19 Νοεμβρίου 2009

Οι αγχολυτικές ασκήσεις είναι αναγκαίες στα σχολεία

Το άγχος στην καθημερινότητα των μαθητών έχει αποδειχθεί πως είναι αγκάθι για τις επιδόσεις και για την ψυχολογία τους. 'Οπως επισημαίνει ο δρ Χέρμπερτ Μπένσον, καθηγητής στο Χάρβαρντ και ο πρώτος γιατρός στη Δύση που έγραψε εγχειρίδιο κατά του στρες, έρευνες έχουν δείξει ότι το στρες που βιώνουν οι νέοι άνθρωποι, πίσω από το οποίο συνήθως κρύβονται οικογενειακά προβλήματα αλλά και οι αρνητικές σκέψεις που προκαλεί η αβεβαιότητα για το μέλλον
, έχει αρνητικές συνέπειες για την σωματική και την ψυχική υγεία τους, αναφέρουν Τα Νέα (01.06.2009), Ειδικότερα, το άγχος προκαλεί συναισθηματική ένταση και κατάθλιψη, ενώ παράλληλα ευθύνεται για τη χρήση τοξικών ουσιών, την κατάχρηση αλκοόλ, την εκδήλωση παρεκκλίνουσας συμπεριφοράς και την έξαρση αυτοκτονικών ιδεασμών. Και βέβαια το μεγαλύτερο πρόβλημα για τους μαθητές, όπως παραδέχονται, είναι η εξεταστική περίοδος. Πρόσφατη μελέτη που εκπονήθηκε από το Τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου (υπεύθυνη καθηγήτρια: Λίζα Βάρβογλη) καταγράφει πως 95% μαθητών της Γ΄ Λυκείου έχει άγχος για τις εξετάσεις.

Από αυτούς, πέντε στους δέκα κάνουν λόγο για έντονη ψυχολογική φόρτιση. Οι ενδείξεις του στρες στον οργανισμό τους είναι εμφανείς: ταλαιπωρούνται από γαστρεντερικές διαταραχές, πονοκεφάλους και ζαλάδες (θολούρα), ενώ οι περισσότεροι δεν μπορούν να κοιμηθούν και αποκτούν την κακή συνήθεια να εκτονώνονται μέσω του φαγητού. «Να εκπαιδεύσουμε τους εκπαιδευτές ώστε να πέσουν τα επίπεδα στρες στην τάξη», αυτή είναι η πρόταση που κάνει ο δρ Μπένσον, ο οποίος εφαρμόζει εδώ και χρόνια τη μέθοδο αυτή σε σχολεία της Αμερικής. Μάλιστα, στόχος του είναι να αρχίσει η εφαρμογή πιλοτικού προγράμματος και στην Ελλάδα, γι΄ αυτό και έχει κάνει ήδη τις πρώτες επαφές με στέλεχος του υπουργείου Παιδείας. 

«Αυτό που κάνουμε είναι να μάθουμε στους καθηγητές τρόπους χαλάρωσης, ώστε να χαλιναγωγήσουν το στρες. Στη συνέχεια, εκείνοι διδάσκουν με τη σειρά τους στα παιδιά ασκήσεις ηρεμίας». Τα αποτελέσματα είναι σημαντικά, όπως υπογραμμίζει, μιλώντας στην εφημερίδα η υπεύθυνη του προγράμματος δρ Μέριλιν Γουίλτσερ. Έχει παρατηρηθεί πως όταν το μυαλό ηρεμεί από αρνητικές σκέψεις που το μπλοκάρουν, τότε είναι πιο «ανοιχτό» στην κατανόηση και την επεξεργασία νέων δεδομένων, βελτιώνεται η διαδικασία της μάθησης και έτσι, μοιραία, βελτιώνονται και οι επιδόσεις στο σχολείο. Το σημαντικότερο όμως είναι πως τα παιδιά αποκτούν μια στάση ζωής που θα τους βοηθήσει στο μέλλον.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου