15 Νοεμβρίου 2009

Δυσορθογραφία, τι είναι και πως αντιμετωπίζεται


Η δυσορθογραφία είναι μια μαθησιακή δυσκολία, συνήθως είναι συνδεδεμένη με τη δυσλεξία. Είναι το φαινόμενο των πολλών ορθογραφικών λαθών κατά τη γραφή. Χωρίζεται σε θεματική και καταληκτική δυσορθογραφία.
Τι μπορείς να κάνεις για να βοηθήσεις το παιδί ;
Ιδέες για τη θεματική δυσορθογραφία
  • Χρήση εικόνων για κάθε λέξη.
π.χ. Για τη λέξη "ανοιξη" θα γράψω το οι με χρώμα έντονο και στο όμικρον θα σχεδιάσω ένα λουλούδι. Κατά τη γνώμη μου δεν χρειάζεται να δώσετε ένα σωρό λεφτά για τα σχετικά βιβλία, μπορείτε να σχεδιάσετε τις βασικές λέξεις, αρκεί να έχετε φαντασία! Υπάρχει όμως και έτοιμο υλικό στα βιβλιοπωλεία.
Για τη λέξη μήλο, γύρω από το γράμμα η θα ζωγραφίσω ένα μήλο.

  • Μπορείτε επίσης να κάνετε κολλάζ με διάφορες εικόνες από περιοδικά ή από internet, να φτιάχνετε με πλαστελίνη μια σχετική εικόνα.
  • Μπορείτε να φτιάξετε και ένα δικό σας λεξικό- ευρετήριο με κάθε νέα λέξη που έχει λίγο δύσκολη ορθογραφία. Πάρτε ένα τετράδιο με ευρετήριο και κάθε μέρα από το σχολικό βιβλίο, βρείτε ποιές λέξεις είναι ιδιαίτερες και να της γράφει το παιδί εκει. Έτσι θα φτιάξετε ένα δικό σας ορθογραφικό λεξικό. Μπορείτε να φτιάχνετε και ένα μικρό σχέδιο όποτε θέλετε, για να γίνει η διαδικασία πιο ευχάριστη.
Ιδέες για καταληκτική δυσορθογραφία
  • π.χ. -αίνω
Ακολουθήστε τα βήματα
1.Κάνω μια λίστα με ρήματα και γράφω την κατάληξη τους με διαφορετικό χρώμα.
2.Ζητάω από το παιδί να συμπληρώσει την κατάληξη π.χ. κατεβ___ , ανεβ___ κ.λ.π.
3.Μετά δίνονται στο παιδί ζευγάρια λέξεων, στα οποία η μία να είναι σωστή και η άλλη λέξη λάθος, και πρέπει το παιδί να κυκλώσει το σωστό. π.χ. ανεβαίνω - ανεβένω.
4. Στη συνέχεια του δίνονται ρήματα με αυτή την κατάληξη για να φτιάξει προτάσεις.

Τα ίδια βήματα μπορείτε να κάνετε για όλους τους ορθογραφικούς γραμματικούς κανόνες.
  • Το σίγουρο είναι ότι απαιτείται συχνή επανάληψη των κανόνων! 
  • Όταν το πρόβλημα είναι έντονο, πρέπει να γίνει παρέμβαση ειδικής αγωγής και μάλιστα το συντομότερο δυνατό.

Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
sofiatsin@gmail.com
paidagwgos.blogspot.gr

6 σχόλια:

  1. Σοφία έχεις κάνει πολύ ωραία δουλειά! Ευχαριστούμε που μοιράζεσαι μαζί μας τις ιδέες και γνώσεις σου...Μαρία Ν. : )

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ καλή δουλεία όντως!!Συγχαρητήρια!!Ασχολούμαι με τέτοιες περιπτώσεις παιδιών,γιατί είμαι φιλόλογος και με βοήθησες αρκετά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πραγματικά πάντα βρίσκουμε κάποια πολύ χρήσιμη συμβουλή και πολύ εύκολα εφαρμόσιμη . Θα ήθελα να μας πεις τι γίνεται στην περίπτωση μεγαλύτερων παιδιών με δυσορθογραφία . Πως μπορούν να βελτιωθούν ; Το βλέπω και στην κόρη μου που είναι στην 6η δημοτικού που ενώ μαθαίνει τους κανόνες δεν μπαίνει στον κόπο να τους εφαρμώσει και στους μαθητές μου .
    Σε ευχαριστώ εκ των πρωτέρων. Αρχοντία Δεικτάκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια Αρχοντία. Και για τα μεγαλύτερα παιδιά ισχύουν τα ίδια. Προσπαθούμε με πολλούς τρόπους να διδάσκουμε τους κανόνες μέχρι να γίνει η "αυτοματοποίηση" της ορθογραφίας στη γραφή. Πολλές φορές θέλει πολύ χρόνο, υπομονή και πολλές ασκήσεις εξάσκησης!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή