15 Ιανουαρίου 2010

Ενήλικες με μαθησιακές δυσκολίες "κουβαλούν" το πρόβλημά τους στην κοινωνική, οικογενειακή και εργασιακή ζωή τους

Οι μαθησιακές δυσκολίες ακολουθούν κάποιον, που γεννιέται μ' αυτές, σ' όλη την πορεία της ζωής του. Δεν σταματούν στο σχολείο και μπορούν να επηρεάσουν όλους τους τομείς της ζωής ενός ενήλικα, όπως τον κοινωνικό, τον οικογενειακό και τον εργασιακό. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει επίσημη καταγραφή του ποσοστού μαθητών κι ενηλίκων με μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, προβλήματα άρθρωσης, διάσπαση προσοχής, υπερκινητικότητα).
Σε χώρες του εξωτερικού, όπως καταδεικνύουν τα διαθέσιμα στοιχεία, περίπου το 15% του γενικού πληθυσμού αντιμετωπίζει τέτοιες δυσκολίες και το 5-8% των μαθητών παρουσιάζει προβλήματα δυσλεξίας. Στο σύνολο του πληθυσμού των χωρών της Ευρώπης υπολογίζεται ότι περίπου 50 εκατομμύρια πολίτες «πάσχουν» από μαθησιακές δυσκολίες.


Σύμφωνα με την ειδική εκπαιδευτικό και σύμβουλο σε δικαστήρια της Βρετανίας για θέματα μαθησιακών δυσκολιών, Μέλανι Τζέιμσον, η μη σωστή αντιμετώπιση των δυσκολιών στο σχολείο ή στην οικογένεια, μπορεί να οδηγήσει σε δευτερογενείς ψυχολογικές επιπτώσεις, που με τη σειρά τους μπορεί να οδηγήσουν σε παραβατικότητα των ατόμων αυτών, εξαιτίας της απόρριψης που θα έχουν βιώσει από φίλους, γονείς και δασκάλους. Είναι χαρακτηριστικό ότι, το 52% των παραβατών στην Βρετανία αντιμετωπίζουν αλφαβητικές δυσκολίες και απ' αυτούς, το 20% έχει μία «κρυφή αναπηρία», όπως η δυσλεξία. Επίσης, το 1/5 των κρατουμένων σε φυλακές έχει επηρεαστεί από τις μαθησιακές δυσκολίες. Η έγκαιρη διάγνωση στο σχολείο βοηθά τα παιδιά και στην ενήλικη ζωή τους, καθώς θα γνωρίζουν το πρόβλημά τους εξαρχής. Η διάγνωση στην ενήλικη ζωή είναι δυσκολότερη και θα πρέπει κάποιος να ανατρέξει στη σχολική ηλικία. Η ταχύτητα ανάγνωσης και η ορθογραφία παραμένουν βασικές ενδείξεις μαθησιακών δυσκολιών και σ' έναν ενήλικα, ωστόσο υπάρχει και μία σειρά άλλων στοιχείων που μαρτυρούν το πρόβλημα. Όπως είναι, για παράδειγμα, η ασυνέπεια στον χρόνο (π.χ. σε ραντεβού) και η αδυναμία προσανατολισμού (χώρος), που έχει ως αποτέλεσμα, να μην μπορεί το άτομο που αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα να διαβάσει έναν χάρτη ή να κινηθεί προς συγκεκριμένη κατεύθυνση. Επίσης, παρατηρείται και το φαινόμενο της παρανόησης πραγμάτων από λάθος ανάγνωση λέξεων ή η αδυναμία απάντησης σε γενικές ερωτήσεις (π.χ. τι έκανες σήμερα;), με αποτέλεσμα να χρειάζονται μικρότερες και πιο συγκεκριμένου τύπου ερωτήσεις. Η αδυναμία αυτή στην επικοινωνία οδηγεί συχνά σε προβλήματα στις ανθρώπινες σχέσεις ή σε διαζύγια, καθώς το "έτερον ήμισυ" θεωρεί ότι ο σύντροφός του προσπαθεί να κρύψει κάτι. Το ίδιο ισχύει και στα δικαστήρια, με τους παραβάτες με μαθησιακές δυσκολίες και στις περιπτώσεις αυτές, σύμφωνα με την κ. Τζέιμσον, οι δικαστές και οι δικηγόροι θα πρέπει να γνωρίζουν τη σωστή μέθοδο ερωτήσεων για τα άτομα αυτά. Η αναγνώριση του προβλήματος από τους ενήλικες βοηθά και στο εργασιακό τους περιβάλλον, το οποίο θα πρέπει να τους παρέχει τα απαραίτητα εκείνα εφόδια (π.χ. λογισμικά προγράμματα), που βοηθούν τη δημιουργικότητά τους.

Αν αναρωτηθεί κάποιος, για ποιο λόγο θα πρέπει να μπει μία εταιρία στη διαδικασία να προσλάβει έναν εργαζόμενο με μαθησιακές δυσκολίες, αρκεί να γνωρίζει ότι τα άτομα αυτά είναι πολλές φορές περιζήτητα, επειδή φέρουν ένα ιδιαίτερο χάρισμα- στα δημιουργικά τουλάχιστον επαγγέλματα (καλλιτεχνικά, γραφιστικά, εικονογράφησης κ.α.)- καθώς ο εγκέφαλός τους λειτουργεί άριστα με εικόνες, σε αντίθεση με τους περισσότερους θεωρητικούς ανθρώπους.

ΠΗΓΗ : www.imerisia.gr

10 σχόλια:

  1. καλή μας ημέρα, σήμερα μόλις διάβασα το άρθρο σας και παρότι μικρό θεωρώ ότι είναι πολύ περιεκτικό. θα σας παρακαλούσα αν θα μπορούσατε να με καθοδηγήσετε για το πως θα μπορούσε ένα άτομο με μαθησιακές δυσκολίες, ηλικίας 21 χρόνων να μάθει Αγγλικά ή Ιταλικά ή Ισπανικά. Γνωρίζει ο ίδιος για τις δυσκολίες του και δέν μπορεί να τις αντιμετωπίσει.

    ευχαριστώ

    Γιώργος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το μόνο που μπορώ να σας πω, καθώς δεν γνωρίζω τι δυσκολίες έχει το συγκεκριμένο άτομο, είναι ότι πρέπει να βρείτε καθηγητή ο οποίος να έχει έστω μια μικρή γνώση για τη διάσπαση προσοχής. Για εξειδικευμένες συμβουλές όσον αφορά το σύνδρομο στους ενήλικες μπορείτε να δείτε http://www.addingreek.com/

      Διαγραφή
  2. ΕΙΜΑΙ 23 ΚΑΙ ΕΧΩ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΘΕΜΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΥΤΟΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΜΟΥ ΣΕ ΟΤΙ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΝΩ. ΞΕΧΝΑΟ ΠΑΝΕΥΚΟΛΑ ΚΑΝΟ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΕΧΩ ΚΑΝΕΙ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΚΑΙ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΜΟΥ ΣΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΚΑΝΩ ΔΕΝ ΒΕΛΤΙΩΝΕΤΕ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΜΥΑΛΟ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΠΟΣΠΑΤΕ ...ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΟΥ ΕΙΧΑ ΠΑΛΗ ΤΟ ΙΔΙΟ ΠΡΟΩΛΗΜΑ ΚΑΙ ΚΟΙΤΑΞΑ ΝΑ ΔΟ ΑΝ ΕΧΩ ΚΑΠΟΙΟ ΠΡΟΒΗΜΑ ΔΥΣΛΕΞΙΑΣ ΚΑΙ ΟΝΤΟΣ ΕΙΧΑ ΕΚΑΝΑ ΤΑ ΤΕΣΤΑΚΙΑ ΚΑΙ ΕΥΓΑΛΑ ΣΤΟ ΤΕΣΤ IQ 127 ΑΡΑ ΑΠΟΔΥΧΤΙΚΕ ΠΩΣ ΔΕΝ ΠΡΟΒΗΜΑ ΚΑΘΗΣΤΕΡΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥΜΟΥ...ΠΛΕΩΝ ΕΧΩ ΜΕΓΑΛΩΣΕΙ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΙΖΩ ΝΑ ΕΧΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΥΤΟΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΜΟΥ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΗΝ ΔΟΥΛΕΙΑ .....ΤΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΝΩ? ΣΥΓΚΝΩΜΗ ΓΙΑ ΤΗ ΠΟΛΙΛΟΓΙΑ ΜΟΥ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα!
      Μπορείτε να δείτε εδώ http://www.adhdhellas.org/ekpaidefsi/enilikes-me-depy συμβουλές καθώς και να επικοινωνήσετε με το σύλλογο για περισσότερη βοήθεια

      Διαγραφή
    2. μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα www.addingreek.gr

      Διαγραφή
  3. Γεια σας ειμαι 28χ και θελω να δωσω παλι παννεληνιες γιατι εδωσα 2 φορες αλλα απετυχα γιατι εχω προβλημα γραπτου λογου.. Υπαρχει καποιος ειδικος για αυτα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, πρέπει να βρεις φιλόλογο με εξειδίκευση στις μαθησιακές δυσκολίες, για να μπορέσει να σε βοηθήσει στην προετοιμασία των εξετάσεων. Καλή επιτυχία!

      Διαγραφή
  4. καλησπερα,ειμαι 35 ετων και θελω κι εγω να δωσω για πανελληνιες του χρονου,αλλα μου ειπαν οτι εχω αρκετα δειγματα δυσλεξιας.οχι τοσο στο γραπτο λογο,οσο στα υπολοιπα.δυσκολια περιληψης,διασπαση προσοχης,δυσκολια αποστιθισης,δυσκολια στο χωρο και χρονο,αποπροσανατολισμος,γενικοτερα μνημης.
    θα ηθελα να μου πειτε αν υπαρχει καποιος τροπος να δω τι εχω και να παρω ενα χαρτι να με βοηθησει στις εξετασεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, μπορείς να επικοινωνήσεις με την ελληνική εταιρεία δυσλεξίας http://www.dyslexia.gr/
      Πιστεύω ότι θα σε κατατοπίσουν στο τι πρέπει να κάνεις!
      Καλή σου επιτυχία

      Διαγραφή
    2. ευχαριστωπαρα πολυ για την επικοινωνια!

      Διαγραφή