2 Αυγούστου 2010

Οργανώνοντας δημιουργικές δραστηριότητες για τα παιδιά

Οι τελευταίες τάσεις θέλουν τους σύγχρονους γονείς να ενδιαφέρονται από πολύ νωρίς για τις εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών τους. Αγγλικά, γαλλικά, μπαλέτο, κολύμβηση, ποδόσφαιρο είναι κάποιες από τις δημοφιλέστερες επιλογές των γονιών. Το ερώτημα όμως είναι το εξής: Αυτές οι επιλογές είναι και των ίδιων των παιδιών; Κι αν ναι, πόσο συχνά συμβαίνει αυτό;

Η αλήθεια είναι ότι δε χρειάζεται να ξοδέψετε μια περιουσία για τις εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών σας. Λάβετε υπόψη πως τα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, στα πλαίσια του ελεύθερου χρόνου τους, έχουν ανάγκη για πολύ παιχνίδι και όχι για οργανωμένες δραστηριότητες που απαιτούν πρόγραμμα και πειθαρχία. Τα μαθήματα ξένων γλωσσών μπορούν να περιμένουν, όσο για τις αθλητικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες, προτιμήστε τες μόνο αν ενδιαφέρουν πραγματικά το παιδί σας.

Στο σημείο αυτό πρέπει να σημειωθεί ότι η τηλεόραση και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια σε καμία περίπτωση δε θεωρούνται δημιουργικές δραστηριότητες. Αντίθετα, αποτελούν δραστηριότητες που νεκρώνουν τις δημιουργικές τάσεις των παιδιών και καθιστούν τα παιδιά απρόθυμα, νευρικά και με πολλές διαταραχές ύπνου. Τέλος, πρέπει να τονίσουμε ότι στην επιλογή εξωσχολικών δραστηριοτήτων για το παιδί σας, σημασία έχει πρώτα απ’ όλα η προσωπικότητα του παιδιού καθώς και τα ενδιαφέροντά του.

Ζαχαροπλαστική
Η ζαχαροπλαστική είναι μια δημιουργική δραστηριότητα που αρέσει πολύ στα παιδιά. Αρχικά, πάρτε τα παιδιά σας μαζί στο σουπερμάρκετ για να αγοράσετε τα απαιτούμενα υλικά και αφήστε τα παιδιά να τα εντοπίσουν στα ράφια ή στο ψυγείο του καταστήματος. Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας η διαδικασία αυτή αποτελεί «άσκηση» ανάγνωσης λέξεων, γιατί δίνετε την ευκαιρία στο παιδί να εντοπίσει το προϊόν αναγνωρίζοντάς το πρώτα από την εμφάνιση της συσκευασίας (σχήμα, μάρκα, χρώματα) και κατόπιν από τις λέξεις που είναι γραμμένες πάνω στη συσκευασία.



Στη συνέχεια, αφήστε τα παιδιά να πληρώσουν μόνα τους στα ταμείο, διαλέγοντας τα κατάλληλα χαρτονομίσματα από το πορτοφόλι σας. Δίνετε έτσι την ευκαιρία στα παιδιά να κάνουν μαθηματικές πράξεις, αλλά και να κατανοήσουν την αξία του χρήματος.
Στο σπίτι, δώστε ενεργητικό ρόλο στο παιδί σας κατά τη διάρκεια παρασκευής του γλυκού σας. Φορέστε ποδιές ή πρόχειρα ρούχα, ώστε να είστε ελεύθεροι να κινηθείτε και να δημιουργήσετε. Δώστε σαφείς οδηγίες όπως: «χρειαζόμαστε το γάλα», «ανακάτεψε με μεγάλο κουτάλι τα υλικά».



Ο ενθουσιασμός του παιδιού σας θα είναι μεγαλύτερος αν πάρει το γλυκό μαζί του στο σχολείο (σε περίπτωση που το γλυκό είναι ένα κέικ, μία μηλόπιτα ή οτιδήποτε άλλο δε χρειάζεται ψυγείο και μπορεί να κοπεί σε κομμάτια) και το μοιράσει στους συμμαθητές του για να το δοκιμάσουν. Με αυτόν τον τρόπο, τονώνεται η αυτοπεποίθηση του παιδιού, νιώθει ικανό και χρήσιμο μέλος της τάξης του και μοιράζεται τη χαρά της δημιουργίας με τους φίλους του και τη δασκάλα του.
Παιχνίδι στο σπίτι με τους γονείς
Για ένα παιδί, είναι πολύ σημαντικό και ταυτόχρονα απολαυστικό να μοιράζεται τη χαρά του παιχνιδιού με τους γονείς του (έστω και με τον ένα γονέα).
Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια, κάντε μαζί πάζλ ή παρασυρθείτε με τα παιδιά σας στο παιχνίδι ρόλων. Φτιάξτε φανταστικά κάστρα, καράβια, παλάτια χρησιμοποιώντας αντικείμενα όπως ένα σεντόνι, ένα άχρηστο πανί, ένα παλιό μαξιλάρι. Μπορεί για εσάς τα αντικείμενα αυτά να μην έχουν κανένα νόημα. Για τα παιδιά, όμως, τέτοια αντικείμενα μεταμορφώνονται στις πιο μαγικές πολιτείες, στα πιο σπάνια πλάσματα, στους πιο αγαπημένους ήρωες.
Όσο για το πώς παίζονται τα παιχνίδια ρόλων; Αφήστε τα παιδιά να σας οδηγήσουν και να σας μεταφέρουν στο συναρπαστικό κόσμο τους.
Είναι και μία ευκαιρία να τον ανακαλύψετε!
 
Καλλιτεχνικό εργαστήρι
Αν το σπίτι σας διαθέτει ξεχωριστό χώρο, τα πράγματα είναι σαφώς ευκολότερα. Αν όχι, τότε οργανώστε κατάλληλα το δωμάτιο του παιδιού σας.



Δημιουργήστε μια γωνιά στο παιδικό δωμάτιο που θα αποτελείται από έναν πάγκο εργασίας κι ένα κουτί γεμάτο μπογιές, χαρτιά, ψαλίδια, κόλλες, άχρηστα υλικά (καπάκια, υφάσματα, κουμπιά κ.α.) και ποδιές ζωγραφικής. Ο πάγκος εργασίας μπορεί να είναι ακόμα και το γραφείο μελέτης του παιδιού. Σ’ αυτήν την περίπτωση, προμηθευτείτε μια προστατευτική επιφάνεια που θα εμποδίζει την καταστροφή του γραφείου. Η ενασχόληση του παιδιού με τις κατασκευές το βοηθάει να ελέγχει καλύτερα τα χέρια του, να ζωγραφίζει, αλλά και να γράφει καλύτερα.



Τα παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας μπορούν να μείνουν και μόνα στο καλλιτεχνικό εργαστήρι τους με μια μικρή επίβλεψη από τους γονείς τους. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας (ειδικά τα παιδιά 4 ετών) ίσως χρειαστούν τη βοήθειά σας. Βοηθείστε τα, χωρίς να τα διορθώνετε και επιβραβεύστε τα με κάθε ευκαιρία.



Το πόσο μόνα μπορείτε να αφήσετε τα παιδιά σας εξαρτάται από τη σχέση που έχετε μαζί τους, αλλά και από τα ίδια τα παιδιά. Κάποια παιδιά είναι πιο προσεχτικά στις κινήσεις τους από κάποια άλλα. Γενικά, εμπιστευτείτε τα παιδιά σας και κρίνετε εσείς το πόσο και αν θα τα επιβλέπετε.



Ηλεκτρονικός υπολογιστής
Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής καλό είναι να βρίσκεται σε κεντρικό μέρος του σπιτιού και όχι στο παιδικό δωμάτιο όπου το παιδί έχει τη δυνατότητα να απομονωθεί.



Υπάρχουν πολλά προγράμματα με τα οποία μπορούν να ασχοληθούν τα μικρά παιδιά. Όμως προσοχή: ο χρόνος ενασχόλησης του παιδιού με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή πρέπει να είναι πολύ περιορισμένος και τα προγράμματα με τα οποία θα ασχοληθούν τα παιδιά να είναι επιλεγμένα με αυστηρά κριτήρια. Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια (όπως παιχνίδια πολέμου, μάχης, ράλι κ.λ.π.) δεν αποτελούν δημιουργικά προγράμματα και θα πρέπει να αποφεύγονται. Αντίθετα, προγράμματα ζωγραφικής, ξένων γλωσσών, καραόκε, παιχνίδια παρατηρητικότητας, μνήμης και προβληματισμού είναι ασφαλή για παιδιά και καθιστούν τον υπολογιστή εργαλείο μάθησης. Στις δραστηριότητες με ηλεκτρονικό υπολογιστή, η επίβλεψη των παιδιών από τους γονείς είναι απαραίτητη.



 Yπάρχουν αναρίθμητα εξωσχολικά προγράμματα που λειτουργούν απογευματινές ώρες, καθώς και τα Σαββατοκύριακα. Πολλά από τα προγράμματα αυτά απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας και προσφέρουν πληθώρα ερεθισμάτων στα παιδιά. Εκτός από ερεθίσματα, σωματική άσκηση, έμπνευση για δημιουργία και μουσική καλλιέργεια, οι παραπάνω εξωσχολικές δραστηριότητες προσφέρουν και κάτι ακόμη, εξίσου σημαντικό: φιλίες.
Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με συνομηλίκους τους από άλλα σχολεία, άλλες περιοχές, άλλους τρόπους ζωής, εξοικειώνονται με το διαφορετικό και μαθαίνουν να το δέχονται. Ταυτόχρονα, στις εξωσχολικές δραστηριότητες τα παιδιά μοιράζονται κοινούς στόχους (θεατρικές παραστάσεις, αθλητικοί αγώνες, συμμετοχή σε φεστιβάλ τέχνης και δημιουργίας κ. α.), γεγονός που τα βοηθά να αποκτήσουν καινούριους φίλους.



Μεγάλο ενδιαφέρον έχουν τα προγράμματα που ασχολούνται με τα εικαστικά και τα μουσεία. Τα προγράμματα αυτά συχνά πραγματοποιούνται σε χώρους των μουσείων και αποσκοπούν στην εξοικείωση των παιδιών με τη ζωγραφική, τη γλυπτική, το θέατρο, τη σκηνογραφία. Τα παιδιά γνωρίζουν έργα γνωστών καλλιτεχνών, τα συγκρίνουν και αποκτούν με αυτόν τον τρόπο καλλιτεχνική άποψη και αισθητική παιδεία. Ακόμη, οι μικροί καλλιτέχνες δημιουργούν τα δικά τους έργα χρησιμοποιώντας πολλά και ποικίλα υλικά, προσεγγίζουν με τον δικό τους τρόπο έργα διάσημων ζωγράφων και μαθαίνουν να σκέφτονται δημιουργικά.


2 σχόλια: