6 Αυγούστου 2010

Δυσλεξία και συμπεριφορά

Το παιδί με δυσλεξία, εκτός από δυσκολίες στη γραφή και ανάγνωση εμφανίζει και μια σειρά από δευτερογενή συμπτώματα συμπεριφοράς, που εντοπίζονται στα παρακάτω: αισθήματα κατωτερότητας και ενοχής, αδυναμία συγκέντρωσης, επιθετικότητα, απειθαρχία στην τάξη, συμπεριφορά κλόουν, υπερένταση και εκνευρισμό, εσωτευρίκευση αποτυχίας, μείωση της αυτοεκτίμησης.



Η Lotte Scenk Danzinger (1968) περιγράφει ως ακολούθως τους τέσσερις τύπους αντίδρασης του παιδιού με δυσλεξία:
1). Άμυνα και μηχανισμός αποφυγής. Λόγω της πίεσης για σχολική απόδοση το παιδί με δυσλεξία αποφεύγει την προετοιμασία στο σπίτι, κρύβει ή χάνει τα τετράδιά του, λέει ψέματα ότι δεν έχει διάβασμα και δείχνει γενικά απέχθεια σε ότι σχετίζεται με το σχολείο.
2). Μηχανισμοί αναπλήρωσης. Λόγω της μειωμένης σχολικής απόδοσης  επιδιώκει να ελκύσει την προσοχή συμμαθητών και δασκάλων με απειθαρχία, συμπεριφορά κλόουν, σπουδαιοφάνεια, αδιαφορία, συνεχή κίνηση στην τάξη.
3). Επιθετικότητα. Επειδή αισθάνεται κατώτερο από τα άλλα παιδιά, γίνεται εριστικό, έτοιμο για καυγά και προστριβές, υποτιμά, κοροϊδεύει, κατηγορεί τα άλλα παιδιά, κάνει συστηματικά το αντίθετο από ότι του λένε, είναι ενοχλητικό και υπερευαίσθητο σε κάθε παρατήρηση.
4). Φοβία και απομόνωση. Επειδή αισθάνεται κατωτερότητα είναι φοβισμένο, ανήσυχο, συναισθηματικά ασταθές, θλιμμένο, απαισιόδοξο, απαθές, ασυγκίνητο. Παρουσιάζει ψυχοσωματικά φαινόμενα όπως εμετός, κοιλόπονος, διαταραχές διατροφής (ανορεξία, πολυφαγία κτλ), αϋπνία ή ύπνος με εφιάλτες, αρρωσταίνει εύκολα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου