14 Σεπτεμβρίου 2010

Τα δικαιώματα των Παιδιών και Νέων με Μαθησιακές δυσκολίες στην Εκπαίδευση


  • Τα παιδιά και οι νέοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δικαιούνται να αναγνωρίζονται ως άτομα με Μαθησιακές Δυσκολίες και όχι ως αδιάφοροι μαθητές.

  • Οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες δεν τα καταφέρνουν στο σχολείο όπως άλλοι μαθητές και αρκετοί δάσκαλοι τους θεωρούν τεμπέληδες και τους μαλώνουν. Οι Μαθησιακές Δυσκολίες δεν είναι εφεύρημα που δικαιολογεί τη χαμηλή σχολική τους επίδοση. Είναι πραγματικές, γεννιούνται με αυτές (έχουν οργανικό χαρακτήρα) και με κατάλληλες εκπαιδευτικές προσαρμογές μπορούν να προοδεύσουν στη σχολική τους φοίτηση.



    • Τα παιδιά και οι νέοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δικαιούνται να μεγαλώσουν σε ένα περιβάλλον χωρίς σωματική και ψυχολογική βία.
    Είναι δικαίωμα όλων των παιδιών να μεγαλώνουν χωρίς σωματικό και ψυχικό πόνο. Συχνά όμως, οι Μαθησιακές μου Δυσκολίες γίνονται αιτία για τα παιδιά να δέχονται άσχημες συμπεριφορές στο σχολείο και στο σπίτι. Δικαιούνται να ζουν σε ένα περιβάλλον που τους αποδέχεται και τους προστατεύει.

    • Τα παιδιά και οι νέοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δικαιούνται να περνούν αρκετό χρόνο με τους γονείς τους ευχάριστα, χωρίς πίεση ή επίπληξη που σχετίζεται με τα σχολικά τους καθήκοντα.
    Όλα τα παιδιά χαίρονται να περνούν αρκετό χρόνο με τους γονείς τους. Δυστυχώς, οι γονείς των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες εργάζονται σκληρά για να καλύψουν τις ανάγκες τους και αυτός ο πολύτιμος χρόνος που τους απομένει, αφιερώνεται σε παρατηρήσεις και πιέσεις για τη σχολική τους επίδοση.

    • Τα παιδιά και οι νέοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δικαιούνται να έχουν την κατάλληλη υποστήριξη για τις σπουδές τους, ώστε να τους μένει ελεύθερος χρόνος να παίζουν.
    Τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες μελετούν για πολλές ώρες στο σχολείο και στο σπίτι και νιώθουν αδικημένα που το αποτέλεσμα της δουλειάς τους είναι φτωχό σε σχέση με την προσπάθεια που καταβάλλουν Πιστεύουν πως κάνουν κάτι λάθος, γιατί η μέρα τους γεμίζει με «πρέπει» χωρίς στο τέλος κανείς να είναι ευχαριστημένος. Χρειάζονται βοήθεια για να μελετούν αποτελεσματικά και να έχουν χρόνο και για παιχνίδι.

    • Τα παιδιά και οι νέοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δικαιούνται να μάθουν τι είναι οι Μαθησιακές Δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, ώστε να φροντίζουν τον εαυτό τους και να αλληλεπιδρούν με τους συνομήλικούς τους.
    Τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες πρέπει να γνωρίζουν γιατί είναι διαφορετικοί από τα άλλα παιδιά και τι πρέπει να κάνουν για να μην νιώθουν άσχημα για αυτό. Δεν τους αρέσει να νιώθουν μοναξιά, ούτε τους αξίζει ο ρόλος του «ταραξία» ή του «θύματος».

    • Τα παιδιά και οι νέοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δικαιούνται να σπουδάσουν δωρεάν σε ένα σχολείο προσαρμοσμένο στις ανάγκες τους, ώστε να έχουν πρόσβαση στη γνώση.
    Είναι δικαίωμα όλων των παιδιών να μορφώνονται δωρεάν και να βρίσκονται στο κέντρο της διδασκαλίας, αλλά τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες συχνά βρίσκονται στο περιθώριο. Θέλουν να σπουδάζουν μέσα στη συνηθισμένη τάξη, γι αυτό απαιτείται από το σχολείο να εφαρμόζει ένα εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τις ειδικές εκπαιδευτικές τους ανάγκες, ώστε να απολαμβάνουν ισότητα ευκαιριών στην παιδεία. Δεν είναι δίκαιο να προσφέρεται μια διδασκαλία από την οποία δεν μπορούν να επωφεληθούν. Κρίνεται αναγκαίο να γίνονται οι απαραίτητες αλλαγές στο περιεχόμενο και τις διδακτικές μεθόδους, ώστε να μαθαίνουν.
    • Τα παιδιά και οι νέοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δικαιούνται να έχουν παιδαγωγούς με ειδίκευση στις Μαθησιακές Δυσκολίες.
    Δικαιούνται ποιοτική εκπαίδευση, η οποία μπορεί να δοθεί μόνο από ειδικευμένους ή κατάλληλα εκπαιδευμένους παιδαγωγούς. Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι ένα θέμα βασικής κατάρτισης ή επιμόρφωσης κάθε εκπαιδευτικού, εφόσον στατιστικά σε κάθε συνηθισμένη τάξη υπάρχει τουλάχιστον ένας μαθητής με Μαθησιακές Δυσκολίες (περίπου 8% του μαθητικού πληθυσμού).

    • Τα παιδιά και οι νέοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δικαιούνται την έγκαιρη ανίχνευση των Μαθησιακών Δυσκολιών από τα πρώτα χρόνια της φοίτησης τους στο σχολείο.
    Όσο νωρίτερα επισημανθούν οι ειδικές εκπαιδευτικές του ανάγκες, τόσο μεγαλύτερη θα είναι και η πρόοδος των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες στο σχολείο. Όσο μεγαλύτερο χρονικό διάστημα βιώνουν τη σχολική αποτυχία, τόσο περισσότερο θα απογοητεύονται και τόσο δυσκολότερο θα είναι αργότερα να καλύψουν τα μαθησιακά τους κενά.

    • Τα παιδιά και οι νέοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δικαιούνται να αξιολογούνται έγκυρα, πολυδιάστατα και κατάλληλα.
    Αυτό που αναμένεται από την αξιολόγησή παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες δεν είναι να δώσουν απλά μία «ετικέτα», αλλά να εκτιμηθεί ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΝ να κάνουν και με ΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ. Έχουν δικαίωμα στη σωστή διάγνωση, στην κατάλληλη σχολική τοποθέτηση και αδιαμφισβήτητα στην αποτελεσματική υποστήριξή σε όλη τη διάρκεια της μαθησιακής τους πορείας.

    • Τα παιδιά και οι νέοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δικαιούνται να συμμετέχουν σε όλες τις εκδηλώσεις του σχολείου τους.
    Σε κάθε σχολική εκδήλωση (π.χ. γιορτές, θεατρικές παραστάσεις, διαγωνισμούς) περιμένουν με μεγάλη αγωνία να τους δοθεί ένας ρόλος για την παράσταση ή ένα ποίημα, αλλά σχεδόν πάντα προτιμώνται οι ικανότεροι μαθητές. Η παρουσία τους περνά απαρατήρητη και στενοχωριούνται που δεν τους εμπιστεύονται.

    • Τα παιδιά και οι νέοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δικαιούνται οι γονείς τους να ενημερώνονται υπεύθυνα για την πρόοδό τους, να γίνονται σεβαστοί και να συμμετέχουν σε όποια απόφαση αφορά στο μέλλον τους.
    Τα χρόνια στο σχολείο περνούν, τα πρόσωπα των εκπαιδευτικών αλλάζουν και νιώθουν να μην μοιράζομαι με κανέναν την ευθύνη της προόδου ή των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν, εκτός από τους γονείς μου. Φράσεις όπως «προσπαθήστε περισσότερο» δεν τους εξηγούν τι ακριβώς πρέπει να κάνουν. Δικαιούνται να έχουν σαφή ενημέρωση και οι γονείς τους, που τους αντιπροσωπεύουν, να συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων για το μέλλον τους.

    • Τα παιδιά και οι νέοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δικαιούνται να φοιτούν σε ένα σχολείο που τους μαθαίνει δεξιότητες της καθημερινής ζωής.
    Καθώς μεγαλώνουν και μπαίνουν στην εφηβεία, οι Μαθησιακές Δυσκολίες δεν περιορίζονται μέσα στους τοίχους της αίθουσας. Ντρέπονται όταν κάνουν λάθη στη διαχείριση χρημάτων, σε υπολογισμούς εισιτηρίων, στην οργάνωση δραστηριοτήτων, στον προσανατολισμό όταν μετακινούνται με μέσα μεταφοράς, στις κοινωνικές τους σχέσεις. Έχουν ανάγκη το σχολείο να τους μάθει δεξιότητες της καθημερινής ζωής για να γίνουν αυτόνομοι.

    • Τα παιδιά και οι νέοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δικαιούνται το σχολείο τους να παίρνει μέτρα ώστε να ολοκληρώνουν την υποχρεωτική φοίτηση.
    Κάποιες φορές στο σχολείο νιώθουν αποτυχημένοι είναι έτοιμοι να τα παρατήσουν. Δικαιούνται να έχουν στήριξη για να μην εγκαταλείψουν τις σπουδές τους.


    • Τα παιδιά και οι νέοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δικαιούνται να τους παρέχεται επαγγελματικός προσανατολισμός και ενημέρωση για την αγορά εργασίας.
    Δεν ξέρουν τι θα γίνουν, όταν μεγαλώσουν. Δυσκολεύονται να εκτιμήσουν τις ικανότητες και τις δυνατότητές τους, όπως και τις απαιτήσεις ενός επαγγέλματος, με αποτέλεσμα να νιώθουν μεγάλη αγωνία και ανασφάλεια για το μέλλον τους. Δικαιούνται παροχή κατάλληλου επαγγελματικού προσανατολισμού για να πάρουν τη σωστή απόφαση στην επιλογή επαγγέλματος.

    • Τα παιδιά και οι νέοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δικαιούνται να προστατεύονται όσον αφορά στα προσωπικά τους δεδομένα.
    Συχνά οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες γίνονται αντικείμενο ευρείας συζήτησης στο σύλλογο διδασκόντων του σχολείου μου, στο φροντιστήριο και προβάλλονται χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Κρίνεται αναγκαίο να μην δημοσιοποιούνται το όνομα και τα προσωπικά τους στοιχεία σε καμία περίπτωση.

    ΠΗΓΗ: www.idipnea.gr

    Δεν υπάρχουν σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου