21 Σεπτεμβρίου 2010

Αναγνωστική ευχέρεια και δυσκολίες στην ανάγνωση


ΑΝΑΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
ΠΑΙΔΙ
ΓΟΝΕΑΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
Ανακωδικοποίηση είναι η σωστή αντιστοίχιση των γραμμάτων με τα φωνήματα και η σύνθεσή τους με σωστή σειρά ώστε να παράγονται συλλαβές, λέξεις και προτάσεις.
Η κατοχή της σχέσης που έχουν μεταξύ τους τα γραφήματα με τα φωνήματα ονομάζεται αλφαβητική αρχή και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την απόκτηση της αναγνωστικής ικανότητας.
Εφόσον η ανακωδικοποίηση είναι επιτυχημένη ακολουθεί η αποκωδικοποίηση των μηνυμάτων του κειμένου δηλαδή η κατανόησή του.  Η μέθοδος πρώτης ανάγνωσης που στηρίζεται σε αυτά τα δεδομένα είναι η αναλυτικοσυνθετική και χαρακτηρίζει τα ρηχά αλφαβητικά συστήματα γλώσσας όπως είναι το ελληνικό.
Ευχέρεια αποκαλείται η ικανότητα να διαβάζει  κάποιος (δυνατά ή σιωπηρά)  γρήγορα, χωρίς λάθη και με κατάλληλη έκφραση και χρωματισμό της φωνής και να κατανοεί αυτά που διαβάζει.
Οι φτωχοί αναγνώστες  διαβάζουν με στάσεις, παρουσιάζουν έντονη συλλαβική κατατμητική μεθόδευση, διαπράττουν λάθη παραλείψεις και επανορθώσεις.  Αυτοί οι μαθητές είναι πιθανόν να έχουν δυσκολία στην αποκωδικοποίηση. Ακόμη και μετά την μερική ή ολική αποκατάσταση της  ικανότητας αυτής εξακολουθούν να παρουσιάζουν δυσκολίες ρυθμού.
Δεν μπορώ να διαβάσω στις λέξεις σε ένα κείμενο ιδιαίτερα όταν είναι μεγάλο και οι λέξεις έχουν πολλά σύμφωνα που είναι μαζί ενωμένα.
Πολλές φορές δεν ξέρω πως να πω τις λέξεις που βλέπω.
Αργώ πάρα πολύ να διαβάσω και όταν τελειώνω το κομμάτι είμαι κου-ρασμένος, δε θυμάμαι και δεν μπορώ να καταλάβω τι έλεγε.
Προτιμώ να ακούω αντί να διαβάζω με ευχαριστεί περισσό-τερο, τα θυμάμαι καλύτερα και δεν κουράζο-μαι καθόλου.
Δεν ξέρω πώς να προφέρω αυτές τις λέξεις.
Αισθάνεται μια τρομερή απέχθεια για το διάβασμα και σε ότι έχει να κάνει με σχολείο και βιβλία. Αρκετά συχνά προφασίζεται δικαιολογίες και δεν θέλει να πάει σχολείο.
Συχνά κολλάει σε λέξεις όταν διαβάζει με αποτέλεσμα να μη θέλει να συνεχίσει και να βρίσκει προφάσεις για διακοπή και ολιγωρία. Αρκετές φορές αναγκάζομαι να λέω εγώ τις λέξεις που δυσκολεύεται.
Η ανάγνωση είναι εξαιρετικά αργή και επίπονη. Στην αρχή νόμιζα πως θα βελτιωθεί με τις πολλές επαναλήψεις αλλά διαπίστωσα πως ουσιαστικά το μόνο που γινόταν ήταν να προτιμά να μαθαίνει το μάθημα απέξω.
Μετά από πάρα πολύ κόπο γνωρίζει πως να διαβάζει αλλά αργεί υπερβολικά
Δεν μπορεί να κατανοήσει αυτά που διαβάζει επειδή η κύρια προσπάθειά του είναι να διαβάσει τις λέξεις και όχι να τις καταλάβει.
Διαβάζει άχαρα και μονότονα και δίνει την εντύπωση πως απλά αραδιάζει τις λέξεις εντελώς ασύνδετες και χωρίς εκφραστικότητα, κάνει αναίτιες διακοπές και συχνά χάνει τη σειρά.
Διαμαρτύρονταν πως το κοροϊδεύουν οι συμμαθητές του, ο Δάσκαλος δεν του δίνει σημασία και δεν ασχολείται μαζί του. Τώρα δεν μου το αναφέρει,  το έχει πάρει απόφαση και το θεωρεί ως κάτι δεδομένο.

Αρχικά είχε μερικές δυσκολίες να αντιστοιχίσει τους ήχους (φωνήματα) με τα γράμματα. Οι δυσκολίες αυξήθηκαν πολύ όταν μπήκαμε σε συνθετότερου τύπου συλλαβές. Σε λέξεις με κανονική δομή (να αποτελούνται από συλλαβές του τύπου σύμφωνο- φωνήεν) η επίδοση είναι σχετικά καλή όσο όμως ο τύπος των συλλαβών από τις οποίες αποτελούνται οι λέξεις γίνεται συνθετότερος οι δυσκολίες του αυξάνονται.
Μου δίνει την εντύπωση πως δεν βλέπει ή δεν ακούει καλά. Μου φαίνεται ότι μαντεύει και δε διαβάζει ορισμένες λέξεις.
Διαβάζει χειρότερα από όλους, αργά και με πολλά λάθη, χωρίς ρυθμό και εκφραστικότητα και δε σταματά στα κόμματα και στις τελείες.
Η συμπεριφορά του σε δραστηριότητες που δεν έχουν να κάνουν με γραφή και ανάγνωση είναι απόλυτα κανονική.
Κάλεσα επανειλημμένα τους γονείς και τους είπα να βοηθούν το παιδί στο σπίτι, να ασχολούνται μαζί του. Με διαβεβαίωσαν πως ασχολούνται ώρες ατέλειωτες αλλά δεν βλέπουν αποτέλεσμα. Πιθανόν κάτι άλλο συμβαίνει. Δεν ξέρω που να απευθυνθώ, το είπα στο διευθυντή του σχολείου και μου είπε πως είναι μικρός ακόμα και πως τα παιδιά εξελίσσονται γρήγορα και απλά θέλει το χρόνο του. Δεν πρέπει να ανησυχούμε τους γονείς, αν δούμε πως στο τέλος της χρονιάς δεν υπάρχει βελτίωση θα καλέσουμε το σχολικό σύμβουλο να μας πει αν πρέπει να επαναλάβει την τάξη. Έχω ακούσει για τα Κ.Δ.Α.Υ. αλλά δεν ξέρω πως να το πω, πως θα το πάρουν οι γονείς.
Εγώ πάντως δεν ξέρω τι άλλο να κάνω, αυτός θέλει ένα δάσκαλο μόνιμο από πάνω του, δεν έχω χρόνο να ασχοληθώ μαζί του, με καθυστερεί πολύ, εξάλλου έχω και τα άλλα παιδιά.  




2 σχόλια:

  1. Κουράζεται και κουράζομαι πολύ στην ορθογραφία...Μας παίρνει ώρες....Επαναλαμβάνονται τα λάθη ,,,,μια οδύσεια. Βαρέθηκα τα σχόλια της δασκάλας....« Εχει πολύ καλές ιδέες, προσοχή πολύ στα λάθη της». Αναρωτήθηκα περί της δυσλεξίας. Η απάντηση της δασκάλας ήταν...Εγινε πολύ της μόδας και αυτή η δυσλεξία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τι τάξη πάει? Θέλει απίστευτη υπομονή η δυσκολία στην ορθογραφία...συνεχείς επαναλήψεις των κανόνων..έχω γράψει διάφορα για δυσορθογραφία, δες μήπως σας βοηθήσει κάτι. Για περισσότερα μπορείς να μου στείλεις και e-mail. Η δασκάλα δεν είναι αρμόδια περί δυσλεξίας, συνήθως δεν έχουν ιδέα ούτε τι είναι. Αν νομίζεις και θες μπορείς να το ψάξεις σε κάποιο δημόσιο διαγνωστικό κέντρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή