21 Σεπτεμβρίου 2010

Δυσκολία στην αντιγραφή

ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ
ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ
ΠΑΙΔΙ
ΓΟΝΕΑΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
Συχνά δε δίνεται η πρέπουσα σημασία στον τρόπο και στο χρόνο που χρειάζεται το παιδί να αντιγράψει ένα κείμενο. Η αντιγραφή όμως μας δίνει χρήσιμα στοιχεία και πληροφορίες. Έτσι το παιδί που αντιγράφει αργά είναι πιθανόν να έχει οπτικοαντιληπτικές δυσκολίες ή αργή ψυχοκινητική ταχύτητα γνωστικής επεξεργασίας. Ο τρόπος και η μορφή των γραμμάτων είναι πιθανόν να αποκαλύψει δυσκολίες οπτικοκινητικού συντονισμού.
Ορθογραφημένη γραφή είναι η ικανότητα μεταφοράς (κωδικοποίησης) του προφορικού λόγου σε γραπτή μορφή με τη σωστή εφαρμογή της φωνηματικο-γραφημικής αντιστοιχίας και των κανόνων σε φωνολογικό, μορφολογικό, γραμματικοσυντακτικό και σημασιολογικό επίπεδο.
Μου παίρνει πολύ χρόνο να αντιγράψω ένα κείμενο. Συχνά χάνω τη σειρά και δεν ξέρω που αντιγράφω.
Τις περισσότερες φορές δεν  θυμάμαι να γράψω τη λέξη απέξω και πρέπει να την κοιτάζω συλλαβή – συλλαβή ή αυτές που είναι πολύ δύσκολες γράμμα – γράμμα. Όταν ο δάσκαλος μού βάζει να αντιγράψω από τον πίνακα ποτέ δεν προλαβαίνω.


Πρέπει να το ξανακοιτάξω αυτό που έγραψα πολλές φορές γιατί είναι σίγουρο πως θα έχω κάνει λάθος.
 Με κουράζει πάρα πολύ αυτή η κίνηση να κοιτάζω κάθε τόσο το βιβλίο και μετά στο τετράδιο να γράφω τα γράμματα, τους τόνους, τα κόμματα και τόσα άλλα σημάδια. Θέλω να κάνω στάσεις, δεν μπορώ να τα γράψω με τη μία.
Οι γονείς μου μου κάνουν παρατηρήσεις ότι αργώ πολύ, κάνω άσχημα γράμματα, πολλές μουντζούρες και αυτό με εκνευρίζει φοβερά. 
Όταν μαθαίνω ορθογραφία δεν  θυμάται την «εικόνα» της λέξης με τι «ι» ή με τι «ο» γράφεται. Όταν τη διορθώνουν οι γονείς μου ή ο δάσκαλος μού βρίσκουν ένα σωρό λάθη και να έχω ξεχάσει αρκετά γράμματα μέσα στις λέξεις. Εγώ όταν διορθώνω μόνος μου λίγα από αυτά κατορθώνω να βρω. Μα πως στο καλό τα βλέπουν όλα;
Όταν γράφω λέξεις δεν μπορώ να καταλάβω πως πρέπει να τις γράψω. Με ρωτούν, αν έτσι όπως τα γράφω δεν καταλαβαίνω πως είναι αταίριαστη ή παράξενη η μορφή τους. Εγώ δεν θυμάμαι καμία μορφή. Μου φαίνονται όλα φυσιολογικά.
Ντρεπόμουν στην αρχή όταν ο δάσκαλος μού έβαζε να γράψω στο τετράδιο τις λέξεις που έκανα λάθος μαζί με ένα σωρό παρατηρήσεις. Τώρα το συνήθισα. Το καλύτερο θα ήταν να μην υπάρχουν τόσα «ι» και «ο». Δεν μπορώ να καταλάβω εξάλλου τι χρειάζονται. Όσο υπάρχουν αυτά εγώ δε θα μάθω να γράφω ποτέ σωστά.
Αργεί υπερβολικά κατά την αντιγραφή κάνοντας πολλά ορθογραφικά λάθη, ξεχνώντας γράμματα. Κάνει μουντζούρες και άσχημα γράμματα. Δεν μπορώ να καταλάβω τι φταίει και χάνει τόσο χρόνο να αντιγράψει ακόμη και ένα μικρό κείμενο. 


Απελπιζόμουν όταν έβλέπα τέτοια σπατάλη χρόνου και τα έγραφα εγώ. Το σταμάτησα γιατί διαπίστωσα πως αυτό δεν τον βοήθησε επειδή περίμενε να του τα γράψω.  Τον άφησα και μόνο του να γράψει να δω πότε θα τελειώσει. Ακόμα χειρότερα. Του υποσχέθηκα και αμοιβές αν τελειώσει γρήγορα και πάλι δεν έγινε τίποτα. Είναι και στη γραφή όπως και σε όλα του εξαιρετικά αργός.
Δεν μπορεί να μάθει με τίποτα την ορθογραφία, δεν θυμάται τους κανόνες ορθογραφημένης γραφής αλλά και όταν καταφέρει να θυμηθεί κάποιους δεν κάνει σχεδόν ποτέ σωστή εφαρμογή. Ξεχνάει γράμματα και δεν γράφει τα «ι» και «ο» σωστά. Δε βάζει ποτέ τόνους και προτιμάει να τους βάζει στο τέλος.
Δυσκολεύεται πάρα πολύ να μάθει ορθογραφία. Τη γράφουμε αμέτρητες φορές για να καταφέρει να τη γράψει σωστά. Είναι στιγμές που άσκησα υπερβολική πίεση αλλά το αποτέλεσμα ήταν σαφώς χειρότερο. Στο σχολείο την ξεχνάει και σίγουρα θα κάνει λάθος ακόμα και αν εμένα μου την έγραψε σωστά. Για άγνωστη ορθογραφία δε συζητάμε. Ακόμα και λέξεις που τις έχουμε πει την προηγούμενη μέρα δεν τις θυμάται.
Ανησυχώ που θα πάει αυτή η κατάσταση, περνάει ο καιρός και δεν υπάρχει βελτίωση. Τώρα οι λέξεις έχουν γίνει πολλές και αυτός δείχνει απελπισμένος και σίγουρος πως δε θα μάθει να γράφει ποτέ σωστά.
Δυσκολεύεται και αργεί πολύ να αντιγράψει από τον πίνακα. Δεν το καταφέρνει ποτέ και αυτό που αντιγράφει είναι λάθος. Μου φαίνεται πως χαζεύει και δεν μπορεί να συγκεντρωθεί. Είπα να καθίσει και στο διάλειμμα να το αντιγράψει αλλά και πάλι χάζευε και δεν το τελείωσε.

Στις ασκήσεις τού βιβλίου αργεί υπερβολικά, κάνει άσχημα γράμματα και συνέχεια περιμένω να τελειώσει. Δεν έχει καθόλου ταχύτητα και είναι αργός. Τελευταίος βγάζει βιβλία και τετράδια, τελευταίος τα μαζεύει. Τελευταίος φεύγει το μεσημέρι. Γενικά σε κάθε δραστηριότητα είναι ο τελευταίος και εξαιρετικά αργός. Στη γυμναστική και στο παιχνίδι είναι κανονικός.
Γράφει εντελώς ανορθόγραφα με λάθη και παραλείψεις, προσθέσεις και αλλοιώσεις ακόμη και σε συχνόχρηστες λέξεις,  δε χρησιμοποιεί τον τόνο και δεν βάζει κόμματα και τελείες.  Εδικά όταν κουράζεται η κατάσταση είναι απελπιστική. Δε σκέφτεται καθόλου και τα πάντα τα βάζει στην τύχη. Δεν θυμάται τους γραμματικούς κανόνες όσες φορές κι αν τους πούμε και δεν κάνει σχεδόν ποτέ σωστή εφαρμογή ακόμη και αυτούς που έχω κρεμασμένους στην τάξη.
 Στην αρχή καλούσα τους γονείς και τους έκανα παρατηρήσεις να διαβάζει περισσότερο την ορθογραφία και να ασχολούνται μαζί του. Με διαβεβαίωσαν πως ασχολούνται και τα ίδια κάνει και στο σπίτι. Τώρα πιστεύω πως δεν έχει οπτικό λεξιλόγιο και σιγουρεύτηκα πως έχει προβλήματα μνήμης και δεν μπορεί να συγκρατήσει την οπτική παράσταση των λέξεων.
Όσο περνάει ο καιρός ο αριθμός των λέξεων αυξάνεται και η κατάσταση δε βελτιώνεται.
Όταν τελειώσει το διάβασμα και ρωτήσω γιατί τι μας μιλάει δεν αναφέρει τα βασικά σημεία αλλά δευτερεύοντα στοιχεία και λεπτομέρειες.
Πιστεύω πως δεν τον βοηθούν στην κατανόηση το αργό και συχνά λαθεμένο διάβασμα, η έλλειψη ρυθμού, η μνήμη του (δε συγκρατεί αυτά που διαβάζει) και το περιορισμένο λεξιλόγιο που διαθέτει.



ΠΗΓΗ: http://kday.art.sch.gr

10 σχόλια:

  1. Ωραία και τώρα τι κάνουμε; Δηλ. όταν η "δυσλεξία" δεν είναι σε βαριά μορφή όπως ένας 9 χρονος μαθητής τετάρτης Δημ. ξεχνάει τους τόνους κ τους βάζει στο τέλος μετά την υπόδηξή μου ή δυσκολεύεται με την ορθογραφία, επίσης ξεχνάει βιβλία στο σχολείο ή ακόμα και τις ζακέτες του κ τα μπουφάν του με απλά λόγια είναι αφηρημένος...
    Θέλω να ρωτήσω σχετικά με τα μαθήματα βοηθάνε οι πολλές επαναλήψεις ή καλό είναι να μην πιέζονται αυτά τα παιδιά;

    Σας ευχαριστώ πολύ
    Μαμά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Προσπαθούμε και επιμένουμε αλλά όχι με κουραστικό τρόπο! Το αν ξεχνάει ένα παιδί πράγματα στο σχολείο δεν είναι σίγουρο ότι οφείλεται σε δυσλεξία...μπορεί απλά να μην είναι υπεύθυνο. Πρέπει λοιπόν να μάθει ότι πρέπει να προσέχει τα πράγματα του. Αν ξεχνάει συχνά τα πράγματα του, ίσως πρέπει να οδηγήσει σε κάποια ελαφρυά τιμωρία.

    Όσον αφορά τα μαθήματα, βοηθούν οι επαναλήψεις, αλλά σε λογικό ρυθμό! Για περισσότερα στείλτε μου e-mail στο sofiatsin@gmail.com και περιγράψτε μου τι παρουσιάζει συγκεκριμένα το παιδί για να σας απαντήσω εξατομικευμένα όσο μπορώ. Ευχαριστώ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο γιος μου αντιμετωπιζει σε εσχατο βαθμο ολα τα παραπανω προβληματα και η κατασταση δεν βελτιωνεται καθολου με αποτελεσμα να υπαρχει εκνευρισμος και στην συνεχεια γκρινια και φασαρια.Το προβλημα υπαρχει κυριως στο σχολειο και σε μικροτερο βαθμο στις δραστηριοτητες του.Δεν ειναι υπευθυνος και ειναι συνεχως αφηρημενος και το παραμικρο το κανει με πολυ γκρινια και μετα απο πολλες υπενθυμισεις.Να φανταστειτε σημερα εκανε 6 ωρες να αντιγραψει 5 σειρες επειδη γκρινιαζε πως του φαινοταν μεγαλο το κειμενο.Ως που μπορει να παει αυτη η κατασταση και αν υπαρχει καποια λυση.

    Ευχαριστω

    Δημητρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δημήτρη, πρέπει να μου πεις περισσότερα για να μπορώ να σου δώσω συγκεκριμένες συμβουλές. Καταρχήν τι τάξη πάει το παιδί και τι δυσκολίες παρουσιάζει. Το θέμα είναι μόνο στη συγκέντρωση και στην αντιγραφή ή έχει δυσκολία και στη γραφή, ανάγνωση, αριθμητική;
      Γράψε μου περισσότερα στοιχεία στο sofiatsin@gmail.com

      Διαγραφή
  4. καλησπέρα, θα ήθελα να σας ρωτήσω, έχω ένα παιδάκι στην πρώτη Δημοτικού και ενώ γράφουμε την ορθογραφία στο σπίτι και την γράφει καλά, γράφει άριστα στο σχολείο, έχει κάνει καμιά 7-8 μόνο λάθη στις ορθογραφίες του από την αρχή της χρονιάς μέχρι και σήμερα, μετά από δύο μέρες αν του βάλω να γράψει σπίτι την ορθογραφία της παραπροηγούμενης ημέρας κάνει λάθη και όσον αφορά του κανόνες που έχει μάθει πότε τους εφαρμόζει και πότε όχι. κάθε μέρα του κάνω μία ώρα επαναληπτικά μαθήματα στην ορθογραφία και μου κάνει κάθε μέρα διαφορετικά λάθη. από πολύ μικρός είναι πολύ αργός σε όλα του. στο να ντυθεί, να φάει, και δεν διαβάζει ποτέ γρήγορα, αν δεν είμαι εγώ δίπλα του. στις αρχές της σχολικής χρονιάς κάναμε 3-4 ώρες να τελειώσουμε μία φωτοτυπία και μία αντιγραφή μίας σειράς επί πέντε φορές. τώρα όταν είμαι δίπλα του τα τελειώνουμε σε 2 ώρες. τι να κάνω; σήμερα με έγραψε το έχω ως αίχω και τρελάθηκα!! στείλτε μου σας παρακαλώ στο kiki@ad4free.gr την γνώμη σας. ααα!! να σας πω ότι έχω αρχίσει να του φωνάζω και να τον μειώνω, προφανώς δεν τον βοηθώ αλλά τα νεύρα μου έχουν γίνει λάστιχο. Τσεκάρω και τον μεγαλύτερο αδελφό του ο οποίος είναι πάρα πολύ καλός στην ορθογραφία και γενικώς άριστος μαθητής. δεν ξέρω αν το κάνει από αντίδραση ή όχι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλησπέρα!Έχω ένα γιο , στη Β΄ Δημοτικού.Αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα στην αντιγραφή αλλά όχι τόσο σοβαρό σαν αυτό που περιγράφετε.Πιο συγκεκριμένα , αργεί να αντιγράψει και κάνει αρκετά λάθη.Επίσης , ξεχνάει γράμματα και δεν κάνει και ωραία γράμματα.Επιπλέον, έχω παρατηρήσει ότι όσες φορές και να γράψουμε την ορθογραφία στο σπίτι και όσο σωστά και να την μάθει, την επόμενη μέρα στο σχολείο, όλα είμαι πιθανά:μπορεί να είναι άριστος αλλά μπορεί και να κάνει 3 ή 4 λάθη.Ακόμη, δυσκολεύεται και στην ανάγνωση .Από την άλλη μεριά στα μαθηματικά είναι άριστος.Γενικά, είναι σβέλτος σε όλες τις δραστηριότητές του εκτός από το διάβασμα.Αντιδρά αρνητικά σε κάθε παρότρυνσή μου για διάβασμα.Πρέπει να σας πω , επίσης, ότι στο παρελθόν έκανε λογοθεραπεία επειδή τραύλιζε.Τώρα δεν υπάρχει τέτοιο πρόβλημα, αλλά παραμένει η ταχυλαλία τόσο, που πολλές φορές κόβει γράμματα κατά το λόγο του.Πιστεύετε ότι υπάρχει πρόβλημα μαθησιακής δυσκολίας ή απλά πρόκειται περί δυσκολίας στη συγκέντρωση, που είναι φυσιολογική κυρίως στα αγόρια, και με τον καιρό θα βελτιωθεί?Παρατηρώ ότι βελτιώνεται σιγά-σιγά, αλλά νομίζω ότι εξακολουθεί να είναι πίσω από το μέσο όρο των μαθητών.Σας ευχαριστώ πολύ,Ελευθερία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα σας!
      Σύμφωνα με όσα μου γράψατε, το παιδί παρουσιάζει κάποιες δυσκολίες στην ορθογραφία, την ανάγνωση και την αντιγραφή. Επομένως καλό θα ήταν να γίνει αξιολόγηση από ειδική παιδαγωγό και πρόγραμμα παρέμβασης εάν χρειάζεται. Πιστεύω ότι πρέπει να το κοιτάξετε για να μην περάσει καιρός και μεγαλώσουν οι δυσκολίες! Καλή πρόοδο :)

      Διαγραφή
  6. Καλησπέρα σας!!!!
    Έχω και εγώ ένα κορίτσι Δευτέρα δημοτικού , πολύ καλή αλλά….. ξαφνικά από τις 5 μέρες τις εβδομάδας τις 4 φέρνει άριστα στην ορθογραφία και 1χαλια , ξέχνα να μου μεταφέρει όλες τις διευκρινίσεις της δασκάλας σε μια άσκηση με αποτέλεσμα να την κάνουμε λάθος αυτό το κάνουμε στα μαθηματικά και ενώ με την πρώτη εκφώνηση της άσκησης καταλάβαινε τη ζητάει, τώρα πρέπει να έχει την δασκάλα πάνω από το κεφάλι του να τις πει την άσκηση η δασκάλα με λεπτομέρεια με διευκρίνηση ακριβώς αλλιώς σου λέει ένα δεν καταλαβαίνω και τέλος μένει εκεί . Ένα θα σας πω μόλις αποφασίσει ότι πρέπει να διαβάσει συγκεντρώνεται το βλέπω δεν ακούει τίποτα γύρω του κάνει τα ποιο ωραία γράμματα και τελειώνει τα μαθήματα της σε μισή ώρα .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Κώστα, ξαφνικά το παιδί 1 μέρα την εβδομάδα δεν γράφει σωστά ορθογραφία και δεν σημειώνει ασκήσεις; Μιλάμε για συγκεκριμένη μέρα; Δεν κατάλαβα επίσης αν συνεχώς θέλει κάποιον από πάνω της για να διαβάζει. Παρουσιάζει σημάδια διάσπασης προσοχής; Αν θες γράψε μου περισσότερα στο sofiatsin@gmail.com

      Διαγραφή