2 Νοεμβρίου 2010

Τυπικά Ορθογραφικά Λάθη Δυσλεξικών Μαθητών


1. Γράφουν γράμματα με λάθος σειρά ή με τη γραφή του καθρέπτη, πένα/ νέπα ή τον/ νοτ.
2. Αντιστρέφουν ή αναποδογυρίζουν γράμματα ,ε/ 3, λ/ , η/υ, m/w.
3. Γράφουν λέξεις, όπως τις ακούν, ξύλο/ κσιλο.
4. Δε διαλέγουν το σωστό γράμμα, από ένα σύνολο γραμμάτων, για να γράψουν έναν ήχο που ακούν, ούτε μπορούν να ταιριάξουν όμοια γράμματα, όταν τους ζητηθεί.
5. Δε γράφουν το σωστό γράμμα, ακόμα και όταν τους υπαγορεύεται.
6. Αδυνατούν να γενικεύουν τους ορθογραφικούς κανόνες και δυσκολεύονται να φτάσουν στο δημιουργικό επίπεδο γνώσης και μεταγνώσης.
7. Το περίγραμμα των λέξεών τους μπορεί να είναι σωστό, αλλά ίσως, μπερδεύουν κάποια εσωτερικά γράμματα, γάτα /γάλα.
8. Συχνά διαλέγουν παραπλήσιους ήχους κρ/ χρ, αβ/ αυ.
9. Δυσκολεύονται να μάθουν τα συμπλέγματα συμφώνων, καρέκλα/ καρέλκα, άκρη/ άρκη.
10. Δεν αναγνωρίζουν τον ήχο των φωνηέντων, κάνω/ κν, Πέτρος/ Πτρς.
11. Λέξεις ή φράσεις μπορεί να συμπτυχθούν , παίχτης/ πτης, φωτιά στο δάσος/ φωτιά δάσος.
12. Δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τον αριθμό λέξεων σε φράσεις, άκουσέ με/ άκουσεμε, ο μπαμπάς μου/ ομπαμπασμου.
13. Το χέρι δεν εκτελεί αυτομάτως ό,τι ο εγκέφαλος ορίζει. Αρχίζει να γράφει π.χ. «γράφω» και τελικά γράφει «κρίμα».
14. Ο τόνος συνήθως αγνοείται παντελώς ή χρησιμοποιείται λάθος.

(Pollock & Waller, 1994)

4 σχόλια:

  1. Ο τόνος συνήθως αγνοείται παντελώς ή χρησιμοποιείται λάθος. Σε αυτή την περίπτωση τι κάνουμε; Έχω μαθητή με δυσλεξία που ποτέ δε βάζει τόνους. Κάποιες φορές τους προσθέτω εγώ με το μολυβι και βάζω 3-4 τόνους με στυλό, άλλες φορές πάλι το προσπερνάω... Όποτε διορθώνουμε κάτι μαζί τον προτρέπω να τους βάζει... η γνώμη σου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλό είναι οι εκπαιδευτικοί να προτρέπουν για τον τονισμό. Για παράδειγμα στην ορθογραφία, να του λες να βάζει τόνους, αλλιώς δεν θα πάρει άριστα. Αν γράψει ένα μεγάλο κείμενο π.χ. έκθεση, μπορείς να βάλεις το παιδί να βάλει τόνους στο μισό κείμενο (για να μην σιχαθεί ακόμα περισσότερο τον τονισμο!!!). Αν τα γραπτά γίνονται αποδεκτά χωρίς τόνους...τότε το παιδί δεν θα συνηθίσει ποτέ να βάζει τόνους, παρόλο που ξέρει τους κανόνες. έχω παιδιά που εδώ και αρκετά χρόνια αρνούνται πεισματικά να τονίσουν, αλλά κι εγώ αρνούμαι πεισματικά να δεχτώ άτονο κέιμενο!!!! Το αν θα έχει επιτυχία η επιμονή κανείς δεν ξέρει. Αλλά μια μικρή ώθηση με γλυκό τρόπο μπορεί να κάνει τη διαφορά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ευχαριστώ πολύ για τις συμβουλές! Θα το προσπαθήσω και πιστεύω ότι θα έχουμε θετικό αποτέλεσμα στο τέλος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Να με ενημερώσεις για την εξέλιξη!! Καλή επιτυχία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή