29 Νοεμβρίου 2010

Πανελλαδική έρευνα για τη γλωσσική επάρκεια των μαθητών διενήργησε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

Πανελλαδική έρευνα για την γλωσσική επάρκεια των μαθητών στις δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού και στις δύο πρώτες του γυμνασίου διενήργησε το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα αυτής της έρευνας “οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης εκτιμούν ότι οι τελειόφοιτοι του Δημοτικού : διαθέτουν επαρκές λεξιλόγιο, χειρίζονται με άνεση παράγωγες και σύνθετες λέξεις όπως και την παθητική σύνταξη, γράφουν αρκετά ορθογραφημένα (κυρίως τα ουσιαστικά ), αξιοποιούν βασικά σημεία στίξης στον γραπτό λόγο, συνοψίζουν με σχετική επάρκεια παραγράφους ή ευρύτερα κείμενα και αξιοποιούν τα βιβλία αναφοράς κατά τη σύνθεση και αξιολόγηση των μαθητικών κειμένων”. 

Οι βασικότερες δυσκολίες των παιδιών συνδέονται με : “ την προσαρμογή του επιπέδου λόγου και του ύφους στις απαιτήσεις της εκάστοτε επικοινωνιακής περίστασης, τη χρήση των λόγιων στοιχείων της κοινής Νέας Ελληνικής, τον υποταγμένο λόγο και τη διαδοχική υπόταξη, τη σύνταξη επιθέτων και ουσιαστικών με εμπρόθετους και την παραγραφοποίηση.” Όπως παρατηρούν οι εκπαιδευτικοί “οι συγκεκριμένες αδυναμίες, ως έναν βαθμό είναι αναμενόμενες από την ηλικία και την βαθμίδα εκπαίδευσης των μαθητών, επιβάλλουν ανάλογη εστίαση της έμφασης κατά τη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος, με επείγουσα προτεραιότητα την άσκηση των μαθητών στον υποταγμένο λόγο” 
Στην περιφέρεια πάντως εμφανίζονται τα υψηλότερα ποσοστά αρνητικών εκτιμήσεων, και όπως σημειώνεται από το Παιδαγωγικό, “θα πρέπει να διερευνηθεί περαιτέρω αν αυτά σχετίζονται με την κινητικότητα των εκπαιδευτικών (πρώτοι διορισμοί και μετακινήσεις), την κοινωνική ή εθνοτική σύσταση του μαθητικού πληθυσμού ή τη διδακτική πρακτική.” Οι εκπαιδευτικοί καταλήγουν αυτό το τμήμα της έρευνας, τονίζοντας: “Η νηφάλια προσέγγιση των ευρημάτων δεν επιτρέπει ούτε την καταστροφολογία ούτε τον εφησυχασμό, αντίθετα επιβάλλει τη διασταύρωση των ευρημάτων κατ΄αρχάς με όσα θα προκύψουν από το τμήμα της έρευνας που επικεντρώνεται στο γυμνάσιο. Παράλληλα η εγκυρότερη αποτύπωση της γλωσσικής επάρκειας των μαθητών συνδέεται με την ανάλυση αυθεντικών μαθητικών κειμένων. 
Η αποτελεσματική διδασκαλία της μητρικής γλώσσας προϋποθέτει κατάλληλα καταρτισμένους και επιμορφωμένους δασκάλους, με ειδίκευση στη διδακτική της γλώσσας, καθώς ο γραμματισμός και ο αριθμητισμός είναι οι βασικοί πυλώνες της εκπαίδευσης”. Από τις απαντήσεις των φιλολόγων, των δασκάλων και των μαθητών του Γυμνασίου στα ερωτήματα της έρευνας συνάγεται ότι η γλωσσική επάρκεια των μαθητών , τόσο στο γυμνάσιο όσο και στο δημοτικό, “εμφανίζει ελλείψεις και υστερήσεις σε διάφορες παραμέτρους του γλωσσικού συστήματος, χωρίς να σκιαγραφείται, ωστόσο, σημαντική υποβάθμιση της γλώσσας ή “επικίνδυνη έλλειψη”
. Η νηφάλια προσέγγιση των ευρημάτων δεν επιτρέπει ούτε την καταστροφολογία ούτε τον εφησυχασμό.” Πάντως στους τομείς πρώτης προτεραιότητας θα μπορούσαν να ενταχθούν τα γλωσσικά φαινόμενα ως προς τα οποία εντοπίστηκαν τα χαμηλότερα ποσοστά θετικών εκτιμήσεων και τα οποία σχετίζονται με “ τα διάφορα φαινόμενα συντακτικής πολυπλοκότητας , τη γνώση και τη χρήση των λόγιων στοιχείων της Νεοελληνικής Γλώσσας, η εκμάθηση των οποίων δεν φαίνεται να ευνοείται από τη διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής στο Γυμνάσιο, κλπ. Να σημειωθεί, τέλος ότι η έρευνα βασίσθηκε σε στοιχεία από το 2003 έως το 2006.

1 σχόλιο:

  1. Ανακάλυψα αυτό το ιστολόγιο με ιδιαίτερη χαρά. Ευχαριστούμε για την πολύτιμη βοήθεια.
    http://anemomylos2.blogspot.com/2010/11/blog-post_27.html
    ο σύνδεσμος είναι από το ιστολόγιό μου, όπου αναφέρθηκα στο ίδιο θέμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή