1 Δεκεμβρίου 2010

Αυτισμός: υποδείξεις ειδικά σχεδιασμένες για τους εκπαιδευτικούς

Τα παρακάτω στοιχεία είναι από το «Εγχειρίδιο της Τεχνικής Υποστήριξης για τον Αυτισμό για τα σχολεία του Kentucky» που έγραψαν οι Nancy Dalrymple και Lisa Ruble. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε στην O.A.S.I.S (Online Asperger Syndrome Information and Support www.udel/bkirby/asperger)

Επικοινωνία με το μαθητή
Να είστε σαφής και συγκεκριμένοι
Να αποφεύγετε ασαφής όρους όπως «αργότερα», «ίσως», «γιατί το έκανες;»
Μειώστε το ρυθμό της ομιλίας
Εάν είναι απαραίτητο για την κατανόηση, σπάστε τη δραστηριότητα σε μικρότερα βήματα
Χρησιμοποιείστε χειρονομίες, καθοδήγηση, επίδειξη μαζί με την προφορική οδηγία
Δώστε από πριν σαφείς πληροφορίες για τυχόν αλλαγές
Ειδικά, ελκύστε την προσοχή οπτικά, λεκτικά ή σωματικά
Αποφύγετε τις ιδιωματικές φράσεις, τις λέξεις με διπλή έννοια ή το σαρκασμό.



Ενθάρρυνση της επικοινωνίας με το μαθητή
Σταματάτε, ακούτε και περιμένετε
Παρακολουθείστε και ακούστε τις προσπάθειες για ανταπόκριση
Απαντήστε θετικά στις προσπάθειες
Μορφοποιήστε σωστά τη δραστηριότητα χωρίς να διορθώνετε
Ενθαρρύνετε την πρόσληψη και την επιλογή όταν είναι δυνατόν



Κοινωνική υποστήριξη
-Προστατεύστε το παιδί από την κακομεταχείριση και την κοροϊδία
-Επιβραβεύετε τους συμμαθητές όταν του συμπεριφέρονται με συμπάθεια
Δημιουργείστε συνεργατικές καταστάσεις μάθησης όπου μπορεί να μοιραστεί τις επιδόσεις του
Δημιουργείστε ένα «σύστημα συντρόφου» σε κάθε τάξη
Συμπεριλάβετε στο πρόγραμμα χρόνο για παρατήρηση, ενθαρρύνετε την παρατήρηση και την σωματική εγγύτητα
Δώστε του την ευκαιρία να αναπτύξει συγκεκριμένες δεξιότητες μέσα από φυσικές δραστηριότητες με έναν συμμαθητή
Δώστε του την ευκαιρία να αναπτύξει συγκεκριμένες δεξιότητες μέσα από φυσικές δραστηριότητες με λίγους συμμαθητές
Δομήστε δραστηριότητες όπου θα υπάρχουν προκαθορισμένες σχέσεις και τρόποι αλληλεπίδρασης
Εστιάστε στην κοινωνική διαδικασία και στο αποτέλεσμα αυτής
Διδάξτε εξατομικευμένα, κάνετε επαναλήψεις, και μορφοποιήστε συμπεριφορές μέσα από φυσικές καταστάσεις τις παρακάτω δεξιότητες:



  • τη σειρά στη συνομιλία –τη φιλοφρόνηση –τη διαπραγμάτευση – την ανταπόκριση – την πρόσκληση – την αναμονή – το χαιρετισμό – τη διόρθωση διακοπών – τη συμμετοχή – την αποδοχή των απαντήσεων των άλλων – την αποδοχή των επιτυχιών των άλλων – την ανάληψη της αρχηγίας – την ακολουθία των ιδεών των άλλων – το πείραγμα και το αστείο.
Μοιραστείτε ενδιαφέροντα χρησιμοποιώντας τα δικά του ενδιαφέροντα και δυνατότητες
Καθορίστε ποιος από το εκπαιδευτικό προσωπικό θα συνηγορεί για το μαθητή, θα επιλύει τα προβλήματα και θα τον διευκολύνει
Εξατομικεύστε κοινωνικές ιστορίες δίνοντας συγκεκριμένες καταστάσεις και τονίζοντας την περιγραφή και τις προοπτικές επικεντρώστε στην αλλαγή των μη αποδεκτών συμπεριφορών και αγνοείστε εκείνες που είναι απλά «περίεργες»



Περιβάλλον και ρουτίνες
Οργανώστε ένα προβλέψιμο και ασφαλές περιβάλλον
Ελαττώστε τις μεταφορές
Προσφέρετε σταθερές καθημερινές ρουτίνες
Αποφύγετε τις εκπλήξεις, τις αλλαγές στο πρόγραμμα, ή άλλες αλλαγές, άσχετα από το πόσο μικρές είναι και προετοιμάστε επιμελώς τις δραστηριότητες
Μιλάτε του σε καταστάσεις άγχους ή απομακρύνετέ τον από αυτές
Δώστε του προσωπικό χώρο σε διαθέσιμο δωμάτιο για να χαλαρώνει
Μειώστε τους διασπαστικούς παράγοντες και την αισθητηριακή υπερφόρτωση τη φασαρία, τα οπτικά ερεθίσματα, τις μυρωδιές
Επιτρέψτε απαραίτητες μετατροπές για να αντιμετωπίσετε την ευαισθησία στο άγγιγμα, όπως να πιάνει την κόλλα



Εργασία στο σπίτι
Εξατομικευμένη
Σύντομη
Όχι περισσότερο από μία ώρα κάθε απόγευμα
Περισσότερος χρόνος
Περισσότερη βοήθεια
Παραμονή στη δραστηριότητα
Σπάστε τη δραστηριότητα σε μικρότερες ενότητες
Δίνετε συχνότερη ανατροφοδότηση και κατεύθυνση
Δώστε περισσότερο χρόνο στην τάξη της ειδικής αγωγής για τη συμπλήρωση της εργασίας του
Βάλτε τον να καθίσει δίπλα στον «σύντροφο» ώστε να του υπενθυμίζει την εργασία του και να προσέχει στο μάθημα
Εάν είναι αναγκαίο, μειώστε την εργασία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου