17 Μαΐου 2011

Δυσκολίες συγκέντρωσης προσοχής....μέσα από τα μάτια ενός παιδιού

Δυστυχώς καταγράφω ότι πέσει στην αντίληψη μου χωρίς να μπορώ να το φιλτράρω, μαθαίνω με έναν ανοργάνωτο και τυχαίο τρόπο και πετάγομαι από το ένα θέμα στο άλλο χωρίς να μπορώ να ελέγξω τον εαυτό μου.
Εάν θέλετε να καταλάβετε πως νιώθω φανταστείτε να βλέπετε 5 ταινίες κινηματογράφου παράλληλα ενώ ταυτόχρονα μιλάει κάποιος που τις περιγράφει. Φανταστείτε λοιπόν πως νιώθω όταν με ρωτήσει κάποιος να του περιγράψω, γραπτά ή προφορικά, το περιεχόμενο των ταινιών την ώρα που συνεχίζω να τις βλέπω.
Τα αίσθημα αυτό μπορεί να γίνει ακόμη χειρότερο! Φανταστείτε κάποιος να παίξει τις ταινίες πιο γρήγορα από τον κανονικό ρυθμό ενώ προσπαθείτε να καταλάβετε τι βλέπετε.

Νιώθω μπερδεμένος... Αγχωμένος και θυμωμένος που χάνω τον έλεγχο.

Εγώ ζω έτσι καθημερινά και συνήθως σε τέτοιες περιστάσεις οι άνθρωποι τριγύρω μου, οι φίλοι μου, ναι ακόμη και οι γονείς μου συχνά με θεωρούν χαζό με κριτικάρουν και με πιέζουν.


Περνάω μία ιδιαίτερη φάση της ζωής μου και χρειάζομαι υποστήριξη
Προσπαθώ να συγκεντρωθώ


Το ξέρω ότι δυσκολεύομαι να μάθω κάποια απλά πράγματα. Όμως την ώρα που προσπαθώ να συγκεντρωθώ, το σώμα μου μου ζητάει να κουνηθώ και το μυαλό μου δεν μπορεί να σταθεροποιηθεί σε αυτό που προσπαθώ. Πόσο κουραστικό είναι !


Όταν με ρωτάτε ευθέως για ένα γεγονός, δεν είμαι σε θέση να το περιγράψω ή μιλάω λίγο γι' αυτό.


Επίσης όταν γράφω γρήγορα, ο γραφικός χαρακτήρας μου είναι άσχημος, σχεδόν δυσανάγνωστος κάτι που με απογοητεύει πολύ και ας μην το δείχνω.


Τέλος όταν διαβάζω, δεν καταφέρνω να κατανοήσω το κείμενο και πολλές φορές πρέπει να μου το εξηγήσετε ξανά και ξανά.


Θέλω να είμαι "καλός" και να με αγαπάτε, αλλά δεν μπορώ να είμαι ήρεμος.


Δεν αντέχω την κριτική
Έχω μία μεγάλη υπερευαισθησία που συνδέεται με παρορμητικότητα και κατευθύνεται από το συναίσθημα μου με αποτέλεσμα να μην αντέχω την κριτική. Η διάθεση μου μπορεί να αλλάξει γρήγορα και πολύ έντονα εξαιτίας κάποιων πολύ μικρών και ασήμαντων πραγμάτων. Θέλω να το ξέρετε αυτό κάθε φορά που με βλέπετε σε "έκρηξη".

Eνεργώ συχνά με απρόβλεπτο τρόπο
Το ξέρω ότι αντιδρώ με παρορμητικό, συχνά υπερβολικό τρόπο. Ξαφνικά πετάγομαι ή λέω κάτι άσχετο με τη συζήτηση την ώρα που οι άλλοι μιλούν, καταστρέφω κάποιο αντικείμενο, δεν τηρώ τους κανόνες του παιχνιδιού, θυμώνω εύκολα ή δείχνω προσβεβλημένο.


Εξ αιτίας αυτού οι άλλοι ενοχλούνται ή πιστεύουν ότι "δεν είμαι στα λογικά μου". Συχνά δεν με θέλουν στα σπίτια τους και αυτό σας έχει απομονώσει από τις παρέες σας.
Μη με συγκρίνετε με άλλα παιδιά. Νοιώθω πολύ άσχημα, χάνω τον εαυτό μου. Είμαι μοναδικός-(ή).


Μη με προστατεύετε από τις συνέπειες των πράξεων μου. Χρειάζεται καμιά φορά να πάθω για να μάθω.


Δε θέλω δραστηριότητες πάνω από τις δυνάμεις μου. Κουράζομαι και απογοητεύομαι. Περιμένετε, θα μεγαλώσω! Οι δυσκολίες μου που συνδέονται με τη διατήρηση της προσοχής και τον αυτοέλεγχο μου χειροτερεύουν ή καλυτερεύουν κατά περιόδους, χωρίς να υπάρχει κάθε φορά λογική εξήγηση για αυτό.


Βλέπω πόσο χαίρεστε όταν είμαι καλύτερα και βλέπω πόσο απελπίζεστε όταν "ξαναπέφτω". Το ξέρω ότι είναι πολύ δύσκολο και κουραστικό να έχετε ένα παιδί σαν εμένα. Σας ζαλίζω όλη την ώρα και συχνά ντρέπεστε.


Μη ξεχνάτε πόσο γρήγορα μεγαλώνω όπως όλα τα παιδιά, περνώντας από διάφορες φάσεις. Σταθείτε δίπλα μου σε κάθε στιγμή και προσπαθήστε σας παρακαλώ να προσαρμόζετε την στάση σας στις ανάγκες μου. Π.χ. έχω διαφορετικούς βιορυθμούς και μπορεί να κοιμάμαι λιγότερο απ' ό,τι τα άλλα παιδιά. Ο εγκέφαλος μου χρειάζεται χρόνο για να μπορεί να "αποσυνδεθεί". Έτσι, το πρωί συχνά χρειάζομαι χρόνο για να ξεκινήσω κανονικά τη μέρα μου και συχνά είμαι από το πρωί κουρασμένος.


Απτική αμυντικότητα
Δεν δέχομαι εύκολα τη σωματική επαφή. Δέχομαι από μερικούς ανθρώπους χάδια, ενώ δεν μπορώ από άλλους. Αυτό δεν σημαίνει ότι τους αντιπαθώ. Μάλλον προτιμάω τα ελαφρά χάδια στην πλάτη.
Αντιμετωπίζω δυσκολίες με τους συνομηλίκους μου, καθώς με την παρορμητικότητα μου δείχνω συχνά μικρότερος από την ηλικία μου κάνοντας για τους άλλους "χαζά" πράγματα.


Βάλτε τάξη στο χάος μου όσο μπορείτε
•Θέλω να είστε σταθεροί μαζί μου χωρίς να μου αφαιρείτε το δικαίωμα του να θυμώνω, ακόμη και μαζί σας. Προστατεύστε με από τον θυμό μου και μάθετε με να τον διοχετεύω σωστά. Αυτό θα με κάνει να νοιώθω περισσότερη σιγουριά.
•Μη μου δίνετε επιπόλαιες υποσχέσεις. Νοιώθω πολύ περιφρονημένος όταν δεν τις κρατάτε. Μην πέφτετε σε αντιφάσεις. Με μπερδεύετε έτσι αφάνταστα και με κάνετε να χάνω την πίστη μου σε εσάς.
•Μη με απειλείτε, μη με εκβιάζετε. Έτσι δεν μαθαίνω, φοβάμαι και ίσως καταφύγω στην ψευτιά ή στην επιθετική ενέργεια για να καλύψω τον φόβο μου.
•Μη μου κάνετε παρατηρήσεις μπροστά σε κόσμο αν μπορείτε. Αυτό μου το κάνουν όλοι και συνέχεια. Θα προσέξω περισσότερο αυτό που θα μου πείτε, αν μου μιλήσετε ήρεμα, μια στιγμή που θα είμαστε οι δυο μας. Επίσης μη μου κάνετε συνεχώς παρατηρήσεις. Γιατί τότε προστατεύω τον εαυτό μου κάνοντας τον κουφό.


Χρειάζομαι βοήθεια και υπομονή
Μην προσπαθείτε με τις ερωτήσεις σας να μου προσφέρετε έμμεσα την απάντηση. Έχω δικαίωμα να έχω τη δική μου γνώμη. Δώστε μου περιθώρια να την πω και να εκφράσω τα συναισθήματά μου.


Μην με ρωτάτε "γιατί". Δεν το ξέρω και νομίζω ότι δεν ελέγχω τον εαυτό μου. Θέλω να μάθω να τον ελέγχω.


Ελάτε σε συνεργασία με τον δάσκαλό μου. Έτσι και εκείνος θα καταλάβει ότι προσπαθείτε για εμένα και δεν είναι μόνος του αλλά και εγώ θα ξέρω ότι δεν είμαι μόνος μου στον αγώνα μου.
Πηγαίνετέ με σε κάποιον ειδικό για να με βοηθήσει. Πίστεψέ με, δεν μπορείτε από μόνοι σας να αντιμετωπίσετε αυτό που μου συμβαίνει.
•Ο ειδικός θα βοηθήσει να βάλω τις εικόνες και τα συμβάν της φαντασίας μου σε μια σειρά.
•Παίξτε μαζί μου. Σας έχω ανάγκη για να με οδηγήσετε σε σταθερά μονοπάτια της φαντασίας και του παραμυθιού.


Ένα κείμενο που επεξεργάστηκε το paidorama.com την αρχική ιδέα του οποίου επιμελήθηκε η Διεπιστημονική ομάδα ελληνικής επιστημονικής εταιρείας ειδικής αγωγής “προσέγγιση” . http://www.proseggisi.gr

7 σχόλια:

  1. Ομορφο και γλυκό σίγουρα...αλλά δυστυχώς πρέπει να πω για ακόμα μια φορά...ολα αυτά μάλλον συμβαίνουν σε έναν ουτοπικό κόσμος ίσως...
    Το σήμερα θέλει ένα βήμα παραπάνω για να προχωρήσει έστω και λίγο...Αντιθέτος μας κάνει και ντρεπόμαστε για αυτό που είμαστε!

    Καληνυχτα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Fwtino asteraki γιατί είσαι τόσο απαισιόδοξο?? Η καθημερινότητα με ένα υπερκινητικό παιδί είναι πολλές φορές δύσκολη, χρειάζεται οργάνωση και πάαααααααρα πολύ υπομονή...Το κείμενο αυτό δείχνει πως περίπου αισθάνεται ένα υπερκινητικό παιδί ώστε να σκεφτούν όλοι όσοι ασχολούνται μαζί του και να μπουν για λίγο στη δική του πλευρά. Τίποτα δεν λύνεται μαγικά, καμιά μαθησιακή δυσκολία δεν εξαφανίζεται από την μια μέρα στην άλλη. Θέτουμε μικρούς στόχους, κάνουμε μικρά βήματα και είμαστε χαρούμενοι για αυτά. Δεν ντρεπόμαστε για αυτό που είμαστε αλλά προσπαθούμε να αλλάξουμε και να γίνουμε καλύτεροι, ειδικά απέναντι στα παιδιά.
    Σε ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο σου και σου εύχομαι να λάμπεις γλυκά και τρυφερά σαν φωτεινό αστεράκι!!:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πήρα λιγάκι αργά μυρωδιά την απάντησή σου..Για αυτό και σου απαντάω τώρα..
    Η αλήθεια είναι οτι σου έχω γράψει κάμποσες φορές παρόμοιο σχόλιο..απλά και μόνο για το λόγο του οτι αν και συμφωνώ με αυτά που λες δεν βλέπω ή δεν νιώθω οτι μπορεί έστω μέρος αυτών να εφαρμόζεται σήμερα..
    Έστω και λίγο έχω γνώση στην πραγματικότητα πως είναι η πως μπορεί να συμπεριφέρεται ένα υπερκινητικό παιδί..είναι δύσκολα ναι δεν λέω όχι...άλλα όσο δύσκολα και αν είναι άλλο τόσο υπέροχα και πανέξυπνα είναι με το δικό τους τρόπο.
    Μαγικά ναι δεν λύνεται κάτι άλλα αν και μόνο αποδεχτείς τον άλλο όπως είναι χωρίς να τον κρίνεις για κάτι που δεν μπορεί να ελέγξει ή δεν είναι στο χέρι του να αλλάξει τότε πίστεψε με λύνονται πολλά πράγματα...που φαντάζουν ίδιο μαγικό!
    Προσπαθώ να κατανοήσω σε βάθος κάποια πράγματα που λες αλλά δεν μπορώ..Μιλάω και από προσωπική άποψη..Είμαι άτομο με δυσλεξία,διάσπαση προσοχής και δυσορθογραφία(δεν θυμάμαι αν το έχω αναφέρει πάλι)και ίσως άθελα μου μου βγαίνει ο ανεξέλεγκτος θυμός μου όσο αφορά αυτά τα θέματα...Δεν φτάνουν οι στόχοι ούτε η προσπάθεια ούτε η θέληση να κάνεις κάτι..Και δεν μπορείς να σταματήσεις να ντρέπεσαι για κάτι ακόμα και όταν καταλαβαίνεις οτι δεν υπάρχει λόγος,όταν έστω και έμμεσα σε δείχνουν με το δάχτυλο για αυτό που είσαι..Καλύτερος γίνεσαι με τον καιρό..καλύτερα δεν ξέρω..
    Δεν ξέρω..μακάρι να μπορούσα να καταλάβω..ή απλά μια μέρα να ξυπνούσα και να ήταν όλα αλλιώς...
    Εγώ σε ευχαριστώ και για τις αναρτήσεις σου και για την απάντησή σου!

    Υ.Γ. Μην ψάχνεσαι στο κείμενο μου να βρεις διάφορα..έστω εδώ στο pc μπορώ και χρησιμοποιώ λεξικό! ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σε ευχαριστώ για τα ειλικρινή σχόλια σου. Εννοείται πως πρέπει να δεχόμαστε τον κάθε άνθρωπο όπως είναι. Όταν μιλάω για παρέμβαση ειδικής αγωγής στις μαθησιακές δυσκολίες ή στην περκινητικότητα, αναφέρομαι σε τεχνικές που συχνά βοηθούν τα παιδιά στην οργάνωση και στην μάθηση. Ώς ειδική παιδαγωγός προσαρμόζω τη δουλειά, το πρόγραμμα και τους στόχους ανάλογα με το χαρακτήρα, τις δυσκολίες, το στυλ του κάθε παιδιού. Για αυτό δεν μπορούν όλες οι τεχνικές να πετύχουν για όλους. Επιλέγουμε τον πιο σωστό τρόπο για να βοηθήσουμε το κάθε παιδί, πάντα με αγάπη και αποδοχή. Το πιο σημαντικό για τον γονέα είναι να αποδεχτεί την διαφορετικότητα του παιδιού και να μην το τρελαίνει με τις συνεχείς υψηλές προσωπικές προσδοκίες του. Δεν μπορούμε να κάνουμε ένα υπερκινητικό παιδί να κάθε ακούνητο στην τάξη, μπορούμε όμως να το βοηθήσουμε ώστε να κουνιέται ή να σηκώνεται λιγότερο έτσι ώστε να μπορεί να παρακολουθήσει το μάθημα. Επίσης πολύ σημαντικό είναι να πετύχουμε καλή συνεργασία με τον εκπαιδευτικό της τάξης για να αποδεχτεί κι αυτός και να κατανοήσει το παιδί. Όλα αυτά που γράφω είναι επιστημονικές οδηγίες ή προσωπικές εμπειρίες. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι πραγματικά μοναδικά, τα περισσότερα έχουν τρομερή δημιουργηκότητα και αξεπέραστη φαντασία. Αυτά τα χρησιμοποιώ και στη διαδικασία της μάθησης. Απλά προτείνω διάφορους τρόπους που ίσως βοηθήσουν γονείς, παιδιά ή εκπαιδευτικούς στην αντιμετώπιση των δυσκολιών τους (δεν είναι πρόβλημα αλλά δυσκολία).
    Όλα όσα γράφω μπορούν να εφαρμοστούν γιατί τα εφαρμόζω στη δουλειά μου με επιτυχία. Δεν λέω ότι κάνοντας κάποιες ασκήσεις η δυσλεξία φεύγει αλλά υπάρχει βελτίωση στην μάθηση. Το δυσλεξικό παιδί πρέπει να μάθει να συμβιώνει με τη δυσλεξία του. Αυτά που προτείνω για τους γονείς μερικές φορές είναι δύσκολα αλλά τίποτα δεν είναι ουτοπικό ή υπερβολικό.
    Μου αρέσουν πολύ τα σχόλια σου και ειλικρινά η μόνη πρόθεση μου είναι να προτείνω τρόπους βοήθειας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μ αρέσει ο τρόπος που σκέφτεσαι,προσαρμογή ανάλογα με το χαρακτήρα, τις δυσκολίες, το στυλ του κάθε παιδιού.Νομίζω είναι κάτι πολύ σημαντικό τόσο για τα παιδιά όσο και για κάθε άνθρωπο ξεχωριστά.

    "Το πιο σημαντικό για τον γονέα είναι να αποδεχτεί την διαφορετικότητα του παιδιού και να μην το τρελαίνει με τις συνεχείς υψηλές προσωπικές προσδοκίες του." Χμμ υπάρχει κάποιο φάρμακο εμβόλιο για αυτό κάτι?????

    Συνεργασία με τον εκπαιδευτικό?! Νομίζω το αναλύσαμε στην άλλη ανάρτηση αυτό!

    Το θέμα νομίζω δεν είναι να εξαφανιστεί κάτι αλλά να βελτιωθεί όσο γίνεται και να καταλάβει ο άλλος σε βάθος την συμβίωση μαζί του.

    "Αυτά που προτείνω για τους γονείς μερικές φορές είναι δύσκολα αλλά τίποτα δεν είναι ουτοπικό ή υπερβολικό." Ουτοπικό ή υπερβολικό ίσως να μην είναι αλλά είναι στο βαθμό που ο γονιός πρώτα πρώτα δεν καταλαβαίνει το τι και πως ώστε να πράξει ανάλογα..

    Ξέρω και καταλαβαίνω οτι προσπαθείς να προτείνεις τρόπους και να βοηθήσεις αλλιώς δεν θα σου εδώ.. :) :) :)

    Καληνύχτα και καλό ξημέρωμα! :) Και σε ευχαριστώ για τις απαντήσεις σου!

    Υ.Γ. Ξέρεις παρ όλο που οι περισσότερες σου αναρτήσεις σου έχουν αρκετά "κενά" μεταξύ τους (κάτι που εμένα τουλάχιστον με βοηθάει στο να μην ψάχνω συνέχεια την σειρά)τα σχόλια σου είναι περισσότερο κατανοητά έχω την εντύπωση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τα κενά των αναρτήσεων βγαίνουν από λάθος του προγράμματος ή του explorer! Και δεν έχω πολύ χρόνο για να τα ξανακοιτάζω όλα!
    Δεν λέω πάντως ότι τα ξέρω όλα ή ότι δεν υπάρχουν πολλοί άλλοι τρόποι να αντιμετωπίσεις μια μαθησιακή δυσκολία. Προτάσεις κάνω, που έχω δει με τα μάτια μου ότι βοηθούν γονείς και παιδιά. Ο ειδικός οφείλει να βοηθά πέρα από το παιδί και την οικογένεια, ώστε να μάθουν όλοι μαζί να συνεργάζονται όσο γίνεται πιο αρμονικά!

    Τώρα όσον αφορά ότι τα σχόλια μου σου φαίνονται πιο κατανοητά...για αυτό άλλωστε έχω δώσει e-mail επικοινωνίας για όποιον θέλει διευκρίνηση και εξατομικευμένη βοήθεια. Οπότε όταν θες κάτι να με ρωτάς σε σχόλιο ή σε προσωπικό επίπεδο.
    Για αυτό είμαι εδώ τριγύρω! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Προσωπικά χαίρομαι για αυτά τα λάθη οι για τον explorer γιατι μπορώ και διαβάζω πιο άνετα έτσι!Σύγουρα κανεις δεν τα ξέρει όλα..και όλα να τα ξέρει κάθε μέρα υπάρχει κάτι καινούργιο για να ανακαλύψεις! ;) Ναι ειναι πολύ σημαντικό αυτό να βοηθεί και η οικογένεια και το παιδί..Αλλά νομίζω το πιο τραγικό της όλης φάσης, είναι να μπορεί το παιδί να καταλαβει 5πράγματα για αυτό και να μην μπορεί η οικογένια!

    Εννοώ οτι ο τρόπος γραφείς σου είναι πιο κατανοητός στα σχόλια..πως να το πω περισσότερο πίσω απο το κείμενο..
    Όσο για το μαιλ τωρα το πρόσεξα για την ακρίβεια και θα "πέρασω" καμια μέρα ίσως χιχιχι! :P

    ΑπάντησηΔιαγραφή