8 Νοεμβρίου 2011

Παιχνίδια και δραστηριότητες για την ανάπτυξη των λεπτών κινητικών δεξιοτήτων (Ηλικίες από μηνών-4 ετών)

0-2 ετών

1.Παρατήρηση χεριών.- Κρεμάμε παιχνίδια για να τα πιάνει. Μετακινεί τα χέρια στο οπτικό πεδίο.

2.Να απλώνει χεράκια για να πιάσει και να κρατήσει.- Κουδουνίστρες, παιχνίδια με χερούλια για να τα κρατήσει και να τα κουνάει. Κινεί τον βραχίονα ολόκληρο και αποκτά σταθερότητα.

3.Κράτημα στην παλάμη. Εξερεύνηση με τις αισθήσεις.- Παιχνίδια ασφαλή για να βάζει στο στόμα.

4. Πέρασμα αντικειμένου από χέρι σε χέρι. Να δουλεύουν και τα δυο χέρια μαζί.- Παιχνίδια με λαβές ή που να μπορεί να τα κρατήσει με τα δυο χέρια μαζί.

5.Κράτημα στην παλάμη στο πλευρό του αντίχειρα, χρήση δακτύλων για πιάσιμο.- Κύβους/ δοχείο, βάση με μεγάλες υποδοχές για πασσάλους.

6.Να τοποθετεί τα παιχνίδια κάτω, να αφήνει.- Πασσάλους, κώνο με δακτυλίους.

7.Χρήση και των δυο χεριών στο παιχνίδι.- να χειρίζεται απλά παιχνίδια π.χ. χάντρες που αποσπώνται, Duplo, παιχνίδια-πίνακες δραστηριοτήτων για τον συντονισμό των χεριών. Να τραβά για να αποσπάσει και να βάζει πάλι μαζί.

8.Μεμονωμένες κινήσεις των δακτύλων.- Αίσθηση των δακτύλων, να δείχνει και να βάζει τα δακτυλάκια σε τρυπούλες. – Βιβλία με σκληρό εξώφυλλο, με μαλλί, κορδέλες και παιχνίδια με τρυπούλες.

9.Να μετακινεί και να στριφογυρίζει αντικείμενα μα τα χέρια. Συντονισμός δακτύλων και κίνηση καρπού.- Παζλ που τα κομμάτια μπαίνουν μέσα σε ενσφηνώματα, κουβαδάκια με τρύπες για να μπάζει αντίστοιχα σχήματα.
 2-4 ετών

1.Ακριβή τοποθέτηση αντικειμένων.- Κυβάκια, δακτυλίους για τοποθέτηση σε κώνο, ενσφηνώματα/ πάσσαλοι σε βάση πλαίσιο.

2. Λαβή με τη χρήση αντίχειρα και δείκτη.- Να μαζεύει και ν’ αφήνει μικρά αντικείμενα: σταφίδες, κορνφλέϊκς, κομμάτια παζλ με λαβές.

3. Στροφή καρπού.- Δραστηριότητες με νερό ή χώμα ή όσπρια, αλεύρι κ.α. να χύνει, να μεταφέρει από ένα δοχείο σε άλλο και με χρήση κουταλιού. Τοποθέτηση αντικειμένων στην παλάμη ή κρεμοσάπουνο για παράδειγμα.

4.Πιάσιμο μαρκαδόρου.- Να χρωματίζει, να τραβάει γραμμές με μαρκαδόρους ή με κερομπογιές. Χοντρές στην αρχή.

5.Ανάπτυξη της χρήσης του κυρίαρχου χεριού και συντονισμός χεριών.- Δραστηριότητες που χρειάζεται να δουλέψουν και τα δυο χέρια αλλά το κάθε χέρι να κάνει κάτι διαφορετικό π.χ. να περάσει χάντρες σε κορδόνι, χοντρές στην αρχή.

6.Κίνηση δακτύλων μεμονωμένα, δυνάμωμα για χειρισμό αντικειμένων.- Πλαστελίνη: να φτιάχνει φιδάκι, μπαλάκια, να κόβει μικρά κομματάκια. Βιβλία με εικόνες κρυμμένες, δακτυλομπογιές, ψαλίδι.

Μετάφραση Κόκκαλη Μαρία από το βιβλίο “Fine motor skills in children with Down syndrome-a guide for parents and professionals”, Maryanne Bruni, Woodbine house 1998.
www.iliaktida.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου