Σελίδες

30 Απριλίου 2011

Ελπίδες διάγνωσης του αυτισμού από τον 12ο μήνα

5076.jpg
Κάνοντας στους γονείς μερικές απλές ερωτήσεις για το παιδί, οι παιδίατροι μπορούν κατά τη διάρκεια του γενικού check-up στον 12ο μήνα, να εντοπίσουν πρώιμες ενδείξεις αυτισμού, υποστηρίζουν Αμερικανοί επιστήμονες.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο Journal of Pediatrics, ο αυτισμός που συνήθως γίνεται αντιληπτός μετά τον τρίτο χρόνο ζωής του παιδιού, μπορεί τώρα να εντοπιστεί ήδη από τον 12ο μήνα από τις απαντήσεις που δίνουν οι γονείς σε ερωτήσεις του παιδίατρου σχετικά με την οπτική επαφή, την αντίληψη των ήχων, των λέξεων και των χειρονομιών.

26 Απριλίου 2011

Εικαστική ευφυία και δυσλεξία

Ψυχολόγοι από το Πανεπιστήμιο του Μίντλεσεξ στη Βρετανία υπέβαλαν σε κάποιες δοκιμασίες 41 άνδρες και γυναίκες. Οι μισοί ήταν δυσλεξικοί, οπότε είχαν δυσκολίες στην εκμάθηση γραφής, ανάγνωσης και ορθογραφίας.

Οι ερευνητές μέτρησαν τις επιδόσεις τους στον προσανατολισμό και στην οπτική αντίληψη του χώρου. Όποιος νομίζει ότι αυτά χρειάζονται μόνο για να διαβάσουμε έναν χάρτη ή όταν παρκάρουμε κάνει λάθος. Ακριβώς αυτή η ικανότητα του εγκεφάλου να επεξεργάζεται με ακρίβεια τρισδιάστατες πληροφορίες είναι το κλειδί για την επιτυχία στην καλλιτεχνική δημιουργία.

17 Απριλίου 2011

Συμβουλές στους γονείς για την αγορά ηλεκτρονικών παιχνιδιών

Κατάλληλα για την ηλικία τους και με την απαραίτητη σήμανση θα πρέπει να είναι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που θα αγοράσουν γονείς και νονοί στα παιδιά ενόψει Πάσχα. Οι ειδικοί μάλιστα συνιστούν να έχει προηγηθεί και μία δοκιμή των παιχνιδιών από ενηλίκους προκειμένου να αποφευχθούν οι... δυσάρεστες εκπλήξεις, καθώς και συμφωνία με το παιδί για το πότε και για πόση ώρα επιτρέπεται να παίζει με το συγκεκριμένο παιχνίδι.

15 Απριλίου 2011

Hλικίες που τα παιδιά παράγουν τα φωνήματα και τα συμπλέγματα χωρίς να παρουσιάζουν καμιά αρθρωτική δυσκολία

Ο πρώτος ήχος που παράγει ένα παιδί με τη γέννηση του είναι το κλάμα. Είναι το μόνο μέσο που διαθέτει αρχικά για να επικοινωνήσει λεκτικά με τα άτομα που είναι γύρω του. Με την πάροδο του χρόνου αρχίζει να αναπτύσσεται το βάβισμα, που είναι διάφοροι ήχοι, που παράγει το παιδί προκειμένου να επικοινωνήσει, χωρίς όμως να συνδέονται αυτοί οι ήχοι μεταξύ τους για να σχηματίσουν λέξεις. Στη συνέχεια το παιδί αρχίζει να μουρμουρίζει χρησιμοποιώντας τους ήχους μ, π, μπ στην ηλικία των 6 μηνών. Στην πλειοψηφία των παιδιών η ομιλία αρχίζει να αναπτύσσεται με σχηματισμένες λέξεις μετά το πρώτο έτος της ζωής του παιδιού. Το λεξιλόγιο αυξάνεται σταδιακά και αρχίζουν οι λέξεις να παράγονται ακόμα πιο καθαρά με την πάροδο του χρόνου.

Πασχαλινή ηλεκτρική λαμπάδα


Υλικά
1 μεγάλο κερί για λαμπάδα
1 μπαταρία 4,5 Volt
1 λαμπάκι με τη βάση του
 χρωματιστό καλώδιο

10 Απριλίου 2011

Αυτισμός: διαφορετικός συντονισμός



Οι ανακαλύψεις για τον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου των ατόμων με αυτισμό ίσως οδηγήσουν σε νέους τρόπους διδασκαλίας τους.

Μια νέα ματιά στη διαταραχή του αυτισμού προσφέρουν ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μόντρεαλ στον Καναδά. Σύμφωνα με μελέτη τους οι άνθρωποι που εμφανίζουν αυτισμό χρησιμοποιούν τον εγκέφαλό τους με διαφορετικό τρόπο, γεγονός το οποίο ίσως εξηγεί γιατί ορισμένοι από αυτούς επιδεικνύουν εξαιρετική ικανότητα οπτικής μνήμης και μπορούν να σχεδιάζουν αντικείμενα με εντυπωσιακή λεπτομέρεια.

Πόση τηλεόραση να βλέπει το παιδί;

 
Στα περισσότερα ελληνικά σπίτια, η τηλεόραση είναι ανοιχτή ακόμα κι αν κανείς δεν παρακολουθεί! Τα παιδιά γυρίζουν από το σχολείο και τρώνε παρέα με την τηλεόραση που σχεδόν πάντα δεν προβάλει τίποτα το καλό. Έτσι λοιπόν τα παιδιά περνούν λίγο χρόνο μπροστά στην τηλεόραση και μετά ξεκινάνε το διάβασμα. Η τηλεόραση όμως όχι μόνο δεν ξεκουράζει το παιδί, αλλά του προκαλεί έλλειψη συγκέντρωσης και οργάνωσης.

4 Απριλίου 2011

Πώς σκέφτονται τα μωρά

Ερευνητικές εργασίες των τελευταίων δεκαετιών αμφισβητούν θέσφατα της αναπτυξιακής ψυχολογίας και τις απόψεις διασήμων ψυχολόγων.

Προνήπια τεσσάρων ετών μπορούν να ερμηνεύσουν γεγονότα, ώστε να αντιληφθούν τη σχέση αιτίου - αποτελέσματος, όπως αν ένα δόντι γραναζιού γυρίζει ένα άλλο

1 Απριλίου 2011

Έφηβοι και δυσλεξία

Η δυσλεξία δεν εξαφανίζεται όταν το παιδί μεγαλώνει. Οι δυσκολίες εξακολουθούν να ταλαιπωρούν τον μαθητή και μαζί με την αδιαφορία και την άγνοια των περισσότερων εκπαιδευτικών, κάνουν την καθημερινότητα του εφήβου πραγματικά δύσκολη. Η πιο συνηθισμένη εικόνα ενός παιδιού με δυσλεξία μπαίνοντας στο γυμνάσιο είναι ο έλεγχος με χαμηλούς βαθμούς και φυσικά η απογοήτευση. Το παιδί παρά τις προσπάθειες, παρά το γεγονός ότι διαβάζει ώρες ολόκληρες κάθε απόγευμα, δεν μπορεί να "φτάσει" σε απόδοση τους υπόλοιπους. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί το θεωρούν τεμπέλη, δεν του δίνουν σημασία, δεν το εξετάζουν καν προφορικά όπως ορίζει ο νόμος. Για να μην παρεξηγηθώ δεν μιλάω για όλους τους εκπαιδευτικούς αλλά για την πλειοψηφία...δυστυχώς!

Διάγνωση δυσπραξίας

Κατά τη διαγνωστική εκτίμηση ο ειδικός, συνήθως εργοθεραπευτής, οφείλει να εκτιμήσει τα εξής

1. Αδρή κινητικότητα: αδρές κινήσεις, πήδημα, τρέξιμο.
2. Λεπτή κινητικότητα: χρήση και των δυο χεριών, ωριμότητα λαβής, απτική διάκριση, ικανότητα εκτέλεσης μεμονωμένων κινήσεων με δύναμη κλπ.
3. Έλεγχος μολυβιού: ωριμότητα λαβής, θέση σώματος, φόρμα γραμμάτων, επιδεξιότητα κλπ.
4. Σχέδιο αντιγραφής, ζωγράφισμα, γράψιμο.
(Ορισμένα παιδιά δυσκολεύονται περισσότερο στη ζωγραφική,άλλα στο γράψιμο, ανάλογα με την ιδιαιτερότητα της δυσκολίαςτους. Και αυτό γιατί το ζωγράφισμα είναι πρωταρχική δεξιότηταχεριού – ματιού, ενώ το γράψιμο είναι μια κινητική δεξιότητα στηνοποία μόνο τα μάτια κρίνουν την αλλαγή στο χώρο, στηνκατεύθυνση).

Αναπτυξιακή Διαταραχή του Κινητικού Συντονισμού (κινητική δυσπραξία)

Η δυσπραξία είναι μία διαταραχή της ποιότητας της κίνησης και της αποτελεσματικότητας του συντονισμού. Τα παιδιά με δυσπραξία, ενώ έχουν φυσιολογική νοημοσύνη, η κίνησή τους είναι αδέξια. Η Δυσπραξία δεν είναι μια κατάσταση από την οποία απλά ξεφεύγει μεγαλώνοντας. Τα δυσπραξικά παιδιά γίνονται αργότερα δυσπραξικοί ενήλικες. Η αντιμετώπιση των δυσκολιών, αφού γίνει η διάγνωση, γίνεται μόνο από τους ειδικούς.

Δυσκολίες του δυσπραξικού παιδιού

1) Παιχνίδι
•συναρμολόγηση παιχνιδιών κατασκευής και puzzles
•χρωματισμός, κόψιμο και σχεδίαση
•παιχνίδια παιδικής χαράς
•παιχνίδια με μπάλα
•ομαδικά κινητικά παιχνίδια