19 Ιανουαρίου 2012

Όταν το παιδί αναβάλλει το διάβασμα στο σπίτι

Ένα συχνό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι γονείς με τα παιδιά, είναι όταν το παιδί αρνείται να διαβάσει και θέλει να το αφήσει για αργότερα. Και το αργότερα καταλήγει να γίνεται αργά το βράδυ και αντί το παιδί να ετοιμάζεται με ηρεμία να πάει για ύπνο, τελικά να κάθεται να γράφει και να διαβάζει. 

Συνήθως αυτό γίνεται αφού έχει προηγηθεί κυνηγητό του παιδιού για κάποιες ώρες, παρακαλώντας το να διαβάσει και συχνά συνοδεύεται από φωνές! Αυτό όπως καταλαβαίνετε δεν είναι καθόλου παιδαγωγικό, εποικοδομητικό και αποτελεσματικό! Αν συμβαίνει στο σπίτι σας...δράστε τώρα! Είναι μια κατάσταση πραγματικά εξουθενωτική τόσο για το παιδί όσο και τους γονείς. 

Μερικές συμβουλές είναι οι εξής:
·        Επιλέγουμε μαζί με το παιδί ένα ευχάριστο μέρος για μελέτη.
·        Συμφωνούμε ένα πρόγραμμα και μια ρουτίνα για τη μελέτη.
 ·        Ζητάμε από το παιδί να κάνει μια λίστα με τα καθήκοντα που έχει να κάνει και να θέτει προτεραιότητες.
·        Παρέχουμε την κατάλληλη επίβλεψη.
·        Μπορούμε να περιορίσουμε τον αριθμό των ευχάριστων για το παιδί δραστηριοτήτων μέχρι ένα μέρος ή όλες οι εργασίες να ολοκληρωθούν.
·        Το ενδιαφέρον του παιδιού μπορεί να αυξηθεί αν θέσουμε στόχους για ολοκλήρωση μιας εργασίας σε συγκεκριμένο χρόνο. Παροχή επιπλέον κινήτρου.
 ·   Αν το παιδί αρνείται πεισματικά να διαβάσει το αφήνουμε και συχνά του υπενθυμίζουμε ήρεμα τις συνέπειες που θα έχει αυτό. Δηλαδή ότι θα μείνει πίσω στα μαθήματα, ο δάσκαλος θα το βρει αδιάβαστο κ.λ.π. 
·   Δεν καταφεύγουμε ποτέ σε ακραίες συμπεριφορές όπως ουρλιαχτά με νεύρα και ξύλο...! 

Αν βιώνετε κάτι που σας προβληματίζει σχετικά με τη διαδικασία διαβάσματος στο σπίτι, μπορείτε να μου στείλετε προσωπικό μήνυμα για συμβουλή!  

Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
sofiatsin@gmail.com
paidagwgos.blogspot.gr

17 σχόλια:

  1. τι γινεται όταν ξαφνικα στα 17 του δεν διαβάζει καθόλου και δεν δείχνει κανένα ενδιαφέρον για σχολείο. Μοναδική ασχολία και έγνοια του το ποδόσφαιρο. Θα επανέλθει???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν μπορώ να ξέρω αν θα ξαναενδιαφερθεί για το σχολείο...πρέπει να μου στείλετε e-mail και να μου πέιτε αναλυτικά τι συμβαίνει, πότε σταμάτησε να ασχολείται με το σχολείο και πως αντιδράσατε εσείς. Έτσι θα μπορέσω να έχω μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για να σας συμβουλεύσω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο γιος μου είναι 6 μισι χρονών πηγαίνει στην πρώτη τάξη στο δημοτικό και εχει έντονο πρόβλημα διάσπασης προσοχής έχουμε συμβουλευτεί παιδοψυχολόγο και μας σύστησε να πάρουμε δασκάλα στο σπίτι. Πράγματι και μας είπε ότι είναι πολύ αγχωμένος στο σχολείο και η δασκάλα δεν τον επιβραβεύει βάζοντάς του θλιμένες φατσούλες σε μια πολυ καλη προσπάθεια. Εμείς βέβαια τον πιέζαμε να τα κάνει όλα αλλά εκείνη μας συμβούλεψε να κάνει όσο μπορεί και όσο θέλει γιατί είναι πολύ αγχωμένος και για αυτό αρνείται να κάνει τα μαθήματά του. (Ερχότα στις 2 από το σχολείο και ενώ συμφωνουσαμε με πρόγραμμα να ξεκινήσουμε στις 4.30 μετά από το φαγητο και λιγο παιχνίδι μας έπαιρνε έως και 5 ώρες να τον βάλουμε να διαβάσει πότε ήρεμα έως και αρκετά πιεστικά. Στο τελος το μόνο που καταφερναμε ήταν να τα κανει μισα και μετα΄πονουσε η κοιλιά ή το κεφαλι ή ξυνοταν αδιακοπα και εκλαιγε καθως και πολλά άλλα). Τώρα με την δασκάλα θέλει να τα κάνει αλλά και πάλι όχι όλα . Όμως τώρα δεν θέλει να πάει στο σχολείο εδώ και τεσσερις μέρες νυστάζει το πρωί κλαίει και με ρωτάει γιατί του το κανω αυτο΄ και χανει το σχολείο. Προσπάθησα με το μαλακό με το ζορι διαφορους τροπους και δεν ξερω τι άλλο να κάνω. Η δασκάλλα κάθεται μόνο μιάμισι ώρα με αποτέλεσμα να μην τα προλαβαίνουν όλα . Επίσης έρχεται κάπως αργά 6.30 και μόλις τελειώνουν θέλει και να παιζει λίγο και αργεί να κοιμηθεί. Έχω και άλλα δύο κορίτσια σε πιο μεγάλες τάξεις και ουδέποτε αντιμετώπισα τέτοιο πρόβλημα. Δωστε μου μια συμβουλη να συνεχίσω με τη δασκάλα η να δοκιμάσω κάτι άλλο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σας ευχαριστώ για το μήνυμα, κατανοώ την αγωνία σας και ξέρω ότι πολλοί γονείς περνούν παρόμοιες δυσκολίες.
    Έχω πολλά να σας γράψω και θα ήθελα να μου δώσετε ένα e-mail επικοινωνίας για να σας απαντήσω εκτεταμένα και πιο καλά. Μπορείτε να μου γράψετε στο sofiatsin@gmail.com. Αυτό που μπορώ από εδώ να σας πω είναι ότι από ότι φαίνεται το πρόγραμμα που ακολουθείτε δεν αποδίδει και σίγουρα χρειάζεται αλλαγή. Επειδή όμως για να σας απαντήσω υπεύθυνα πρέπει να σας κάνω κάποιες ερωτήσεις, όπως τι κάνει με τη δασκάλα στο σπίτι, πώς είναι η ζωή του στο σχολείο με τους συμμαθητές και τη δασκάλα, πότε άρχισαν οι δυσκολίες κ.λ.π. Θα περιμένω e-mail σας.
    Με εκτίμηση,
    Σοφία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. το παιδί μου 8 χρονών ενώ είναι πολύ καλός μαθητής είναι πολύ αργός στο διάβασμα. δεν μπορεί να συγκεντρωθεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν θέλετε γράψτε μου περισσότερα στο sofiatsin@gmail.com για να μπορέσω να σας βοηθήσω!

      Διαγραφή
  6. Καλησπερα σας! Η κορη μου ενω ειναι ενα εξυπνο παιδι βαριεται το διαβασμα!Εργαζομαι κ με περιμενει να ξεκινησουμε μαζι διαβασμα στις 6 καταληγοντας στην ολοκληρωση των υποχρεωσεων της 9 το βραδυ...κατακοπες και μπουχτισμενες!Δοκιμασαμε τη λυση της δασκαλας στο σπιτι 3 φορες την εβδ αμεσως μετα το σχολειο!Ολα πηγαν υπεροχα!Ουτε κουραση, ουτε συγχυσεις!Αυτο που με προβληματιζει ειναι η δυναμη της συνηθειας του διαβασματος με τη δασκαλα!Φοβαμαι οτι απο τα 10 που ειναι τωρα θα θελει μονιμα καποιον διπλα της!Θα ηθελα τη συμβουλη σας!Ευχαριστω εκ των προτερων!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα!
      Το παιδί έχει κάποια δυσκολία στα μαθήματα ή απλά δεν κάθεται μόνη της να διαβάσει; Η δασκάλα τι έκανε, δηλαδή την οργάνωνε στο διάβασμα, έγραφαν μαζί, της παρέδιδε τα δευτερεύοντα μαθήματα; Όταν διαβάζει μαζί σας, είστε ακριβώς δίπλα της όλη την ώρα; Αν θέλετε γράψτε μου περισσότερα στο sofiatsin@gmail.com και δώστε μου μια καλύτερη εικόνα της καθημερινής μελέτης στο σπίτι.

      Διαγραφή
  7. Καλησπερα,
    Εχω ενα αγορι 9 ετων παει τεταρτη δημοτικού και δεν θελει να διαβάσει αρνείται , χτυπιέται , πέρσι στην τριτη δημοτικού αναγκαζομουν να παίρνω αλλες μαμαδες για να μου πουν τι ασκήσεις εχουν , δεν θελει να διαβάσει μαζι μου και χωρις λογο σηκώνεται απο το γραφείο του και κλαίει λέγοντας οτι δεν θέλει να διαβάσει μαζι μου, προσπαθώ να ειμαι ψύχραιμη δεν του μιλαω και βγαινω απο το δωματιο μετα απο λιγο έρχεται διπλα μου και κλαει , τον ρωτάει αν εχει κάποιο προβλημα με ρην δασκάλα του και μου λέει οχι ... Με ενημέρωσε η διευθύντρια οτι θα γινει ενα τμήμα ειδικό με παιδια που εχουν δυσκολίες , αυτο δεν ξερω αν ειναι καλο στην ψυχολογία του παιδίου γιατι οι συμμαθητές του μπορει να τον κοροϊδεύουν , δεν ξερω τι να κανω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καταλαβαίνω την αγωνία και τη δυσκολία σας. Όμως θα ήθελα να μου πείτε αν το παιδί έχει μαθησιακές δυσκολίες, αν ξέρει να διαβάζει και να γράφει καλά για την ηλικία του, από πότε ξεκίνησε αυτή η άρνηση. Γράψτε μου στο sofiatsin@gmail.com για να μπορέσω να σας βοηθήσω καλύτερα

      Διαγραφή
  8. ΚΑΛΗΜΕΡΑ,ΕΧΩ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΣΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΑ ΤΑΞΗ.ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΕΕΙΧΑΜΕ ΚΑΝΕΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ.ΠΕΡΙΣΥ ΟΛΑ ΚΑΛΑ.ΣΤΑ ΞΑΦΝΙΚΑ ΦΕΤΟΣ ΕΝΩ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΠΟΙΟ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΡΧΙΣΕ ΝΑ ΕΧΕΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΗΣ.ΣΒΗΝΕΙ ΓΡΑΦΕΙ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΕΙΑ.ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΝΑ ΝΕΥΡΙΑΖΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΧΑΝΕΙ ΧΡΟΝΟ.ΜΟΥ ΤΟ ΕΙΠΕ ΚΑΙ Η ΔΑΣΚΑΛΑ ΤΗΣ Η ΟΠΟΙΑ ΤΗΣ ΜΙΛΗΣΕ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΤΕ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΚΑΛΑ.ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ Η ΙΔΙΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ.ΜΟΝΟ ΟΤΑΝ ΕΡΘΕΙ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΗΡΕΜΕΙ ΚΑΙ ΤΑ ΚΑΝΕΙ ΟΛΑ ΜΙΑ ΧΑΡΑ.ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΠΩΣ ΝΑ ΤΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩ?ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΩ ΤΙ ΕΧΕΙ ΠΑΘΕΙ ΣΤΑ ΞΑΦΝΙΚΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όταν κάνει τα μαθήματα της στο σπίτι, κάθεστε μαζί της; Έχετε μιλήσει στο παιδί, της έχετε πει ότι γράφει μια χαρά και δεν χρειάζεται να σβήνει; Το θετικό είναι οτι δεν το κάνει στο σχολείο αυτό. Μήπως επιζητά την προσοχή σας; Έχει κάτι αλλάξει από πέρσι; Αν θέλετε γράψτε μου στο sofiatsin@gmail.com για πιο άμεση επικοινωνία

      Διαγραφή
  9. Καλησπερα Ο γιος μου ειναι 11 χρονων εκτη ταξη. Με λιγα λογια καθε μεσημερι ερχεται στο σπιτι μας η ταραχη με την συνεχομενη αναβολη απο μερους του για το διαβασμα. Εδω και ενα χρονο ο αντρας μου δεν εργαζεται και εχει αναλαβει το διαβασμα του στην αρχη ολα πανε καλα αλλα μετα οι φωνες και οι χαρακτηρισμοι δεν σταματουν. ( Εχει μια αδερφη 5 χρονων και την ζηλευει που αυτη δεν εχει να διαβασει)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα,

      Θα ήθελα να μου πείτε περισσότερα πράγματα σχετικά με το μαθησιακό επίπεδο του παιδιού, αν είναι συνεργάσιμος στο σχολείο, αν δυσκολεύεται σε κάποιο μάθημα. Πάντα συνέβαινε το ίδιο σκηνικό σε σχέση με την ώρα της μελέτης; Τι ώρα ξεκινάει το διάβασμα και γιατί πρέπει να κάθεται μαζί ο μπαμπάς; Είναι πολύ μεγάλο παιδί για να χρειάζεται επιτήρηση. Μήπως είναι θέμα κακής συνήθειας που πρέπει να αλλάξει; Αν θέλετε γράψτε μου περισσότερα στο sofiatsin@gmail.com για να μπορέσω να σας βοηθήσω

      Διαγραφή
  10. Καλησπερα θα ηθελα να σας ρωτησω ο γιος μου 7,5 χρονων αρνειται πεισματικα να διαβασει τα μαθηματα του β δημοτικου οταν διαβαζει ειμαι παντα διπλα του και καταληγουμε παντα με κλαματα και φωνες ακομη και το πιο μικρο πραγμα να εχει δεν θελει να διαβασει ενω ειναι καλος μαθητης μηπως φταιω εγω κανω σιγουρα κατι λαθος αλλα τι?μηοως να τον αφησω εντελως ελευθερο να παρει πρωτοβουλια μονος του να διαβασει?Κατα πασα πιθανοτητα δεν θα διαβασει αλλα αν παει μερικες μερες αδιαβαστος στο σχολειο μηπως αλλαξει συμπεριφορα αυτη την στιγμη ειναι αποκαρδιωτικη παντως ολα γινονται με αγγαρεια!!!τι με συμβουλευεται να κανω?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σας!Θα ήθελα να μου πείτε αν το παιδί παρουσιάζει κάποια δυσκολία στα μαθήματα, αν στο σχολείο προσέχει, σημειώνει και ολοκληρώνει τις ασκήσεις του, αν διαβάζει όπως πρέπει για την ηλικία του, αν δυσκολεύεται στην αντιγραφή ή σε οτιδήποτε άλλο.
      Θέλω να δω δηλαδή αν αυτή η άρνηση είναι απλό πείσμα ή αν πηγάζει από κάτι άλλο. Σίγουρα θέλει συζήτηση, αλλαγή της "κακής" συνήθειας διαβάσματος και πρόγραμμα επιβράβευσης.
      Απάντησε μου στο sofiatsin@gmail.com για να σου δώσω τις σωστές συμβουλές

      Διαγραφή