22 Οκτωβρίου 2012

Τα χαρακτηριστικά των μαθησιακών δυσκολιών στα παιδιά δημοτικού

Χαρακτηριστικά συμπτώματα πιθανής μαθησιακής δυσκολίας στο νηπιαγωγείο και στο δημοτικό:

ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
1. Δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει σύνθετες και πολύπλοκες λέξεις.
2. Έχει προβλήματα με τους χρόνους των ρημάτων ή τις αντωνυμίες.
3. Παραλείπει συλλαβές ή καταλήξεις
4. Μιλάει κομπιαστά ψάχνοντας να βρει τις κατάλληλες λέξεις.
5. Μπερδεύει την σειρά των γραμμάτων μέσα στην λέξη
6. Μπερδεύει ακουστικά παρόμοιες λέξεις π.χ. λέει ματηθής αντί μαθητής, σάλαθα νατί θάλασσα κ.λ.π
7. Οι προφορικές του εκφράσεις είναι ανώριμες συντακτικά και γραμματικά
8. Δεν μπορεί να διηγηθεί μια ιστορία με την σωστή σειρά των γεγονότων
9. Δυσκολεύεται να συσχετίσει αντικείμενα που βρίσκονται στο άμεσο περιβάλλον με την ανάλογη ονομασία τους
10. Δεν καταλαβαίνει την έννοια της ομοιοκαταληξίας και της ακολουθίας
11. Όταν συλλαβίζει μπορεί να αποκωδικοποιεί σωστά τα γραφήματα, ενώ όταν προσπαθεί να διαβάσει την λέξη ολόκληρη την λέει λάθος
12. Δεν ξέρει που τονίζονται οι λέξεις και πώς να χρησιμοποιεί τα σημεία στίξης
13. Δεν ξεχωρίζει τα γράμματα μεταξύ τους
14. Δεν μπορεί να καταλάβει παιχνίδια με λέξεις και γράμματα

ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ
1. Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει ή να φτιάξει ορισμένα σχήματα.
2. Δυσκολεύεται να γράψει το όνομά του και παρουσιάζει δείγματα στρεφοσυμβολισμού και καθρεπτικής γραφής
3. Αντιστρέφει, μεταθέτει γράμματα ή συλλαβές
4. Προσθέτει, παραλείπει γράμματα ή συλλαβές
5. Δεν ξέρει να βάζει τόνους
6. Δεν βάζει σημεία στίξης
7. Κολλάει τις λέξεις μεταξύ τους
8. Ακατάστατη και ακαταλαβίστικη γραφή
9. Λάθη στην αντιγραφή από τον πίνακα
10. Λάθη αδικαιολόγητα και διαφορετικά στην ορθογραφία

ΧΩΡΟΧΡΟΝΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ
1. Έχει δυσκολία στην εκτέλεση έργων που προϋποθέτουν προσανατολισμό στο χώρο και στον χρόνο.
2. Συγχέει το δεξιά – αριστερά, βορράς – νότος, χθες – αύριο.
3. Δυσκολεύεται να διαβάσει σωστά τον χάρτη ή να μάθει την ώρα.
4. Τα προβλήματα προσανατολισμού επηρεάζουν ακόμη καθημερινές λειτουργίες όπως την διαδικασία που φοράει τα ρούχα του, που δένει τα κορδόνια των παπουτσιών του, και γενικότερα έχει πρόβλημα στην επίγνωση του χρόνου.
5. Δεν μπορεί να επαναλάβει με την σωστή σειρά τις μέρες τις εβδομάδες, τους μήνες, την προπαίδεια.
6. Έχει δυσκολία στην αντιγραφή κινήσεων του γυμναστή όταν αυτός αντικρίζεται κατά πρόσωπο.

ΜΝΗΜΗ
1. Δυσκολεύεται να θυμηθεί και συνεπώς να εκτελέσει μια σειρά προφορικών εντολών , να πει τους μήνες με την σειρά, να αριθμήσει τους ζυγούς, να μάθει την προπαίδεια.
2. Δυσκολεύεται να μάθει ημερομηνίες, τοποθεσίες, ονόματα, χώρες, πρωτεύουσες.
2. Έχει ανεπάρκεια βραχύχρονης και μακροπρόθεσμης μνήμης, που έχει σαν αποτέλεσμα να ξεχνά τις οδηγίες του δασκάλου, τις εργασίες που έχει να κάνει για το σχολείο, που είναι τα πράγματά του.

Πηγή: www.dyslexia-goneis.gr

5 σχόλια:

  1. πολύ ενδιαφέρον... πρέπει να προσέχουμε πολύ τα παιδιά... !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το υπουργείο παιδείας θα έπρεπε να μεριμνήσει να υπάρχουν ειδικοί παιδαγωγοί σε κάθε δημόσιο σχολείο , αλλά ζητάω πολλά εε ;;;

    Είναι κρίμα να νομίζουμε πως απλά τεμπελιάζουν και να έχουν κάποιο μαθησιακό πρόβλημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θίγεις κάτι πολύ σημαντικό, αλλά πλέον δεν υπάρχουν επαρκείς βασικοί εκπαιδευτικοί στα σχολεία, σιγά που θα προσλάβουν ειδικούς παιδαγωγούς! Το βάρος δυστυχώς πέφτει στο γονέα που καλείται να πληρώσει την ειδική αγωγή για το παιδί του. Το ακόμα χειρότερο είναι ότι οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί δεν γνωρίζουν για τις μαθησιακές δυσκολίες και δεν νοιάζονται!

      Διαγραφή
    2. Ατοπο και προκλητικό το σχόλιο σας όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς,ότι δεν γνωρίζουν τις μαθησιακές δυσκολίες και δεν νοιάζονται.Απαράδεκτο να τους κατηγορείτε .Εχετε βρεθεί σε σχολείο, έχετε δει πολλούς να λειτουργούν τόσο ανεύθυνα;Ή μήπως νομίζετε ότι εσείς είστε παντογνώστης;Σας διαβεβαιώ λοιπόν ότι οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί είναι σωστά καταρτισμένοι και γνώστες πολλών αντικειμένων.

      Διαγραφή
    3. Έλλη, δεν μιλάω για όλους αλλά για πολλούς εκπαιδευτικούς που ναι δεν νοιάζονται! Το έχω δει να συμβαίνει άπειρες φορές, έχω καθημερινή επαφή με παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και ξέρω πολύ καλά πως τους συμπεριφέρονται οι εκπαιδευτικοί. Να σου πω για κοριτσάκι με υπερκινητικότητα που η δασκάλα πρότεινε ως λύση να το δένει στην καρέκλα για να μην σηκώνεται; Να σου πω για δασκάλα που άφηνε παιδί να γυρίζει στο προαύλιο την ώρα του μαθήματος απλά επειδή έκανε φασαρία; Να σου πω για δασκάλα που έβαζε δυσλεξική μαθήτρια να γράφει 20 φορές προτάσεις τύπου "δεν θα ξανακάνω λάθη στην ορθογραφία" ή " δεν θα ξεχνάω τους τόνους"; Να σου πω για δασκάλα που είπε σε γονείς δυσλεξικού παιδιού ότι πρέπει να πάει σε ειδικό σχολείο; Να σου πω για καθηγητές γυμνασίου που θεωρούν τη δυσλεξία ως μια δικαιολογία για να μην γράφουν τα παιδιά; Να σου πω για καθηγητές που αρνούνται να εξετάζουν προφορικά τους δυσλεξικούς μαθητές όπως ορίζει ο νόμος; Να σου πω για μια δασκάλα που είπε σε γονέα ότι η δυσλεξία είναι απλά μια καραμέλα, μια δικαιολογία για να έχουν τα παιδιά καλύτερη μεταχείριση...μπορώ να πω κι άλλα πολλά. Μπορώ βέβαια να πω και για άλλους εκπαιδευτικούς που ήθελαν και προσπάθησαν να βοηθήσουν τα παιδιά, αλλά δυστυχώς είναι λιγότεροι! Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί δεν είναι καταρτισμένοι όσον αφορά τις μαθησιακές δυσκολίες ούτε γνωρίζουν τρόπους χειρισμού και αντιμετώπισης. Δεν μιλάω για ΟΛΟΥΣ! ΔΕΝ είμαι παντογνώστης, δεν ισχυρίστηκα ποτέ κάτι τέτοιο.
      Ευχαριστώ για το σχόλιο, δεν θα έπρεπε να θιχτείς από τη στιγμή που δεν μιλάω για όλους. Ίσως μια συζήτηση με γονείς παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες σε πείσει για αυτό που λέω.

      Διαγραφή