3 Οκτωβρίου 2012

Οργάνωση της καθημερινής μελέτης

 Συχνά τα παιδιά, ειδικά αυτά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες, απελπίζονται με το καθημερινό διάβασμα, αγχώνονται, διαμαρτύρονται, προσπαθούν με κάθε ευφάνταστο τρόπο να το αποφύγουν, να το αναβάλλουν, διαμαρτύρονται ότι είναι πολλά κ.λ.π!

Το βασικό συστατικό για μια ήρεμη μελέτη στο σπίτι είναι η οργάνωση σε τρία  στοιχεία: χώρου, χρόνου και ύλης.


Οργάνωση χώρου
Ο χώρος που διαβάζει το παιδί πρέπει να είναι τακτοποιημένος, με αρκετό φυσικό φως ή με ξεκούραστο για τα μάτια τεχνητό φως, χωρίς πολλά πράγματα τριγύρω για να μην αποσπάται η προσοχή του, με βολική καρέκλα για γραφή και ανάγνωση (στο σωστό ύψος δηλαδή) και γενικότερα ένα ευχάριστο περιβάλλον.
Οργάνωση χρόνου
 Πρέπει να οριστεί κάποιο συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο μέσα στην ημέρα που θα γίνεται η μελέτη.
Αυτό το πρόγραμμα πρέπει να τηρείται πιστά, εκτός από κάποιες εξαιρέσεις αν για κάποιο εξωτερικό παράγοντα το ωράριο χρειάζεται να αλλάξει. Η καλύτερη ώρα για διάβασμα είναι λίγο μετά το φαγητό. Δηλαδή, το παιδί γυρίζει από το σχολείο, τρώει μεσημεριανό και μετά από 15 λεπτά ξεκινά την μελέτη του για την επόμενη μέρα. Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών που έχει για το σπίτι, ο χρόνος αφιερώνεται σε παιχνίδια, τηλεόραση ή βόλτα. Καλό είναι τα παιδιά να μην βλέπουν τηλεόραση πριν διαβάσουν γιατί όπως έχουν δείξει πολλές έρευνες η τηλεόραση επηρεάζει αρνητικά τη συγκέντρωση. Βάλτε ένα καθημερινό πρόγραμμα, συμφωνήστε με το παιδί και δώστε του να καταλάβει πόσο σημαντικό και θετικό είναι να το ακολουθείτε. Είναι ο μόνος τρόπος να έχει το παιδί ελεύθερο χρόνο το απόγευμα! Επίσης όσο πιο νωρίς γίνει η μελέτη τόσο λιγότερη θα είναι η κούραση της ημέρας που θα έχει συσσωρευτεί. Μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά κουράζονται στο σχολείο! Μπορείτε να αναρτήσετε το πρόγραμμα σε κάποιο εμφανές σημείο του σπιτιού που να λειτουργεί ως υπενθύμιση.

Οργάνωση ύλης/εργασιών
Στην αρχή της καθημερινής μελέτης πρέπει να οργανώνεται η ύλη. Δηλαδή, το παιδί να βλέπει το πρόγραμμα της επόμενης μέρας και να βρίσκει τις εργασίες που πρέπει να κάνει. Όλα τα απαραίτητα βιβλία και τετράδια να βγαίνουν στην επιφάνεια. Πάρτε ένα χαρτί και γράψτε όλες τις ασκήσεις που έχει να κάνει για το σχολείο. Κάθε φορά που το παιδί ολοκληρώνει μια άσκηση ή ένα μάθημα ας διαγράφει τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Έτσι θα ξέρει σε ποιο σημείο βρίσκεται και θα χαίρεται που θα βλέπει την πρόοδο τη δουλειάς του. Αυτό το σύστημα βοηθά πολύ τα παιδιά με διάσπαση προσοχής που κατά τη διάρκεια του διαβάσματος "χάνονται" και ξεχνούν τι έχουν ακόμα να μελετήσουν. 

Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
sofiatsin@gmail.com
paidagwgos.blogspot.gr

12 σχόλια:

  1. Πολύ ενημερωτικό άρθρο! Το λάθος με την τηλεόραση αμέσως μετά την επιστροφή από το σχολείο το κάνουμε κι εμείς και όντως παρατηρώ ότι το παιδί δεν είναι τόσο πρόθυμο μετά να ασχοληθεί με τα "βαρετά" μαθήματα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι περισσότεροι κάνουν αυτό το λάθος...καλύτερα είναι να παροτρύνουμε το παιδί να παίξει με ένα παιχνίδι για να χαλαρώσει αντί για τηλεόραση. Λάθος είναι επίσης και να βλέπει τηλεόραση πριν κοιμηθεί...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γεια σου Σοφία! Πολύ διαφωτιστικό το blog σου! Το παιδί μου είναι τύπος Απροσεξίας και Υπερκινητικότητας με μεγάλες δυσκολίες στην Ανάγνωση, στην Αριθμητική και στο γράψιμο. Διαβάζουμε σε ένα χώρο ήσυχο, με ελάχιστα ερεθίσματα που θα μπορούσαν να του αποσπάσουν την προσοχή. Γενικά δε σηκώνεται από την καρέκλα του αλλά όλο και κάτι βρίσκεται για να του αποσπάσει τελικά την προσοχή. Με αρκετή προσπάθεια από μέρους του, με παρότρυνση από μέρους μου και πολλές επιβραβεύσεις καταφέρνουμε σε μιάμιση ώρα το πολύ δύο ώρες να ολοκληρώσουμε τις εργασίες που έχει για το σπίτι. Το μεγάλο πρόβλημα είναι όταν έρθει η ώρα της Ανάγνωσης κι εδώ είναι που θα ήθελα τη συμβουλή σου..
    Ενώ έχει μόνο μερικές γραμμές (η δασκάλα του βάζει μικρό κομμάτι) διαβάζει με πολύ κόπο, μπουρδουκλώνει τη γλώσσα του και τελικά απελπίζεται. Το παιδί υποφέρει όταν έρθει η ώρα της ανάγνωσης και παραπονιέται ότι "Ντρέπεται" ή ότι "Δε μπορεί" και κλαίει. Δε θέλω να το πιέζω γιατί το βλέπω πως υποφέρει. Τί θα μπορούσα να κάνω; Κάθε συμβουλή είναι ευπρόσδεκτη. Το e-mail μου είναι bibliofrikarios@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ καταρχήν για τα καλά σου λόγια! Το θέμα της ανάγνωσης είναι απαραίτητο να επιλυθεί άμεσα...δεν μου γράφεις όμως τι τάξη είναι το παιδί για να σε κατευθύνω ανάλογα.

      Διαγραφή
  4. Το παιδί πηγαίνει Β' Δημοτικού. Η λύση που εχουμε βρει είναι να κάνουμε τον τελευταίο καιρό πρώτα πρώτα την αναγνωση που είναι ξεκούραστος. Του ζωγραφίζω με διαφορετικό χρώμα την κάθε λέξη και τις χωρίζω μεταξύ τους με μια χοντρή μαύρη γραμμή. Τη διαβάζει 7 με 8 φορές και τα πηγαίνουμε καλύτερα! Το πρόβλημα όμως είναι οτι για να ολοκληρώσει τα μαθήματα του σχολείου (που είναι μειωμένα σε σχέση με τα άλλα παιδιά) μας παίρνει περίπου 2 ώρες. Μετά την μιάμιση ώρα είναι πολύ αποσυντονισμένος (και είναι λογικό..είναι κουρασμένος..). Έχουμε και μεγάλο πρόβλημα με την προπαίδεια..Έχει μάθει να ανεβαίνει 2-2, 3-3, 4-4, 5-5 και 10-10. Ωστόσο είναι αδύνατον να μάθει ανεξάρτητα πόσο κάνει 4Χ2 ή 6Χ5.. Μεγάλο πρόβλημα παρουσιάζει και με την πρόσθεση ή την αφαίρεση. Δυσκολεύεται πολύ να κάνει πράξεις με το μυαλό και χρησιμοποιεί πολύ τα δάχτυλα. Αν η πράξη υπερβαίνει το 10 δεν μπορεί να την κάνει. Δεν ξέρω τί μπορώ να κάνω για να τον βοηθήσω..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σας έχω στείλει ένα e-mail, κατά τη γνώμη μου χρειάζεται βοήθεια-παρέμβαση ειδικής αγωγής από τώρα που το παιδί είναι μικρό για να μην έχει μαθησιακά κενά στο μέλλον. Τα θέματα είναι αρκετά για να μπορούν να λυθούν με απλές συμβουλές, αλλά θα προσπαθήσω. Αυτό που κάνετε με το διάβασμα είναι καλό αλλά όχι αρκετό. Θα σας στείλω ένα πρόγραμμα ανάγνωσης. Προσεχώς περισσότερα στο e-mail σας :)

      Διαγραφή
  5. Το παιδί μου πάει πρώτη δημοτικού και είναι από τα μικρότερα στην τάξη.(Έχει γεννηθεί τέλος Νοεμβρίου)
    Το βασικότερο μας πρόβλημα είναι ότι χρειάζεται πολύ χρόνο για να ολοκληρώσει την καθημερινή του μελέτη. Ενώ κάθεται να διαβάσει τις περισσότερες φορές γράφει μια λέξη και μετά από κάμποση ώρα την επόμενη κτλ. Έχουμε φτάσει να μελετά 6-7 ώρες, πράγμα το οποίο δεν μπορεί να συνεχιστεί. Στο σχολείο όταν γράφουν τεστ δεν καταφέρνει να τα ολοκληρώσει γιατί δεν του φτάνει ο χρόνος. Δοκίμασα να του βάλω κλεψύδρα πράγμα το οποίο λειτούργησε την πρώτη εβδομάδα ( ο χρόνος μελέτης περιορίστηκε στη 1,5 ώρα αλλά μετά άρχισε να την αγνοεί. Είναι πολύ αργός στην ανάγνωση, απρόσεκτος στην αντιγραφή, παραλείπει γράμματα, λέξεις η γράφει μισές λέξεις και όταν γράφει ορθογραφία δεν ελέγχει τι γράφει έτσι συχνά επαναλαμβάνει λέξεις που έχει ξαναγράψει. Ενώ αρχικά έκανε καλά γράμματα τώρα όσο του λέω να γράφει πιο καθαρά τόσο πιο δυσανάγνωστα γράφει. Η δασκάλα του μου είπε ότι πιστεύει πως δεν έχει μαθησιακές δυσκολίες αλλά απλά είναι απρόσεκτος. Πως μπορώ να τον βοηθήσω ειδικά στην οργάνωση χρόνου και στην ανάγνωση? Έχω πραγματικά απελπιστεί!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Ann, από όσα μου λες το μυαλό μου πάει σε μαθησιακή δυσκολία, δεν είναι θέμα απροσεξίας όλο αυτό!! Το παιδί είναι αργό μόσο όσον αφορά την μελέτη ή γενικά σε όλες τις δραστηριότητες; π.χ. όταν ντύνεται, τρώει κλπ.
      Το να διαβάζει 6-7 ώρες είναι αδιανόητο. Πιστεύω το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι η παρέμβαση ειδικής αγωγής με κάποιον ειδικό παιδαγωγό ο οποίος θα μπορέσει σιγά σιγά να οργανώσει την μελέτη του παιδιού, θα καλύψει τα μαθησιακά κενά και θα σας βοηθήσει γενικότερα. Δεν χρειάζεται απελπισία αλλά αντιμετώπιση! Γράψτε μου περισσότερα στο sofiatsin@gmail.com

      Διαγραφή
  6. Καλησπέρα κι απο μένα!!!Εχω ενα κοριτσάκι 8 ετών,στα 5 χρόνια της ανακαλύψαμε οτι έχει σύνδρομο Τurner μωσαικισμός.Αυτό το παρατηρήσαμε λογω του οτι δεν έπερνε το επιθυμητό ύψος.
    Σαν παιδάκι , ανέκαθεν ήταν ζωηρή και δεν έβαζε-ει,κ...ο κάτω.Ενα δραστήριο παιδί και πανέξυπνο και αυτο οχι επειδή ειναι δικό μου.Τώρα πάει στην τρίτη δημοτικού,στον προφορικό της λόγο ειναι φοβερή και απο τα λεγόμενα των δασκάλων.Στον γραπτό λόγο όμως,βιάζεται πολύ με αποτέλεσμα να κάνει "κουτά"ορθογραφικά λάθη.Ξέρω οτι τα ξέρει,διοτι σε πιο ήρεμες συνθήκες τα γράφει όλα σωστά και γενικά κατα την διαρκεια των μαθημάτων της στο σπιτι δεν με κουράζει.Με κουράζει μέχρι να αποφασίσει να ξεκινήσει.Σήμερα που ειχα συνάντηση με την δασκάλα της,μου ειπε οτι όλα ειναι καλά,απλά θέλει λίγο οργάνωση.Πότε πρέπει να κάνει κάτι,να ετοιμάσει μόνη της την τσάντα της(ενω τώρα βρίσκει προφασεις οτι η μαμά μου ξέχασε να βάλει το τετράδιο της ορθογραφίας στην τσάντα,κ.α.Θα μπορούσατε να με βοηθήσετε το πως να την βοηθήσω να οργανωθει??Παρεπιπτόντος,να σας πω , πως αν πει οχι ή δεν θέλω,μόνο με κλάμματα δεν θα περάσει το δικό της......
    το email μου:stefi110874@yahoo.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Στέφη, ευχαριστώ για το μήνυμα! Γενικά πρέπει να βρεις κίνητρο να κάνεις την κόρη σου να ξεκινά στην ώρα της το διάβασμα και να βάλει μια τάξη στα πράγματα της. Περισσότερα σου γράφω στο e-mail σου!

      Διαγραφή
  7. ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΡΩΤΗΣΤΕ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΕΝΤΑΞΕΙΣ ΚΑΝΤΕ ΤΟ ΟΣΟ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΑ ΜΠΩΡΕΙΤΕ ΚΑΙ ΑΝ ΜΠΩΡΕΙΤΕ ΡΩΤΗΣΤΕ ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΔΔΥ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΣΤΗΣ ΜΙΚΡΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΠΡΙΝ ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν χρειάζονται όλα τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες τμήμα ένταξης και δεν ξέρω κατά πόσο λειτουργούν ορθά αυτά τα τμήματα, όταν και όπου υπάρχουν. Όταν υποψιαζόμαστε ότι το παιδί έχει μαθησιακή δυσκολία απευθυνόμαστε το συντομότερο στους ειδικούς θεραπευτές για αξιολόγηση και παρέμβαση. Όσο πιο νωρίς, τόσο το καλύτερο!

      Διαγραφή