Σελίδες

7 Οκτωβρίου 2013

Πώς οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες

 
"Οι δάσκαλοι που αγαπούν τη διδασκαλία, μαθαίνουν στα παιδιά να αγαπούν την μάθηση" 

Έχω αναφερθεί ξανά και ξανά σε αυτό το θέμα, προσπαθώντας κάθε φορά να δίνω περισσότερες συμβουλές και συγκεκριμένες οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς. 
Ο λόγος που επανέρχομαι είναι ένας: Βλέπω πόσο λάθος συμπεριφέρονται οι εκπαιδευτικοί- ΟΧΙ ΟΛΟΙ, το τονίζω για να μην παρεξηγηθώ- στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, είτε από έλλειψη γνώσεων ή ενδιαφέροντος (και συνήθως αυτός είναι ο λόγος)!
Βλέπω επίσης πόσο αρνητικό αντίκτυπο έχουν οι λανθασμένοι χειρισμοί στην προσπάθεια και τη διάθεση ενός παιδιού που θέλει να μάθει αλλά δυσκολεύεται, πόσο πολύ απογοητεύεται όταν νοιώθει πως οι προσπάθειες του δεν αναγνωρίζονται, και πόσο εύκολα παραιτείται αφού βλέπει ότι όσο κι αν προσπαθεί δεν θα πάρει ένα μπράβο!

Όλα ξεκινούν από την διάθεση του εκπαιδευτικού να ανταποκριθεί στις ιδιαίτερες μαθησιακές ανάγκες των μαθητών του και να καταφέρει να βρει τρόπους εκπαίδευσης ακόμα και του πιο "δύσκολου" παιδιού στην τάξη. 


Οι παρακάτω συμβουλές απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων.
  • Ο εκπαιδευτικός οφείλει να δημιουργήσει ένα περιβάλλον μέσα στην τάξη με έμφαση τη συνεργασία μεταξύ των συμμαθητών και μεταξύ των μαθητών με τον εκπαιδευτικό. Πρέπει να παρατηρεί αν υπάρχουν εχθρότητες μέσα στην τάξη, μήπως κάποιος μαθητής γίνεται αποδέκτης κοροϊδίας. Συχνά οι πιο "αδύναμοι" μαθητές μπαίνουν στο περιθώριο από τους άλλους και αυτό πρέπει να το ελέγχει ο εκπαιδευτικός. 
  • Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες πρέπει να κάθονται στα μπροστινά θρανία, με κάποιο παιδί που να μπορεί να τους βοηθάει και μακρυά από παράθυρα που μπορεί να αποσπούν την προσοχή.
  • Στην παράδοση του μαθήματος προσπαθήστε να χρησιμοποιείται παραδείγματα, χρώματα αν γράφετε στον πίνακα και σχεδιαγράμματα.
  • Στην διόρθωση των ασκήσεων, κάντε πάντα ένα θετικό σχόλιο ακόμα και σχετικό με την προσπάθεια που έκανε ο μαθητής. 
  • Μην διορθώνετε με κόκκινο, προτιμήστε πράσινο χρώμα που είναι πιο ήπιο, ειδικά αν ένα γραπτό έχει πολλά λάθη. 
  • Φροντίστε ώστε οι μαθητές να μην έχουν πολλά να αντιγράψουν από τον πίνακα και ελέγξτε αν οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες έχουν προλάβει την αντιγραφή. Αν δεν έχουν προλάβει μπορείτε να φωτοτυπίσετε το τετράδιο ενός συμμαθητή τους και να τους δώσετε την φωτοτυπία ώστε να μην χάνουν σημαντικές ανακοινώσεις.
  • Μπορείτε να μειώσετε την ύλη του διαβάσματος για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. π.χ. Πείτε διακριτικά σε αυτούς ότι από τις 3 παραγράφους της ιστορίας να μάθουν τις 2. 
  • Σε περίπτωση που ανακοινώνετε κάποια επανάληψη ή τεστ, ελέγξτε αν όλοι οι μαθητές το έχουν σημειώσει. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες συχνά δυσκολεύονται να κρατούν επαρκείς σημειώσεις. Μπορείτε πολύ απλά να κάνετε εσείς σχετική σημείωση πάνω στο βιβλίο τους.
  • Αν βλέπετε ότι κάποιος μαθητής δυσκολεύεται στην επίλυση μιας άσκησης μπορείτε να προσφέρετε ατομικά μια βοήθεια ή επεξήγηση της άσκησης.
  • Στις εκθέσεις, δεν υπολογίζονται τα ορθογραφικά λάθη, αλλά μόνο η δομή και οι παράγραφοι τους.
  • Μια μεγάλη άσκηση μπορείτε να την κόψετε σε μικρότερα μέρη με πιο συγκεκριμένες οδηγίες και βήματα.
  • Ποτέ δεν πρέπει να ακούγονται αρνητικοί χαρακτηρισμοί μέσα στην τάξη αλλά αντίθετα πρέπει να δίνεται έμφαση στα καλά και στην προσπάθεια των μαθητών.
  • Αν ένα παιδί δυσκολεύεται να κάνει κάτι, δεν το φέρνουμε σε δύσκολη θέση μπροστά στους συμμαθητές. π.χ. Δεν ζητάμε από έναν μαθητή με δυσκολία στην ανάγνωση να διαβάσει δυνατά ώστε να γελοιοποιηθεί. 
  • Προσπαθήστε να βρίσκετε πρωτότυπο εκπαιδευτικό υλικό, να κάνετε το μάθημα πιο ζωντανό και ενδιαφέρον. π.χ. μουσική, κατασκευές, οπτικό υλικό, πρακτικά παραδείγματα και πειράματα.
  • Γνωρίστε καλύτερα τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, δείτε τι τους δυσκολεύει περισσότερο και βρείτε σχετικές ασκήσεις για εξάσκηση και βελτίωση. Υπάρχουν πολλές ιδέες ασκήσεων στο διαδίκτυο. 
  • Μιλήστε με τους γονείς, συζητήστε για τις δυσκολίες του παιδιού, δείξτε το ενδιαφέρον σας, έτσι ώστε να έχετε μια καλή συνεργασία. Αναφερθείτε και στα θετικά του παιδιού και όχι μόνο στις δυσκολίες του!
  • Δείξτε αγάπη, κατανόηση και συμπάθεια σε όλους τους μαθητές και περισσότερο σε αυτούς που έχουν μαθησιακές δυσκολίες. Προσπαθήστε να τους καταλάβετε, διαβάστε σχετικά άρθρα και προσπαθήστε να μπείτε στη θέση τους. 
Όλα τα παιδιά μπορούν να μάθουν και ο επιτυχημένος εκπαιδευτικός είναι αυτός που καταφέρνει να διδάξει αποτελεσματικά τους πιο "δύσκολους" μαθητές! 

Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
sofiatsin@gmail.com
paidagwgos.blogspot.gr

8 σχόλια:

  1. .....mipos thaprepe afto to kimeno na mirasti sta sxolia?!giati se mas den ta kanun+ligi ine afti pu 3erun....!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μπορείτε να το τυπώσετε και να το δώσετε, ειδικά όσες μαμάδες ασχολούνται με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων του σχολείου. Ευχαριστώ πολύ!

      Διαγραφή
  2. Πολύ χρήσιμες συμβουλές!!! Έψαχνα εδώ και καιρό να βρω κάτι τέτοιο και χαίρομαι που επιτέλους το βρήκα! Ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ και χαίρομαι που είναι χρήσιμα αυτά που γράφω!

      Διαγραφή
  3. Πολύ χρήσιμο άρθρο μακάρι να το διαβάσουν αυτοί που πρέπει να φέρονται έτσι στα παιδιά μας, πως μπορώ να μάθω αν πρέπει οι δάσκαλοι να παρακολουθησουν κάποια σεμινάρια για την δυσλεξια;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Από όσο γνωρίζω, οι εκπαιδευτικοί πλέον διδάσκονται σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες.
      Παράλληλα θα έπρεπε να παρακολουθούν συχνά κάποιο σεμιβαριο, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν είναι υποχρεωτικό.
      Πάντως πέρα από τις γνώσεις, ο εκπαιδευτικός πρέπει να σέβεται το επάγγελμα του και τους μαθητές του, ώστε να προσπαθεί για το καλύτερο.

      Διαγραφή