8 Νοεμβρίου 2013

Μήπως το παιδί μου έχει Διάσπαση προσοχής;

Τι είναι η διάσπαση προσοχής
Ονομάζεται Διαταραχή Ελλειμματικής προσοχής Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) και είναι μια νευρολογική διαταραχή. Χαρακτηρίζεται από αδυναμία προσήλωσης, ανάρμοστη παρορμητικότητα και συνοδεύεται συνήθως, αλλά όχι πάντα, από υπερκινητικότητα. Υπάρχουν τρεις διαφορετικού τύπου διαταραχές με τα ανάλογα συμπτώματα:
1) Ελλειμματική προσοχή
- Δυσκολία προσήλωσης και συγκέντρωσης σε μια δραστηριότητα
- Απρόσεκτα λάθη

- Εύκολη απόσπαση προσοχής
- Φαίνεται ότι "χαζεύει" και δεν ακούει
- Χάνει ή ξεχνά συχνά τα πράγματά του
- Ξεχνά τις καθημερινές υποχρεώσεις
- Δυσκολία στην εκτέλεση εντολών, οδηγιών
2) Υπερκινητικότητα και παρορμητικότητα
 - Σηκώνεται από την καρέκλα, στριφογυρίζει στην καρέκλα, δυσκολία να παραμείνει καθισμένο για κάποια ώρα
- Κουνάει χέρια και πόδια
- Δυσκολία ενασχόλησης με μια δραστηριότητα χωρίς να κουνιέται, μιλάει, τραγουδάει
- Μιλάει πολύ, ακόμα και για άσχετα, με την δραστηριότητα που κάνει, θέματα
- Δεν περιμένει τη σειρά του, ούτε στο παιχνίδι
- Διακόπτει, ενοχλεί και πειράζει τους άλλους
- Απαντά πριν ακούσει ολόκληρη την ερώτηση
- Ξεκινά να λύσει μια άσκηση πριν διαβάσει την εκφώνηση
- Ρίχνει πολλές φορές το μολύβι ή τη γόμα κάτω
- Πρώτα πράττει και μετά σκέφτεται

3)Συνδυασμός όλων
- Όλα τα παραπάνω συμπτώματα: διάσπαση προσοχής με υπερκινητικότητα και παρορμητικότητα

Πότε ένα παιδί έχει ΔΕΠ-Υ
Τα συμπτώματα εμφανίζονται από την πρώιμη παιδική ηλικία, πριν δηλαδή το παιδί πάει σχολείο. Τις περισσότερες φορές οι δυσκολίες μεγαλώνουν με την είσοδο του παιδιού στο Δημοτικό σχολείο. Κάποια από τα συμπτώματα ακολουθούν το άτομο ακόμα και ως ενήλικα. Ένα παιδί έχει πιθανότατα ΔΕΠ-Υ αν παρουσιάζει τουλάχιστον τα μισά από τα παραπάνω χαρακτηριστικά, μιας ή περισσότερων κατηγοριών και όταν αυτά προκαλούν δυσκολία στην καθημερινή ζωή του παιδιού και κυρίως μαθησιακές δυσκολίες.  

Τι κάνω αν υποψιάζομαι ότι το παιδί μου έχει ΔΕΠ-Υ
Απευθύνομαι σε παιδαγωγό ειδικής αγωγής! Σημαντική είναι η διάγνωση- που μπορεί να γίνει σε κάποιο δημόσιο φορέα (ΚΕΔΔΥ, Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα), αλλά ακόμα πιο σημαντική είναι η παιδαγωγική παρέμβαση. Ο ειδικός θεραπευτής κάνοντας αξιολόγηση στις δυσκολίες του παιδιού, θα φτιάξει ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης με συγκεκριμένους στόχους. Παράλληλα θα καθοδηγήσει τους γονείς στο πως θα χειρίζονται τις δυσκολίες του παιδιού και θα οργανώσει την καθημερινή μελέτη με σαφείς και πρακτικές οδηγίες.  

Επόμενο βήμα είναι η συζήτηση του θέματος με τον δάσκαλο-α της σχολικής τάξης του παιδιού και προτροπή για συνεργασία με τον ειδικό παιδαγωγό που δουλεύει με το παιδί στο σπίτι. Ο ειδικός παιδαγωγός μπορεί αν δώσει πολύτιμες συμβουλές στον εκπαιδευτικό και να τον βοηθήσει να χειρίζεται τις δυσκολίες του μαθητή του στην τάξη, κυρίως αν πρόκειται για παιδί με υπερκινητικότητα. 

Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός


18 σχόλια:

  1. Γεια σας! Πώς μπορώ να βοηθήσω το μαθητή μου Α' δημοτικού, ο οποίος έχει διαγνωσθεί με ΔΕΠΠΥ να μάθει κάποια βασικά πράγματα (σε γνωστικό επίπεδο). Δεν έχει καθόλου καλή μνήμη για να συγκρατήσει το γράμμα α παρόλο που έχουν περάσει 3 μήνες σχεδόν, αλλά αν του ζητήσω να κάνει κάτι στο σπίτι το θυμάται (π.χ. να φέρει κάτι). Το μόνο που ξέρει να κάνει μέχρι τώρα είναι να μετράει προφορικά μέχρι το 10 κι αναγνωρίζει μόνο τον αριθμό 1. Δεν θέλω να φύγει από την Α' δημοτικού και να μην ξέρει τουλάχιστον τα βασικά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα! Α' δημοτικού και έχει ήδη διαγνωσθεί με ΔΕΠΥ; Μου κάνει μεγάλη εντύπωση! Από πού είναι η διάγνωση; Επίσης μου κάνει μεγάλη εντύπωση που δεν θυμάται τα γράμματα...! Αν θέλετε στείλτε μου περισσότερες πληροφορίες για το παιδί στο sofiatsin@gmail.com για να μπορέσω να σας βοηθήσω καλύτερα

      Διαγραφή
  2. ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ.ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΔΙΑΓΝΩΣΤΗ ΑΚΟΜΑ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΛΛΑ ΚΑΝΕΙ ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΣΠΑΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΓΡΑΦΕΙ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΜΠΕΙ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΓΡΑΦΕΙ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΘΕΛΩ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΒΡΩ ΜΙΑ ΛΥΣΗ ΝΑ ΤΟΝ ΒΟΗΘΗΣΩ.ΔΕΙΧΝΕΙ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΤΗ ΘΕΛΗΣΕΙ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΤΕΙ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΟΜΩΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, στείλτε μου στο sofiatsin@gmail.com λεπτομέριες για να μπορέσω να σας βοηθήσω! Τι τάξη πάει και ποιές είναι οι δυσκολίες του. Πάντως από την στιγμή που σας απασχολεί κάτι καλό είναι να απευθυνθείτε σε ειδικό παιδαγωγό για μια αξιολόγηση για αρχή

      Διαγραφή
  3. Ογιος μου στο δημοτικο ειχε πάρα πολύ καλες επιδόσεις. Από την πρώτη γυμνασίου όμως φάνηκε κάποια δυσκολία στις επιδόσεις του στα γραπτά,οι οποίες ήταν κατώτερες από τις επιδόσεις του στα προφορικά. Στη δευτέρα γυμνασίου αυτό συνεχίστηκε,με αποτέλεσμα φέτος που είναι στην τρίτη γυμνασίου, να μη γράφει καθόλου καλά, να διακατέχεται από έντονο άγχος, έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση και να έχει πολύ άγχος για τους βαθμούς του. Επισκεφθήκαμε το Σεπτέμβριο μια ψυχολόγο η οποία διέγνωσε διάσπαση προσοχής και συγκέντρωσης και κάναμε κάποιες συνεδρίες με ένα μηχάνημα που προσπαθούσε να ¨γυμνάσει¨τον εγκέφαλο (τους νευροδιαβιβαστές).Ο γιος μου ομως, δεν πίστεψε σε αυτή τη θεραπεία και πρόβαλε πολλές εσωτερικές αντιστάσεις,με αποτέλεσμα το πρόγραμμα να μη λειτουργήσει. Βοηθήστε με,τι να κάνω. Πραγματικά δεν ξέρω τι να κάνω. Ο ίδιος δείχνει να παραιτείται των προσπαθιών του (θεωρώντας τες μάταιες).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΓΕΙΑ ΣΑΣ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΠΑΕΙ Β΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΛΙΓΗ ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΟΥ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΠΡΟΣΕΧΕΙ ΔΙΑΣΠΑΤΕ ΚΑΙ ΚΟΙΤΑΕΙ ΕΞΩ ΣΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΤΙΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΙΣ ΚΑΝΕΙ ΑΛΛΑ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΩΡΕΣ ΩΡΕΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ Η ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΤΟΝ ΡΩΤΑΕΙ Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΝΑ ΣΥΝΕΧΗΣΕΙ ΦΥΣΙΚΑ ΔΕ ΞΕΡΕΙ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ.ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΜΟΥ ΠΕΙΤΕ ΠΩΣ ΝΑ ΤΟΝ ΒΟΗΘΗΣΩ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΠΙΟ ΠΡΟΣΕΧΤΙΚΟΣ... ΕΥΧΑΡΗΣΤΩ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Σταματία, ευχαριστώ πολύ για την επικοινωνία!
      Δεν υπάρχει μαγικός τρόπος για να προσέχει το παιδί στην τάξη!!! Αυτό είναι δουλειά του δασκάλου, πρέπει να συζητήσετε μαζί του το πρόβλημα του παιδιού σας ώστε εκείνος να προσπαθεί να του επαναφέρει την προσοχή του. Πρέπει να κάθεται μπροστά, ώστε ο δάσκαλος να τον βλέπει και διακριτικά να του τραβά την προσοχή. Το άρθρο πιο πάνω γράφει τι πρέπει να κάνετε αν το παιδί σας έχει διάσπαση προσοχής, καταρχήν αξιολόγηση και μετά παρέμβαση ειδικής αγωγής.

      Διαγραφή
  5. Καλησπέρα! Έχω ένα αγοράκι το οποίο θα πάει Α Δημοτικού σε λίγες μέρες. Αυτό που με προβληματίζει σε μεγάλο βαθμό, είναι η έντονη υπερκινητικότητα που τον διακατέχει. Ζητήματα σε σχέση με τη συμπεριφορά του είχαμε και στα νήπια και συγκεκριμένα αφορούσαν στο ότι δεν καθόταν για πολύ ώρα στη παρεούλα, μιλούσε ακατάπαυστα, προσπαθούσε να ακολουθήσει τους κανόνες (γνωρίζοντας τους όλους πολύ καλά) αλλά πολλές φορές εν γνώση του τις ακύρωνε.. Εδειχνε ότι δεν προσέχει σε ορισμένες εργασίες, ωστόσο σε ερωτήσεις της νηπιαγωγού απαντούσε ολόσωστα και μάλιστα έδινε και τις λεπτομέρειες που είχαν αναφερθεί από την ίδια. Η μνήμη του είναι εξαιρετική όπως και το γνωστικό του επίπεδο (όπως μου ανέφεραν οι νηπιαγωγοί). Ωστόσο, ο παρορμητισμός του, η μη υπακοή σε κανόνες που γνωρίζει, η σκέψη του που θεωρώ πώς δεν είναι δομημένη (στο βαθμό που ορίζει η ηλικία του) με προβληματίζουν σε μεγάλο βαθμό..Και σε επίπεδο συμπεριφοράς αλλά και για το ενδεχόμενο ανάπτυξης μαθησιακών δυσκολιών..Πρέπει να περιμένω να περάσει κάποιο διάστημα στην Α δημοτικού ώστε να τον πάω σε ειδικό ή να προβώ σε αυτήν την ενέργεια άμεσα; Είναι σωστό να εκφράσω τους προβληματισμούς μου στην δασκάλα του εξ αρχής ή θα τον "στιγματίσω";

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα! Από τη στιγμή που σας προβληματίζει το όλο θέμα, καλό θα ήταν να παίρνατε συμβουλή από ειδικό για μια πρώτη αξιολόγηση αλλά και παρέμβαση αν κριθεί απαραίτητο. Δεν κερδίζουμε κάτι απλά περιμένοντας, από τη στιγμή που και εσείς αλλά και οι νηπιαγωγοί έχετε εντοπίσει κάποιες δυσκολίες.
      Όσον αφορά τη δασκάλα της Α' Δημοτικού, αφήστε να περάσουν 20-25 μέρες προσαρμογής και μετά επικοινωνήστε μαζί της.
      Συμβουλευτικά προτείνω να πάρετε γνώμη ειδικού που θα αξιολογήσει το παιδί και θα μπορέσει να σας κατευθύνει πιο ουσιαστικά.
      Καλή αρχή στο πρωτάκι σας και να επικοινωνήσετε μαζί μου στο sofiatsin@gmail.com αν χρειάζεστε κάτι άλλο!

      Διαγραφή
    2. Σας ευχαριστώ για την άμεση απάντηση! Θα το εκτιμούσα ιδιαίτερα εάν μπορούσατε να μου πείτε σε τι ειδικό θα πρέπει να πάω το παιδί για αξιολόγηση;Αναπτυξιολόγο ή αρκεί η αξιολόγηση ενός εργοθεραπευτή ώστε να έχουμε ένα σχετικό πόρισμα για να ξεκινήσουμε άμεσα την παρέμβαση;

      Διαγραφή
    3. Αν θέλετε δώστε μου κάποιο e-mail για πιο άμεση και καλή επικοινωνία!

      Διαγραφή
  6. ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ!!!ΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΣΑΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΣΥΜΑΝΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΜΑΣ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΜΑΝΟΥΛΕΣ ΠΟΥ ΤΩΡΑ ΤΑ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΜΑΣ ΠΑΝΕ ΣΧΟΛΕΙΟ!!!!Ο ΜΙΚΡΟΣ ΜΟΥ ΜΠΗΚΕ ΦΕΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ,ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΠΑΕΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΣΤΑ ΜΑΘΗΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΜΕ ΑΠΑΣΧΟΛΕΙ ΕΙΝΑΙ ΠΟΥ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΚΑΝΕΙ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΙΡΑΖΕΙ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΤΟΥ ΝΑ ΑΣΧΟΛΕΙΤΕ ΚΑΙ ΜΕ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ Η ΝΑ ΜΙΛΑΕΙ Η ΚΑΙ ΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΑΕΙ..ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΑΥΤΟ ΜΠΟΡΕΙ ΕΥΚΟΛΑ ΝΑ ΞΕΦΥΓΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΤΟΥ ..ΔΕΝ ΜΟΥ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ Η ΔΑΣΚΑΛΑ ΤΟΥ ΚΑΠΟΙΟ ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΑΛΛΑ ΑΝΥΣΗΧΩ ΚΑΙ ΘΑ ΘΕΛΑ ΝΑ ΜΟΥ ΠΕΙΤΕ ΜΙΑ ΓΝΩΜΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΒΟΗΘΕΙΣΩ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΜΟΥ!!!ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!!!!!ΤΟ e-mail ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ angela.askufoy@yahoo.gr ΘΑ ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΜΕ ΑΓΩΝΙΑ ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΑΣ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια!
      Σας έστειλα email

      Διαγραφή
  7. Καλησπερα σας..Η κορη μου παει Τετάρτη δημοτικου εχω παρατηρηση οτι οταν διαβαζει θρησκευτικα η ιστορια ξεχναει αμεσως τι διαβασε.της το λεω εγω με δικα μου λογια και τα ξεχναει αμεσως.Η δασκαλα στο φροντιστήριο μου ειπε οτι εχει απόσπαση μνημης.ετσι μου ειπε πως πρεπει να διαβαζει το μαθημα χωριζοντας τις παραγραφους σε χρωματα.Η αληθεια ειναι οτι το καναμε και ειχε αποτελεσμα.Οταν εγραψε στο τεστ ιστοριας ενω τα ηξερε πολυ τα μπερδεψε με αποτελεσματα να παρει κακο βαθμο.αραγε φταιει η αποσπαση μνημης για το τεστ;;;επισης μερικες φορες κανει αναγραμματισμο.τι πρεπει να κανω;;;ευχαριστω για το χρονο σας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, για να πούμε ότι ένα παιδί έχει διάσπαση προσοχής πρέπει να αξιολογήσουμε πολλά στοιχεία. Από τη στιγμή που ο τρόπος διαβάσματος είχε αποτέλεσμα, να συνεχίσετε έτσι. Να χωρίζετε σε παραγράφους και να δίνετε ένα τίτλο, δηλαδή το κεντρικό θέμα, σε κάθε παράγραφο. Το τεστ προφανώς ήταν πιο μπερδεμένο και για αυτό έκανε λάθη. Συμβουλή είναι να γίνει αξιολόγηση από ειδική παιδαγωγό, ώστε να δείτε τι ακριβώς συμβαίνει με το παιδί (ο όρος απόσπαση μνήμης πάντως δεν είναι σωστός και φυσικά οι γνώσεις της δασκάλας στο φροντιστήριο δεν επαρκούν για να κάνει αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών) και να γίνει παρέμβαση ειδικής αγωγής αν χρειάζεται. Καλή πρόοδο :)

      Διαγραφή
  8. Καλησπέρα το παιδι μου για κάποιο λόγο άργησε να μιλήσει έως 4 χρόνων τώρα είναι 6 χρόνων πάει Α δημοτικού έχει πρόβλημα στο να αναγνωρίζει τα γραματα και να θυματε το α αλλά θυματε ολλες της μάρκες αμαξιου που βλέπεί ακόμα και παλιά γεγονοτΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα, όταν βλέπει τα γράμματα δηλαδή δεν τα αναγνωρίζει; Ούτε να τα "διαβάσει", ούτε να τα γράψει; Έχετε προσπαθήσει να τα διδάξετε αναλυτικά; H δασκάλα τι σας λέει; Ο προφορικός του λόγος είναι καλός; Κάνατε λογοθεραπεία;
      Γράψτε μου στο sofiatsin@gmail.com ή στο https://www.facebook.com/eidikipaidagwgos/ για πιο άμεση επικοινωνία

      Διαγραφή