22 Δεκεμβρίου 2013

Το παιδί μου δεν κάνει καλά γράμματα...τι να κάνω;



Όταν τα παιδιά ξεκινούν να γράφουν γράμματα, στην α' δημοτικού συνήθως, είναι πολύ σημαντικό να μάθουν να γράφουν με το σωστό τρόπο: με  σωστή φορά, κατεύθυνση και μέγεθος. Δεν πρέπει να πούμε "ε εντάξει είναι νωρίς ακόμα, λογικό είναι γράφει χάλια γράμματα ή με ανάποδη φορά", αλλά αντίθετα πρέπει να διορθώνουμε όταν βλέπουμε τα λάθη από την αρχή, γιατί μετά γίνεται συνήθεια που δύσκολα αλλάζει. 

π.χ. Το παιδί γράφει το Ε από κάτω προς τα πάνω- του δείχνουμε ότι πρέπει να ξεκινά από πάνω. 
        Το παιδί γράφει γράμματα με διαφορετικό μέγεθος σε μια συλλαβή ή λέξη - πρέπει να δείξουμε ότι τα γράμματα πρέπει να είναι ίσα. 

Βέβαια ας έχουμε και μια ισορροπία, δηλαδή ας θυμόμαστε ότι όντως είναι αρχή ακόμα και ας μην περιμένουμε τέλεια γράμματα. 

Αν ένα παιδί έχει σημαντικές δυσκολίες στη γραφή, τότε μιλάμε για δυσγραφία. Είναι μια μαθησιακή δυσκολία που εκδηλώνεται με κακό γραφικό χαρακτήρα και γενικά η εικόνα των γραπτών είναι λίγο έως πολύ χάλια.  
Τα σημαντικότερα σημάδια της δυσγραφίας είναι:
- Γραφή γραμμάτων με ανάποδη φορά
- Μη τήρηση της γραμμής του τετραδίου, δηλαδή τα γράμματα "χορεύουν" πάνω και κάτω από τη γραμμή!
- Άνισα μεγέθη γραμμάτων.  Δηλαδή μέσα στην ίδια λέξη το παιδί γράφει ένα γράμμα τεράστιο ή μικροσκοπικό!
- Ημιτελείς συλλαβές ή λέξεις- λείπουν κάποια γράμματα, συνήθως στο τέλος
- Μη τήρηση των κατάλληλων αποστάσεων μέσα στις λέξεις ή στις προτάσεις
π.χ.  αντί να γράψει Η γάτα είναι έξω, γράφει Η γάταεί ναι έξω. Δηλαδή κολλάει λέξεις ή χωρίζει συλλαβές ή γράμματα ενώ δεν πρέπει. 
- Η γραφή προκαλεί έντονη κούραση και δυσφορία στο παιδί. 
- Γράφει πολύ αργά, καθώς επίσης και η αντιγραφή γίνεται με πολύ αργούς ρυθμούς. 
- Στον προφορικό λόγο όλα είναι υπέροχα αλλά στον γραπτό λόγο όχι. 

Μερικές συμβουλές που βοηθούν τα παιδιά να βελτιώσουν τις δεξιότητες γραφής:
- Δείξτε από την αρχή το σωστό τρόπο γραφής κάθε γράμματος. Γράψτε τα γράμματα με μαρκαδόρο, με μολύβι, με κηρομπογιά, φτιάξτε τα με πλαστελίνη και χαρτόνια.
- Χρήση χαρτιού με γραμμές και μάλιστα με μια ενδιάμεση γραμμούλα, όπως αυτό που δείχνει η εικόνα. 

Η ενδιάμεση γραμμή βοηθά το παιδί να γράψει τα μικρά γράμματα.
- Απαραίτητη ασφαλώς είναι η σωστή λαβή του μολυβιού, αλλά και η σωστή στάση του σώματος.
- Ενθαρρύνετε το παιδί να γράψει κάτι ευχάριστο π.χ. μια κάρτα στη γιαγιά ή ένα σημείωμα στον μπαμπά.
- Αν το παιδί κολλάει τις λέξεις μεταξύ τους, τότε πείτε του να αφήνει ένα μικρό δαχτυλάκι απόσταση ανάμεσα σε κάθε λέξη. Δηλαδή μπορεί να βάζει το μικρό δαχτυλάκι και να αφήνει το κατάλληλο κενό! 
- Αν το παιδί δεν αφήνει σωστές αποστάσεις μέσα σε λέξεις ή προτάσεις, γράψτε μια πρόταση παρόμοια κι εσείς! Αυτό βοηθά το παιδί να δει πόσο δυσανάγνωστα γράφει. Το ίδιο μπορείτε να κάνετε με άσχημα γράμματα κ.λ.π. 
- Βοηθούν οι ασκήσεις προγραφής, θα βρείτε πολλές στο διαδίκτυο. 
- Αν οι δυσκολίες επιμένουν και παραμένουν παρά τις προσπάθειες σας, τότε απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό θεραπευτή για περισσότερη βοήθεια.
- Κάντε τη γραφή παιχνίδι, χρησιμοποιώντας χρωματιστά χαρτιά ή με φιγούρες, ή γράφοντας με χρωματιστά μολύβια. Επιβραβεύστε την προσπάθεια και θέστε στόχους μαζί με το παιδί. 

Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
sofiatsin@gmail.com
paidagwgos.blogspot.gr

27 σχόλια:

  1. Καλημέρα σας!Είμαι εκπαιδευτικός και έχω στην τάξη μου ένα μαθητή δ΄τάξης που δυσκολεύεται πολύ στη σωστή γραφή των λέξεων. Συγκεκριμένα δεν αφήνει σωστές αποστάσεις ανάμεσα στις λέξεις και κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη. Πως μπορώ να τον βοηθήσω? Σας ευχαριστώ πολύ!!Το mail μου είναι vickyaltan@hotmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα!
      Για να μάθει ένα παιδί να αφήνει σωστές αποστάσεις υπάρχουν διάφορες ασκήσεις που μπορείτε να προτείνετε να κάνει στο σπίτι π.χ. - να βάζει το δάχτυλο του ανάμεσα στις λέξεις όταν γράφει για να κρατά απόσταση
      - Να του δώσετε προτάσεις με κολλημένες λέξεις και να του ζητήσετε να τις κόψει με ψαλίδι και να τις κολλήσει σε χαρτί, διατηρώντας την απόσταση ανάμεσα τους.
      - Να του δώσετε προτάσεις με κολλημένες λέξεις και να του ζητήσετε να της καθαρογράψει από κάτω.
      Περισσότερα στο e-mail σας!

      Διαγραφή
  2. Γεια σας.Η κόρη μου πάει Δ Δημοτικού και έχει δυσλεξία.Τα γράμματα της έχουν όλα τα χαρακτηριστικά που έχει η δυσγραφια.Μπορεί να απορεει από την δυσλεξία ή απλά έχει και δυσγραφια;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Deana, πολύ συχνά τα παιδιά με δυσλεξία παρουσιάζουν δυσγραφία. Κάνετε κάτι για να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες της δυσλεξίας, αν ναι τότε στο πρόγραμμα παρέμβασης πρέπει να υπάρχουν ασκήσεις για βελτίωση στη γραφή. Αν θέλετε γράψτε μου περισσότερα στο sofiatsin@gmail.com για να σας βοηθήσω περισσότερο!

      Διαγραφή
  3. Γειά σας!!! Και εμένα η κόρη μου έχει δυσλεξία και τώρα τελείωσε την Γ' Δημοτικού αλλά τα γράμματά της δεν διαβάζονται καθόλου... παρακολουθούμε πρόγραμμα εργοθεραπείας 6 μήνες και λογοθεραπείας 2 μήνες όμως δεν έχω δει αποτελέσματα στη γραφή ενώ έχω δει μεγάλη βελτίωση στην κίνηση του σώματος π.χ. χρησιμοποιεί μαχαίρι, ανεβοκατεβαίνει σκάλες χοροπηδηχτά, κτλ. Το πρόβλημα είναι ότι δυσκολεύεται με τη δυσλεξία της και η κατάσταση με τα γράμματα δεν βοηθάει... θα μπορούσα να τη βοηθήσω στο σπίτι για πιό γρήγορα αποτελέσματα? και πώς?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Τάνια και ευχαριστώ για την επικοινωνία!
      Έχετε διάγνωση δυσλεξίας; Από ότι καταλαβαίνω υπάρχει θέμα λεπτής κινητικότητας και κάνετε εργοθεραπεία, για ποιό λόγο όμως κάνετε λογοθεραπεία; Αν θέλετε γράψτε μου στο sofiatsin@gmail.com για να μπορέσω να σας βοηθήσω.

      Διαγραφή
  4. Καλησπέρα,ο γιος μου είναι 8 ετών και πηγαίνει Γ δημοτικού,τελευταία άρχισε να γράφει κάποιες λέξεις ανάποδα ενώ πριν από λίγο καιρό δεν το έκανε. Πέρσυ με αφορμή τον τρόπο γραφής του (έγραφε και γράφει από κάτω προς τα πάνω,δεν έβαζε τελείες,ξεχνούσε να αρχίζει με κεφαλαίο κτλ.)εψαξα στο διαδύκτιο για δυσλεξία,έπειτα μίλησα με την δασκάλα του και μου είπε ότι δεν είναι δυσλεκτικός .Τώρα όμως άρχισα να ανησυχώ και πάλι τι να κάνω για να δω αν όντως έχει πρόβλημα και να τον βοηθήσω ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα και ευχαριστώ για την επικοινωνία
      Καλό είναι να δει το παιδί ειδική παιδαγωγός για να σας πει πρακτικά και συγκεκριμένα πως μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί.
      Πέρα από τη γραφή παρουσιάζει άλλη δυσκολία;
      Αν θέλετε γράψτε μου περισσότερα στο sofiatsin@gmail.com

      Διαγραφή
  5. Καλησπέρα σας. Ο γιος μου παει 3 Δημοτικου και ειναι ειναι 9 ετων. Κρύβει τα μαθήματα του και κανει πολυ ασχημα γραμματα. Γραφει πολλα απο αυτα με λαθος φορά, δεν μπορει να διατηρήσει μια καθετη σειρα γραφης, δεν κραταει αποστασεις, δεν παταει στις γραμμες, γραφει στα περιθωρια του τετραδίου, πιεζει υπερβολικα το μολυβι σε σημειο να παει η μυτη,δεν χρησιμοποιει σημεια στιξης ,κεφαλαια και τονου. Παρα οτι εχω μιλησει στις δασκαλες του μου λενε οτι δεν υπαρχει προβλημα μαθησιακης δυσκολιας ή δυσγραφιας απλα ειναι .........τεμπελης. Μπορει να ειναι αυτο? Μπορει να συμβαινει και ακτι αλλο και θα πρεπει να το ψαξω παραπανω?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα σας! Προσωπικά δεν δέχομαι ότι ένα παιδί είναι...τεμπέλης! Όταν ένα παιδί δυσκολεύεται στα μαθήματα ψάχνουμε να βρούμε τον λόγο και τον σωστό τρόπο παρέμβασης και αντιμετώπισης. Πρέπει οπωσδήποτε να απευθυνθείτε σε ειδικό/ή παιδαγωγό για αξιολόγηση και πρόγραμμα αντιμετώπισης των δυσκολιών του παιδιού και μάλιστα άμεσα. Οι δασκάλες προφανώς δεν γνωρίζουν για τις μαθησιακές δυσκολίες και δεν σας έχουν καθοδηγήσει σωστά. Καλή πρόοδο σας εύχομαι

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστω πολυ. Ουτε εγω το δεχομαι. Θα το κοιταξω αμεσα. Ευχαριστω και παλι.

      Διαγραφή
  6. Καλησπέρα σας. Είμαι εκπαιδευτικός και κάνω ιδιαίτερα σ' ένα κοριτσάκι Γ δημοτικού, το οποίο παρουσιάζει κάποια χαρακτηριστικά γραφής που με προβληματίζουν. Αρχικά να σημειώσω ότι είναι αριστερόχειρας. Τα γράμματά της είναι τεράστια, δεν λαμβάνει υπόψιν γραμμές και περιθώρια και είναι δυσανάγνωστα. Αυτό, σε συνδυασμό με το ότι αφαιρείται συχνά με οδηγεί να συμπεράνω διάσπαση. Ωστόσο, όταν της σβήνω τις λέξεις και "απαιτώ" να κάνει μικρά και ωραία γράμματα, καταφέρνει να τα κάνει μικρα και ευανάγνωστα, χωρίς να παύει να πιέζει βέβαια το μολύβι, οπότε με μπερδεύει...δεν ξέρω αν βαριέται ή αν υπάρχει όντως κάποια Μ.Δ.. Αν μπορείτε να με βοηθήσετε θα σας στείλω και το mail μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλησπέρα, το σημαντικό είναι ότι το παιδί μπορεί να γράφει σωστά, το θέμα είναι να γράφει έτσι συνέχεια! Για να πούμε αν ένα παιδί έχει μαθησιακές δυσκολίες, πρέπει να γίνει σχετική αξιολόγηση. Μπορείς να το προτείνεις στους γονείς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Σας ευχαριστω πολυ για την απαντηση! Το blog σας με εχει βοηθησει σε μεγαλο βαθμο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλησπέρα σας . Ο γιος μου ειναι 7 ετών και πηγαίνει Β' Δημοτικού. Η δασκάλα του λέει οτι είναι πανέξυπνος και με τρομερές δυνατότητες , αλλά.....γράφει παρα πολύ αργά. Γεγονός βέβαια που διαπιστώνω και μόνη μου οταν διαβάζουμε στο σπίτι , η ωρα της γραφής είναι ατελείωτη...ξεκινάμε το μεσημέρι και καταλήγουμε τη νυχτα με τα νεύρα όλης της οικογένειας κουρέλι. Θυμάται όλα τα απίθανα πράγματα καθώς γράφει , πολλές φορές με χίλιες δυο χάρες και ταξίματα καταφέρνουμε να ολοκληρώσουμε. Βέβαια δε θέλει να πάει αδιάβαστος με τίποτα και γράφει καταπληκτικά γράμματα , αλλά ο ρυθμός του είναι απίστευτα αργός!!! Βοήθεια, τι να κάνουμε; Δεν αντεχω να τον βλέπω να στεναχωριέται αλλά παράλληλα δεν είναι και λογικό 7 χρονών όλο το απόγευμα να το περνάει πάνω από ένα τετράδιο!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα,
      Η αργοπορία παρουσιάζεται και στη γλώσσα και στα μαθηματικά; Το παιδί γνωρίζει την απάντηση μιας άσκησης αλλά αργεί πολύ να την γράψει; Τι ώρα ξεκινάτε το διάβασμα, κάθεστε μαζί, έχει δικό του χώρο που διαβάζει; Παρουσιάζει σημάδια διάσπασης προσοχής; Κάνω πολλές ερωτήσεις για να μπορέσω να καταλάβω την αιτία της αργής γραφής ώστε να σας βοηθήσω. Απαντήστε μου αν θέλετε στο sofiatsin@gmail.com

      Διαγραφή
  10. geia sas to paidi moy paei 1o gymnasio paei kala sta proforika alla oxi sta gtapta ti problhma yparxei

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πρέπει να γίνει αξιολόγηση από ειδικό παιδαγωγό, είτε από κάποιο δημόσιο φορέα όπως το ΚΕΔΔΥ, ώστε να δείτε αν το παιδί έχει μαθησιακές δυσκολίες και τι μπορείτε/πρέπει να κάνετε για την αντιμετώπιση τους. Φαντάζομαι ότι οι δυσκολίες υπήρχαν από το δημοτικό, αλλά δεν έχει γίνει αντιμετώπιση.

      Διαγραφή
  11. Καλησπέρα σας,
    Ο γιος μου είναι στην Α' Δημοτικού κι έχει ψυχοκινητικές διαταραχές. Συχνά δείχνει να βαριέται να γράψει και για να γράψει κάθε γράμμα προσπαθούμε κι εγώ κι αυτός πολύ. Ωστόσο, όταν έχει διάθεση, μπορεί να γράψει καλύτερα και γρηγορότερα. Λόγω των απαιτήσεων της δασκάλας του, σβήνω αρκετές φορές κάθε γράμμα, και δικαιολογημένα, το παιδί εκνευρίζεται.Τι πιστεύεται ότι ενδείκνυται για την περίπτωσή του;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα,

      Καλό είναι να ξεκινήσετε παρέμβαση ειδικής αγωγής ώστε να αντιμετωπιστεί σωστά και ολοκληρωμένα η δυσκολία του παιδιού.
      Το παιδί πρέπει από την αρχή να μάθει να γράφει ευανάγνωστα γράμματα, αν θέλετε στείλτε μου περισσότερες πληροφορίες για τη γραφή του παιδιού σας, ακόμα καλύτερα και κάποιες φωτογραφίες με τα γράμματα του, για να κατανοήσω καλύτερα τη δυσκολία του, στο sofiatsin@gmail.com

      Διαγραφή
  12. Καλησπέρα σας,
    ο γιος μου είναι 7 χρονών , μαθητής της Α' τάξης δημοτικού. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει είναι η πολύ αργή γραφή, με αποτέλεσμα να γράφει ατελείωτες ώρες στο σπίτι και στο σχολείο να μην ολοκληρώνει πάντα τις εργασίες του. 'Όπως αντιλαμβάνεστε αυτό του προκαλεί χαμηλή αυτοεκτίμηση και κάποιες φορές αρνητικά σχόλια από συμμαθητές του.Στην ανάγνωση είναι πολύ καλός και στην ορθογραφία τα πάει αρκετά καλά για την ηλικία του.Αν βέβαια σημαίνει κάτι αυτό το παιδί μου είναι αριστερόχειρας και τα γράμματα του έχουν σχεδόν όλα αντίθετα φορά γραφής. Αυτό το πρόβλημα το αντιμετωπίζει μόνο στην Γλώσσα , στα μαθηματικά είναι από τους καλύτερους στην τάξη.Το θέμα του το έχουμε συζητήσει με την δασκάλα του όπου τυγχάνει να είναι και φίλη μου και κατά την δική της εκτίμηση μου λέει ότι είναι θέμα ωριμότητας και ότι αποσπάται η προσοχή του συχνά. Εγώ ανησυχώ μήπως αντιμετωπίζει κάποιο θέμα δυσλεξίας γιατί κάποιες φορές μπορεί να φάει φωνήεντα στις λεξούλες η να γράψει 3 αντί για ε.(όχι πάντα όμως)Η αλήθεια βέβαια είναι ότι ο όγκος της δουλειάς που έχει στο σπίτι είναι αρκετός και αν στην περίπτωση αντιμετωπίζει όντως κάποιο ΜΔ μήπως τον πιέζω και εγώ άδικα. Πραγματικά μία πρώτη γνώμη από εσάς θα ήταν ανεκτίμητη!!Σας ευχαριστώ πολύ εκ των προτέρων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα,
      Το καλύτερο που μπορείς να κάνεις είναι να δει το παιδί ειδική παιδαγωγός για να αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών. Μόνο ένας ειδικός που θα δει το παιδι, τον τρόπο και το χρόνο γραφής θα μπορέσει πρακτικά να σας βοηθήσει. Καλό είναι να γίνει άμεσα ώστε να αντιμετωπιστούν έγκαιρα οι δυσκολίες του παιδιού και να τονωθεί η αυτοεκτίμηση του.
      Πρέπει να δεις για ποιο λόγο γράφει αργά, αν κρατά σωστά το μολύβι, αν δυσκολεύεται πολύ στην αντιγραφή και αν τυχόν υπάρχει θέμα με την συγκέντρωσή του. Το πιο σημαντικό είναι να αντιμετωπιστούν ορθά οι όποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει το παιδί :)

      Διαγραφή
  13. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Καλησπερα.... Ο γιος μου θα παει γ δημοτικου, μαθησιακα είναι αψογος οπως λεει η δασκάλα του... Το μοναδικο του προβλημα είναι οτι αργει να γραψει.. Προσπαθώ να του ανεβαζω το ηθικο για να μην το βαζει κατω κ αυτος το μονο που κάνει είναι να τα παραταει κλαιγοντας .. Τι να κάνω!?!?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα,
      Θα ήθελα να μου πείτε τα εξής: Πάντα γράφει αργά; Στην αντιγραφή δυσκολεύεται; Πιάνει σωστά το μολύβι; Συγκεντρώνεται όταν κάνει τις ασκήσεις του;
      Αν θέλετε γράψτε μου στο sofiatsin@gmail.com

      Διαγραφή
  15. Γεια σας η κορη μου ειναι σχεδον οχτω ετων και θα παει Β΄Δημοτικου. Με απασχολει οτι οταν γτραφει πιεζει πολυ το μολυβι και γραφει πολυ γρηγορα σε σημειο τα γραμματα της να ειναι σαν το κειμενο που διξατε πιο πανω.Ε
    Επισης τα περισσοτερα γραμματα τα γραφει απο κατω προς τα επανω.Οταν ρωτησα την δασκαλα της μου ειπε οτι ειναι λογικο γιατι ακομα ειναι μικρη.Ποια ειναι η γνωμη σας πρεπει να το ψαξω με καποιον ειδικο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σας,
      Θεωρώ πως σε αυτή την ηλικία το παιδί πρέπει να γράφει σωστά. Είναι λάθος να αφήνουμε το παιδί να γράφει όπως θέλει, ήταν λάθος η απάντηση της δασκάλας. Καλό θα ήταν να γίνει αξιολόγηση από εργοθεραπεύτρια, για να σας δοθούν οδηγίες και ασκήσεις και να ακολουθηθεί πρόγραμμα βελτίωσης της γραφής. Για οτιδήποτε γράψτε μου στο sofiatsin@gmail.com Καλή σχολική χρονιά :)

      Διαγραφή