21 Φεβρουαρίου 2014

Άσκηση για βελτίωση στην ορθογραφία

 Μια πολύ απλή άσκηση που έχει στόχο τη βελτίωση στην ορθογραφία. Μπορεί να γίνει  σε όλα τα παιδιά του δημοτικού και του γυμνασίου με βάση πάντα το μαθησιακό επίπεδο του κάθε παιδιού.

Επιλέγουμε κάποιες ομάδες λέξεων και τις διδάσκουμε μαζί. Για να καταλάβετε τι εννοώ θα δώσω ένα παράδειγμα.


Χωρίζω ένα χαρτί σε δύο μέρη, φτιάχνω δηλαδή δύο στήλες.
Στην μια στήλη γράφω "χρο" και στην άλλη "χρω"
Το παιδί πρέπει να βρει λέξεις που αρχίζουν από αυτές τις συλλαβές και να τις γράψει στη σωστή στήλη.
Το ίδιο μπορεί να γίνει με άλλα ζευγάρια που η ορθογραφία μπερδεύει τα παιδιά. 
π.χ. πρω και προ
        πε και παι
        ξη και ξι
        ση και συ
        φι  και φυ
        χω και χο 

Αφού φτιάξει τις στήλες, ζητάμε από το παιδί να διαλέξει 3 λέξεις από κάθε στήλη και να γράψει με αυτές προτάσεις. 

Η μέθοδος της αντιπαράθεσης βοηθά τα παιδιά στην εκμάθηση και την εμπέδωση της ορθογραφίας. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί με παραλλαγές και σε όλα τα παιδιά, με βαθμό δυσκολίας πάντα ανάλογα με το μαθησιακό τους επίπεδο.


Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
sofiatsin@gmail.com
paidagwgos.blogspot.gr

4 σχόλια:

  1. Πολύ καλή ιδέα, έτσι κάνουν στο σχολείο της κόρης μου στην Αγγλία, τους δίνουν δέκα λέξεις την εβδομάδα. Ομως πιστεύω ότι η κάλλιστη μέθοδος είναι της αντιγραφής κειμένων, όπως κάναμε στην Ελλάδα παλιά, γιατί έτσι ο εγκέφαλος φωτογραφίζει τις λέξεις και δεν υπάρχει περίπτωση να μην προσέξεις το λάθος σου. Βέβαια σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες τα πράγματα δυσκολεύουν αλλά με υπομονή και επιμονή όλα γίνονται!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν το μυαλό του παιδιού είναι στο πως θα τελειώσει την αντιγραφή-τιμωρία για να πάει να παίξει, δεν θα "φωτογραφίσει" τίποτα!
      Καθίστε να εξηγήσετε στα παιδιά και μη τα μαθαίνετε στην λοβοτόμο παπαγαλία.

      Διαγραφή
    2. Η αντιγραφή των λέξεων πχ 5 ή 10 φορές δεν βοηθά ουσιαστικά τα παιδιά με δυσκολία στην ορθογραφία, γιατί πολύ απλά κάνουν "μηχανικά" την αντιγραφή και όταν πάνε να γράψουν στην ελεύθερη γραφή τη λέξη, πάλι μπορεί να κάνουν λάθος!! Χρειάζονται μεθοδικές ασκήσεις, χρήση εικόνων, επανάληψη των κανόνων, ομαδοποίηση λέξεων και ορθογραφικών φαινομένων και πολλά ακόμα για να υπάρχει πραγματική αντιμερώπιση της δυσορθογραφίας

      Διαγραφή
    3. Καλύτερο από την αντιγραφή είναι η χρήση των λέξεων σε προτάσεις. Δηλαδή να δώσουμε στο παιδί κάποια λέξη και να του ζητήσουμε να τη χρησιμοποιήσει γράφοντας προτάσεις.

      Διαγραφή