16 Ιουνίου 2014

Ασκήσεις για βελτίωση των άσχημων γραμμάτων



Τα παιδιά μαθαίνουν να γράφουν στην Α' Δημοτικού, ωστόσο η επαφή με το μολύβι και τη γραφή πρέπει να ξεκινά νωρίτερα. Δεν περιμένουμε από ένα μικρό παιδί να κάνει τέλεια γράμματα ή ζωγραφιές, ωστόσο πρέπει να διδάσκουμε το σωστό κράτημα του μολυβιού/ μαρκαδόρου από νωρίς, καθώς και την ορθή γραφή των γραμμάτων. 

Συχνά βλέπω παιδιά που κάνουν άσχημα και μάλιστα δυσανάγνωστα γράμματα σε πολύ μεγαλύτερες τάξεις και αναζητούν βοήθεια. Δεν λέω ότι είναι αργά τότε, αλλά όσο πιο νωρίς τόσο το καλύτερο!
Όταν ένα παιδί γράφει άσχημα, ακόμα και με λάθος φορά τα γράμματα για κάποια χρόνια, είναι δυσκολότερο να βελτιωθεί γιατί πλέον έχει γίνει συνήθεια.

Η πιο σημαντική συμβουλή είναι να είστε θετικοί και υπομονετικοί όταν διδάσκετε στα παιδιά τη γραφή. Μην κάνετε αρνητικά ή κοροϊδευτικά σχόλια αλλά δώστε χρόνο και χώρο στο παιδί για βελτίωση! 

Μερικές απλές συμβουλές και ασκήσεις όσον αφορά τη γραφή:
- Δείξτε τη σωστή φορά των γραμμάτων και της δημιουργίας γραμμών ή κύκλου
- Δείξτε από που ξεκινά κάθε γράμμα σε σχέση με τη γραμμή. Δείτε μια ωραία άσκηση εδώ
- Βάλτε μια κουκκίδα στο σημείο που ξεκινά το κάθε γράμμα, σε σχέση με τη γραμμή
- Ελέγξτε τη στάση που κάθεται
- Ελέγξτε το ύψος της καρέκλας σε σχέση με το γραφείο
- Ασκήσεις προγραφής για να μάθει το παιδί να τραβά σωστά τις γραμμές διαφόρων ειδών
- Ασκήσεις όπως λαβύρινθοι και ενώσεις αριθμών
- Να περνά με μολύβι προσχεδιασμένα γράμματα με κουκκίδες
- Να περνά με το χέρι πάνω σε σχεδιασμένα γράμματα, ώστε να διδαχθεί τη σωστή φορά των γραμμάτων. 
- Σχεδιασμός γραμμάτων με δαχτυλομπογιές
- Αντιγραφή γραμμάτων από πίνακα
- Δώστε στο παιδί διαφορετικά μολύβια για να βρει το πιο άνετο
- Γραφή γραμμάτων και αριθμών στον αέρα
- "Γράψτε" ένα γράμμα στην πλάτη του παιδιού με το δάχτυλο σας και ζητήστε να το μαντέψει! Μια άσκηση που μπορεί να γίνει ένα αστείο παιχνίδι!
 - Αντιγραφή σχεδίων
- Ημιτελή σχέδια που πρέπει συμμετρικά να ολοκληρώσει το παιδί
-  Μάθετε στο παιδί να αφήνει κενό ανάμεσα στις λέξεις. Δείτε μια άσκηση εδώ
- Βάλτε 4-5 λέξεις για αντιγραφή καθημερινά
- Βάλτε μια πρόταση για αντιγραφή. Χρησιμοποιήστε τετράδιο με γραμμές
- Κοπή γραμμάτων από χρωματιστά χαρτόνια
- Γράψτε στραβά τα γράμματα ή ανάποδα και βάλτε το παιδί να τα γράψει σωστά, δηλαδή να διορθώσει
- Συζητήστε με το παιδί το πόσο σημαντικό είναι να κάνει όμορφα γράμματα
- Ενθαρρύνετε το για κάθε μικρή βελτίωση!
- Βάλτε μαζί με το παιδί μικρούς στόχους ώστε να υπάρχει αντίστοιχη επιβράβευση
- Αφήστε το παιδί κάποιες φορές να γράφει με μαρκαδόρους
- Όταν η δυσκολία είναι έντονη και παρά τις προσπάθειες σας δεν υπάρχει βελτίωση πρέπει αν αναζητήσετε βοήθεια από ειδικούς θεραπευτές, όπως ειδικούς στην ειδική αγωγή και την εργοθεραπεία. 

Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
sofiatsin@gmail.com
paidagwgos.blogspot.gr
 

3 σχόλια:

  1. Καλησπέρα, έχω ένα μαθητή ο οποίος πάει ΣΤ δημοτικού, του οποίου τα γράμματα δεν συναύουν με την ηλικία του. Έχει έντονο πρόβλημα με τα γράμματα του. Μήπως θα μπορούσατε να μου προτείνετε κάποιες βοηθητικές ασκήσεις; Υποψιάζομαι ότι μπορεί να υπάρχει και Δυσλεξία, η οποία δεν έχει διαγνωστεί ακόμη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, τον μαθητή τον έχετε στην τάξη σας ή σε ιδιαίτερο μάθημα; Δυστυχώς σε αυτή την ηλικία το παιδί έχει μάθει να γράφει έτσι, χρειάζεται πολύ επιμονή και θέληση για να βελτιώσει τα γράμματά του. Γιατί όμως υποψιάζεστε ότι έχει δυσλεξία; Έχει άλλες δυσκολίες; Αν θέλετε γράψτε μου περισσότερα στο sofiatsin@gmail.com

      Διαγραφή
  2. Μπορει να εχει δυσγραφια. Υπάρχουν προγράμματα για την ηλικία του. Ζητήστε μια εργοθεραπευτική αξιολογηση. Για οποία έξτρα πληροφορία meniaergo@yahoo.gr.

    ΑπάντησηΔιαγραφή