29 Μαρτίου 2015

Άσκηση παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου

Μια ευχάριστη δραστηριότητα - είναι σημαντικό να συνδυάζουμε την άσκηση με το παιχνίδι- για να ενισχύσουμε την παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου είναι η εξής:

-Διαλέγουμε 2 λέξεις. π.χ. γάτα, παγωτό
-Ζητάμε από το παιδί να σκεφτεί και να φτιάξει μια μικρή ιστορία  ή απλά μια πρόταση που να περιλαμβάνει αυτές τις λέξεις. 
- Το παιδί γράφει την ιστορία ή την πρόταση και αν θέλει μπορεί να ζωγραφίσει και μια σχετική εικόνα. 

π.χ. Η Μαρία γύριζε χαρούμενη από το σχολείο κρατώντας στο χέρι της ένα παγωτό ξυλάκι. Ξαφνικά από το θάμνο πετάχτηκε μια γάτα. Η Μαρία τρόμαξε και το παγωτό της έπεσε. Στεναχωρημένη γύρισε στο σπίτι και είπε στην μαμά της τι είχε συμβεί. Εκείνη την καθησύχασε και της υποσχέθηκε αργότερα να της πάρει άλλο παγωτό.

Οι λέξεις επιλέγονται με βάση των ηλικία των παιδιών. Σε μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να δοθούν περισσότερες από 2 λέξεις. Μπορείτε να ξεκινήσετε από κάτι εύκολο και σταδιακά να ανεβαίνει ο βαθμός δυσκολίας. Η άσκηση μπορεί να γίνει ακόμα και με παιδιά που δεν έχουν μάθει να γράφουν. Τότε η ιστορία θα φτιαχτεί προφορικά.

Καλό είναι να δίνονται φαινομενικά άσχετες λέξεις μεταξύ τους.
π.χ. σκύλος - δάσος
καρέκλα - βιβλίο- γάτα
ποδήλατο - θάλασσα- σύννεφα
νερό - βαλίτσα - ζακέτα
δέντρο- ποντίκι - φασαρία - αέρας - αυτοκίνητο 
Όταν το παιδί φτιάξει την μικρή του ιστορία, τότε μπορείτε κι εσείς να φτιάξετε μια διαφορετική ιστορία πάλι με τις ίδιες λέξεις. Μπορείτε επίσης να φτιάξετε διαλόγους, να ζωγραφίσετε εικόνες, ακόμα και να φτιάξετε τα δικά σας παραμύθια με δημιουργούς εσάς και τα παιδιά σας!

Είναι μια διασκεδαστική άσκηση που αναπτύσσει την ορθή προφορική και γραπτή έκφραση του παιδιού. Μπορείτε επίσης να γράψετε λέξεις σε μικρά χαρτιά και να ζητάτε από το παιδί να επιλέξει κάποια στην τύχη ώστε να κάνει πρόταση ή ιστορία με τις λέξεις που επέλεξε!

Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός

2 σχόλια:

  1. Το έκανα στη μικρή μου που πάει Δ δημοτικού που έχει ΔΕΠΥ, αλλά δεν το βρήκε ενδιαφέρον λέγοντάς μου οτι βαριέται να σκεφτεί μια ιστορία και δεν μπορεί γιατι δεν έχει φαντασία. Έτσι καταλήξαμε να της πω εγώ μια ιστορία. Και κάθε φορά δυσκολεύεται να μου πει ακόμα και μια απλή προτασούλα. Τι να κάνω ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αφού της φάνηκε βαρετή η άσκηση πρέπει να βρείτε εναλλακτικές ασκήσεις. Επίσης σε τέτοια ηλικία θα έπρεπε να μπορεί εύκολα να κάνει απλές προτάσεις, αν όχι και ιστορίες. Κάνετε κάτι για την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών του παιδιού;

      Διαγραφή