Σελίδες

18 Ιουλίου 2015

Τα κυριότερα χαρακτηριστικά των μαθησιακών δυσκολιών

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες παρουσιάζουν διάφορες δυσκολίες ως προς την μάθηση, χωρίς ωστόσο να είναι εντελώς ίδιες σε όλα τα παιδιά. Επιγραμματικά θα αναφέρω τα πιο συνηθισμένα και κοινά χαρακτηριστικά που εμφανίζουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.  
  • Δυσκολεύονται στις αλληλουχίες π.χ. να μάθουν τις μέρες, τους μήνες, τις εποχές, να βρίσκουν
  • μια λέξη στο λεξικό, να δένουν τα κορδόνια τους
  • Δυσκολεύονται στην ταξινόμηση, στην αποθήκευση και γενικά στην οργάνωση των πληροφοριών. π.χ. πολύ πιθανό να ξεχάσουν μια μεγάλη εντολή ή να παραλείψουν κάποιο μέρος της.
  • Εμφανίζουν ανώριμη και ανοργάνωτη συμπεριφορά π.χ. ένα δωμάτιο σε χάος, ανακατεμένα συρτάρια, σχολική τσάντα με τα μισά βιβλία απόντα ή με λάθος βιβλία.
  • Έχουν περιορισμένη συγκέντρωση προσοχής και κουράζονται πιο εύκολα.
  • Δυσκολεύονται στην γραπτή αποτύπωση των σκέψεων τους, παρόλο που συνήθως έχουν καλό προφορικό λόγο και ατέλειωτη φαντασία.
  • Τα γραπτά τους είναι γεμάτα ορθογραφικά, συντακτικά και σημασιολογικά λάθη.
  • Δυσκολεύονται στην αριθμητική, κυρίως στην προπαίδεια και στη λύση προβλημάτων.
  • Παρουσιάζουν ιδιαίτερες ικανότητες σε διάφορους τομείς, όπως οι κατασκευές, το δημιουργικό παιχνίδι, η μουσική και τα μαθηματικά.  
  • Δυσκολεύονται πολύ στην αντιγραφή από τον πίνακα. Μπορεί να φαίνεται απλό αλλά για έναν μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες αυτό μπορεί να είναι τραγικό! Για αυτό συμβουλεύω τους δασκάλους να μειώνουν την ύλη αντιγραφής από τον πίνακα.
  • Όταν τους γίνεται μια ερώτηση απαντούν σχεδόν αυτόματα χωρίς να έχουν σκεφτεί πριν απαντήσουν.  
  • Δεν αγαπούν ιδιαίτερα το σχολείο και τα μαθήματα, συχνά δείχνουν σημάδια απογοήτευσης, έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση λόγω της κακής επίδοσης στο σχολείο.
  • Κάνουν πολλή ώρα να κάνουν τις ασκήσεις για το σπίτι, είτε γιατί δυσκολεύονται να κατανοήσουν το περιεχόμενο των ασκήσεων τους είτε επειδή χαζεύουν!
  • Δεν κατανοούν το περιεχόμενο αυτού που διαβάζουν, με αποτέλεσμα να μην έχουν ιδέα του τι διάβασαν!! Αυτό σημαίνει ότι στα μαθήματα αποστήθισης, όπως η ιστορία ή η γεωγραφία, χρειάζονται βοήθεια. Πρέπει να τους φτιάχνετε σχεδιάγραμμα και να χρησιμοποιείτε λέξεις κλειδιά.
  • Ίσως να ξεχνούν γρήγορα κάτι που έχουν μάθει, χρειάζονται συχνές επαναλήψεις.
  • Ξεχνούν να σημειώσουν τις εργασίες για το σπίτι ή δεν προλαβαίνουν να τις σημειώσουν ειδικά αν είναι αντιγραφή από τον πίνακα.
  • Χάνουν ή ξεχνούν τα πράγματά τους. Συχνά κάποια βιβλία μένουν στο σχολείο, το ίδιο παθαίνει και η ζακέτα!
Όταν διαβάζουν
  • Αργούν να μάθουν τα γράμματα και το μηχανισμό της ανάγνωσης, δηλαδή τη σύνθεση των συλλαβών.
  • Μπερδεύουν γράμματα των οποίων οι ήχοι είναι φωνολογικά συγγενικοί, όπως γ-χ, φ-β, θ-δ ή που το σχήμα τους είναι παρόμοιο, δηλαδή π-τ, γ-χ, ξ-ζ.
  • Μαντεύουν λέξεις, παρασυρόμενα από κάποια γνωστή τους συλλαβή
  • Παραλείπουν γράμματα
  •  Αντιμεταθέτουν και προσθέτουν συλλαβές ή γράμματα π.χ. μοβύλι, βιλβίο
  • Δυσκολεύονται να κρατούν τη σειρά που διαβάζουν, συχνά χάνονται ειδικά σε ένα μεγάλο κείμενο. Καλό είναι να δείχνουν με ένα μολύβι τη σειρά που διαβάζουν.
  • Δεν έχουν ρυθμό και στίξη στην ανάγνωση, διαβάζουν μονότονα, χωρίς χροιά.
  • Μαντεύουν λέξεις, παρασυρόμενα από κάποια γνωστή τους συλλαβή, και έτσι βλέπουν και διαβάζουν αλλιώτικες λέξεις!΄
Όταν γράφουν
  • Παραλείπουν γράμματα, συλλαβές ή λέξεις. Συχνό φαινόμενο ειδικά στις πολυσύλλαβες λέξεις.
  • Παραλείπουν τα σημεία στίξης ή τονίζουν λάθος συλλαβή
  • Δεν χρησιμοποιούν σωστά το κεφαλαίο 
  • Αντικαθιστούν γράμματα που είναι φωνολογικά συγγενικά
  • Δεν κρατάνε αποστάσεις μεταξύ των λέξεων, συχνά τα γραπτά τους είναι λίγο έως πολύ δυσανάγνωστα επειδή κολλάνε τις λέξεις.
  • Οι προτάσεις τους δεν έχουν καλή δομή.
  • Το λεξιλόγιο είναι περιορισμένο.
  • Στις εκθέσεις γράφουν συνήθως λίγα πράγματα, κάποιες φορές μπερδεμένα.  
  • Συχνά τα γράμματά τους είναι δυσανάγνωστα
  • Τα γραπτά τους συνήθως είναι γεμάτα ορθογραφικά λάθη, Παρόλο που γνωρίζουν τους κανόνες, τη στιγμή που γράφουν δεν τους θυμούνται.
  • Χρειάζονται συνέχεια επαναλήψεις των κανόνων γιατί δεν γενικεύουν εύκολα κανόνες.
Όσο για το αν υπάρχει εύκολος και αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης όλων αυτών των μαθησιακών δυσκολιών, το μόνο σίγουρο είναι ότι υπάρχουν διάφορες τεχνικές, προτάσεις και πρακτικές που ένας ειδικός παιδαγωγός μπορεί να μεταδώσει στο παιδί. 


Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός

8 σχόλια:

  1. Καλησπέρα, καλή σχολική χρονιά!
    Τις τελευταίες ημέρες "ανακάλυψα'' την ιστοσελίδα σας και ομολογώ ότι έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Εκτιμώ πολύ το γεγονός ότι απαντάτε άμεσα σε όλους. Παίρνω λοιπόν το θάρρος να σας εκθέσω και το δικό μου πρόβλημα. Ο γιος μου είναι στην τετάρτη δημοτικού και διαβάζοντας τα χαρακτηριστικά των μαθησιακών δυσκολιών βλέπω ότι τον ...φωτογραφίζουν. Πήγα σε ένα ιδιωτικό κέντρο όπου του έκαναν κάποια τεστ και όντως διέγνωσαν μαθησιακά προβλήματα, που με ειδικά μαθήματα εκεί, είπαν, ότι θα αμβλυνθούν σε βάθος χρόνου (τουλάχιστον 1 χρόνο). Το κόστος είναι μεγάλο και μου είπαν να πάω σε δημόσιο νοσοκομείο για διάγνωση και θα πάρω χρήματα από το ταμείο μου.Επειδή έχω προκατάληψη γενικώς με τους ιδιώτες, αυτή είναι η σωστή διαδικασία; Υπάρχουν δημόσιες δομές ή δημόσια κέντρα εκπ/σης και αντιμετώπισης των μαθησιακών προβλημάτων; τα ΚΕΔΔΥ τι είναι ακριβώς; Πώς μπορώ να ξέρω ότι δεν υπερβάλλουν για οικονομική εκμετάλλευση; Τέλος, αν δεν σας κουράζω, ποια η γνώμη σας για τα τεστ ευφυίας, ιδιαίτερα το wisc;θα βοηθήσει πραγματικά (ζητούν εξτρα 140 ευρώ) ή απλώς είναι για ''κατανάλωση'' ;
    Σας ευχαριστὠ πολύ
    το mail μου είναι: katpapadem@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Κατερίνα, σε ευχαριστώ για τα καλά λόγια και την επικοινωνία. Έχω γράψει και άρθρο σχετικά με το WISC, είναι τεστ νοημοσύνης και όχι μαθ. δυσκολιών. Τα υπόλοιπα στο email

      Διαγραφή
    2. Καλησπέρα. Αντιμετωπίζω κι εγώ ακριβώς την ίδια περίπτωση και φοβάμαι τα ιδιωτικά κέντρα (έχουμε ήδη άσχημη εμπειρία από παιδοψυχολόγο τον οποίο επισκεφθήκαμε για θέματα άγχους του παιδιού). Έχουμε προγραμματισμένο ραντεβού στο Κέντρο Παιδοψυχικής Υγιεινής τον επόμενο μήνα αλλά θα εκτιμούσα και τη δική σας ενημέρωση μέσω e-mail. Το e-mail μου είναι irenegr75@gmail.com
      H κόρη μου είναι στην Β Δημοτικού και αντιμετωπίζει δυσκολίες στα μαθηματικά (ειδικά σε σχέση με τη βραχυπρόθεσμη μνήμη της). Δάσκαλος που την ανέλαβε έπειτα από 6 μαθήματα διέγνωσε ΔΕΠΥ και μας άφησε γιατί δεν μπορούσε να την αναλάβει πλέον.
      Να περιμένω το ραντεβού μας; Στο μεταξύ τι να κάνω για να βοηθήσω το παιδί μου;
      Σας ευχαριστώ πολύ πολύ!

      Διαγραφή
  2. καλησπερα σας.διαβαζοντας τα παραπανω ειδα πολλα κοινα σημεια στο γιο μου.....πριν ενα χρονο κλεισαμε ραντεβου σε κεντρο ψυχικης υγιεινης κ παρολο που μας ειπαν οτι το παιδι μας αντιμετωπιζει θεμα με τη σωστη γραφη,δυσορθογραφια δυστυχως το ταμειο δν καλυπτει καποιες συνεδριες σε παιδαγωγο κ θα πρεπει αν θελω να βοηθησω το παιδι να απευθυνθω ιδιωτικα.....θα ηθελα λοιπον να μου πειτε αν γνωριζετε καποια αξιοπιστα κ καπως οικονομικα γιατι καποιο που ειδα στο χαλανδρι ειναι δυστυχως ακριβο κ τωρα που ειμαι κ ανεργη ειναι δυσκολα.....
    σας ευχαριστω εκ των προτερων
    το email.giotalagadousi@yahoo.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, οι τιμές των συνεδριών στα κέντρα είναι περίπου ίδιες. Μπορείτε να ψάξετε ειδ. παιδαγωγό από αγγελίες. Καλή πρόοδο σας εύχομαι :)

      Διαγραφή
  3. Καλησπέρα και εμένα.
    Παρακαλώ θα ήθελα την συμβουλή σας σχετικά με το πόσες ώρες μπορεί να διαβάζει ένα παιδί με όλα σχεδόν τα παραπάνω χαρακτηριστικά.
    Το δικό μου πάντως στη μία - μιάμιση ώρα που λένε δεν προλαβαίνει ούτε τα μισά να κάνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα, το θέμα είναι το παιδί να έχει την απαραίτητη βοήθεια για να αντιμετωπιστούν οι μαθησιακές δυσκολίες. Χρειάζεται πρόγραμμα παρέμβασης ειδικής αγωγής από εξειδικευμένο ειδικό παιδαγωγό, που αφού αξιολογήσει το παιδί, θα φτιάξει το κατάλληλο πρόγραμμα με συγκεκριμένους στόχους.

      Διαγραφή