Σελίδες

6 Νοεμβρίου 2017

Ασκήσεις οπτικής μνήμης- για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Οπτική μνήμη ονομάζεται η ικανότητα ενός ατόμου να συγκρατεί πληροφορίες για ένα επαρκές χρονικό διάστημα. Είναι ιδιαίτερα σημαντική και απαραίτητη για την κατανόηση του γραπτού λόγου και την ορθογραφία.

Τα παιδιά που δεν έχουν αναπτύξει επαρκώς την οπτική μνήμη, συνήθως αντιμετωπίζουν δυσκολίες όσον αφορά στην εκμάθηση γραμμάτων, αριθμών και συμβόλων, στην ανάγνωση και κατανόηση λέξεων και κειμένων, στην αντιγραφή (παρατηρείται αργή αντιγραφή) και στην ανάκληση πληροφοριών- διαβάζουν ή ακούνε κάτι και το ξεχνούν άμεσα. Η ανάπτυξη και απόδοση της οπτικής μνήμης έχει απόλυτη σχέση με την προσοχή, την παρατηρητικότητα και την συγκέντρωση.

Στην ανάπτυξη τις οπτικής μνήμης βοηθούν οι παρακάτω ασκήσεις

- Παιχνίδια μνήμης
Κυκλοφορούν πολλά παιχνίδια μνήμης με απλές ή και πιο σύνθετες εικόνες. Πάρτε μερικά και παίξτε με το παιδί σας! Ξεκινήστε με λίγες κάρτες ώστε να καταφέρνει να βρει τα όμοια ζευγάρια και σταδιακά αυξήστε τον βαθμό δυσκολίας. Δείτε κάποια παιχνίδια εδώ.

- Παιχνίδι μνήμης με αντικείμενα
Βάλτε πάνω σε μια άδειο τραπέζι 5 αντικείμενα π.χ. ξύστρα, γόμα, καπάκι, μήλο, τουβλάκι
Ζητήστε από το παιδί να δει τα αντικείμενα, κρύψτε τα και ζητήστε να θυμηθεί όσα μπορεί. Αν τα καταφέρνει, τότε βάζουμε περισσότερα αντικείμενα.

- Παιχνίδι με κινήσεις
Καθίστε απέναντι από το παιδί. Κάντε 3 κινήσεις π.χ. χαιρετώ, χαμογελώ, σηκώνω το πόδι μου. Ζητήστε από το παιδί να επαναλάβει τις κινήσεις. Έπειτα προσθέστε περισσότερες κινήσεις

- Κινήσεις στον χώρο
Παρόμοιο με το παραπάνω παιχνίδι, μόνο που εδώ έχουμε κίνηση στον χώρο. Πάλι κάνουμε κάποιες κινήσεις και ζητάμε από το παιδί να τις επαναλάβει
π.χ. ανοίγω μια πόρτα, κάνω ένα πηδηματάκι, κάθομαι κάτω

- Σχέδια στην πλάτη
Σχεδιάστε με το δάχτυλο σας γράμματα ή αριθμούς στην πλάτη του παιδιού και ζητήστε του να βρει τι σχεδιάσατε!

- Σχέδια στον αέρα
Σχεδιάστε στον αέρα, κάποιον αριθμό, γράμμα ή σχήμα και ζητήστε από το παιδί να βρει τι σχεδιάσατε.

- Βρες τις διαφορές
Δώστε ασκήσεις με εικόνες που διαφέρουν σε μερικά σημεία μεταξύ τους και ζητήστε από το παιδί να τα βρει.
Εδώ θα βρείτε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι

- Κρυμμένες εικόνες
Αυτά τα βιβλία έχουν μια μεγάλη εικόνα και ζητούν από το παιδί να βρουν κάποια αντικείμενα που είναι κρυμμένα στην μεγάλη εικόνα. Δείτε τα εδώ.

- Τι λείπει
Σχεδιάστε απλά σκίτσα που όμως κάτι να τους λείπει και ζητήστε από το παιδί να συμπληρώσει το σχέδιο. π.χ. σπίτι χωρίς παράθυρα, γάτα χωρίς ουρά, ψάρι χωρίς μάτι, τραπέζι με 3 πόδια, αυτοκίνητο χωρίς ρόδες, ποδήλατο χωρίς τιμόνι

- Εικόνα
Δείξτε στο παιδί μια εικόνα και ζητήστε του να την παρατηρήσει. Έπειτα πάρτε από μπροστά την εικόνα και κάντε του ερωτήσεις σχετικά με αυτήν.

- Ιστορία
Διαβάστε στο παιδί (αν είναι σε ηλικία που διαβάζει, μπορείτε να του δώσετε ένα μικρό κείμενο να διαβάσει) μια μικρή ιστορία. Έπειτα κάντε απλές ερωτήσεις σχετικές με το κείμενο.

- Αλλαγή σειράς
Τοποθετήστε 3 ή περισσότερα αντικείμενα πάνω σε ένα τραπέζι. Αφού το παιδί δει τα αντικείμενα, κλείνει τα μάτια του κι εσείς αλλάζετε την θέση τους. Έπειτα ζητάτε από το παιδί να τοποθετήσει τα αντικείμενα στη σειρά που ήταν αρχικά.

- Σχήματα
Σχεδιάστε 5 σχήματα στη σειρά (σε χαρτί ή σε πίνακα). Κρύψτε το σχέδιο και ζητήστε από το παιδί να σχεδιάσει όσα θυμάται. Το ίδιο μπορείτε να κάνετε και με σκίτσα (π.χ. μπαλόνι, ήλιος, λουλούδι, σύννεφο, μήλο)

- Εξειδικευμένα βιβλία
Εδώ θα βρείτε ένα τεύχος με ασκήσεις σχετικές με την οπτική μνήμη. Είναι το τέταρτο από τη σειρά των επτά eBooks που περιλαμβάνουν το υλικό παρέμβασης για την ανάπτυξη της οπτικής αντίληψης σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Περιλαμβάνει ασκήσεις και δραστηριότητες για την ανάπτυξη δεξιοτήτων οπτικής μνήμης μία από τις κατηγορίες της οπτικής αντίληψης. Απευθύνεται σε ειδικούς παιδαγωγούς, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, γονείς και εκπαιδευτικούς, οι οποίοι θέλουν να αναπτύξουν τις δεξιότητες των παιδιών. Έρχεται να προσθέσει κάποια νέα, διασκεδαστικά παιχνίδια και ασκήσεις για την ανάπτυξη και ενίσχυση των οπτικο-αντιληπτικών δεξιοτήτων.





Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου